Toon posts:

Gigabyte GA-8IK1100 / Raid-0

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nu mijn Gigabyte GA-8IK1100 is overleden heb ik 'n probleem; ik had mijn 2 160 Gb S-Ata schijven (Maxtor) via Raid-O aangesloten, zoals dat destijds door iedereen werd aangeraden.

Nu ik mijn vertrouwde moederbord niet meer heb, blijkt dat ik de data wellicht zou moeten vergeten, zo wordt me gezegd. Aangezien deze data me (te) lief is, zou ik 'm héél graag recoveren.

Iemand enig idee hoe? Of enig idee hoe ik een soortgelijk moederbord zou kunnen bemachtigen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Eric

Verwijderd

Waarom zou je je data per definitie kwijt zijn (kan zijn hoor dat de data "controller-specifiek" opgeslagen wordt, alleen lijkt me dit niet logisch)?

En ik neem toch aan dat er wel meer borden zijn die dezelfde controller gebruiken? Welk type controller gaat het om?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 14:08

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je defecte Gigabyte board heeft een ICH5R chipset waarop je de RAID array hebt aangemaakt.
Deze kan gewoon overgezet worden naar een mainboard met een ICH9R of ICH10R (bijv.) waarbij de data niet verloren gaat. Is dus gewoon compatible met elkaar.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de installatie van je windows vrijwel zeker niet gaat werken zonder reinstallation of repair, maar het ging in 1ste instantie om je data. ;-)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Wat maakt data op RAID0 nou uit?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:27
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:35:
Nu mijn Gigabyte GA-8IK1100 is overleden heb ik 'n probleem; ik had mijn 2 160 Gb S-Ata schijven (Maxtor) via Raid-O aangesloten, zoals dat destijds door iedereen werd aangeraden.
Simpel toch? Koop een willekeurig nieuw moederbord, maak een nieuwe raid-array aan en zet je data terug van je backup (die heb je toch vast wel gemaakt? zoals dat door iedereen wordt aangeraden? ;)).

ff zonder gekheid, ik weet niet wie die "iedereen" was die je geadviseerd heeft om belangrijke data op een RAID0 array te zetten, maar het is absoluut niet verstandig. RAID (ook RAID1 niet) is sowieso nooit een vervanging van een goede backup!

Kennelijk heb je geluk en werkt je raid-array op nieuwere ICH*R chipsets (ik zeg 'kennelijk', ik zou het zelf niet weten), maar ik hoop dat je hier iets van geleerd hebt en voortaan wel backups maakt. De kans dat een hardeschijf overlijdt is namelijk heel wat groter dan de kans dat je moederbord overlijdt!
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 22:50:
Waarom zou je je data per definitie kwijt zijn (kan zijn hoor dat de data "controller-specifiek" opgeslagen wordt, alleen lijkt me dit niet logisch)?
RAID-sets zijn wel degelijk controller-specifiek. 't is niet ongebruikelijk dat het werkt op nieuwere controllers van hetzelfde merk, maar veel verder dan dat zul je toch echt niet komen.

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 23-08-2008 23:24 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zoals dat destijds door iedereen werd aangeraden.
Iedereen raadde je Maxtors aan? DiamondMax 9 zeker... Riight...

Los daarvan, op GoT is het de bedoeling dat je zelf op onderzoek uitgaat voor je een topic opent, en als je een topic opent het op de juiste plek doet. PMG is weliswaar de plek voor moederborden, maar jij wil weten hoe een RAID-array over te zetten op een andere controller. Dat is Opslagmedia & I/O Controller materie bij uitstek. Kijk eens in dat subforum, dan lees je veel terug van wat anderen gedaan hebben. Doe dat aub voortaan voor je een topic opent.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.