• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:44
"Help mijn PC doet het niet"

Ik heb een Gigabyte K8NS Ultra 939, met 6 HDD's (5 * SATA en 1 * IDE)
Dit moederbord heeft zelf 4 SATA poorten en daarnaast zit er nog een simpel Sitecom 2*SATA PCI kaartje in.

Probleem: Bij herstarten/opstarten is het BIOS "vergeten" op welke HDD het OS (XP) staat.

Analyse:
Verouderd BIOS?:Ik heb eerst maar eens gekeken of mijn BIOS het meest recente was (ik heb F4). Dat was het niet, maar de changelog maakte duidelijk dat er sindsdien alleen nieuwe CPU's zijn toegevoegd", dus aan HDD herkenning is niets veranderd.

Batterij op?: Tja, dat bedacht ik mij toen maar. Echter, andere niet-default instellingen en de klok blijven wel braaf op orde.

Specifieke nukken van dit bord icm. redelijk veel HDD's? Zou kunnen, maar als ik google mag geloven is er weinig om die stelling te ondersteunen.

Heeft iemand enig idee wat er verder mis zou kunnen gaan met deze installatie, ik ben nogal door mijn ideeën heen. Ik hoef echt geen kookboekrecept van "de oplossing", maar als iemand een lead heeft, kan ik weer verder. :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je MBR beschadigd? Dat zou verklaren waarom hij niet meer weet wat hij moet opstarten. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• onkl
Nee, helaas.
De "default" (factory default) volgorde lijkt te zijn SATA 1, SATA 2, IDE 1-4, SATA 3-6.
Mijn bootschijf zit op SATA 3, omdat ik twee andere schijven heb die nogal groot zijn en waarbij alleen de controller van SATA 1 en 2 ze aankan.
Als ik mijn bootschijf tijdelijk op SATA 1 zet, gaat alles goed, dus het MBR van die schijf is op orde. :) (maar dan heb ik dus geen poort waarop ik de schijf die daarop zat kan laten werken :( )

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 18-08-2008 21:53 ]

• Pulpje1974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-05 17:13

Pulpje1974

Gaming is a fulltime job.

Probeer eerst eens zonder schijf 1 en 2 alleen je boot schij op 3 en instellingen opslaan. daarna schijf 1 aansluiten en dan schijf 2.

Intel core i7-6700k, Asus Z170 pro gaming, Crosair vengeance lpx 8GB. Asus Geforce GTX 960

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Opstarten met de CD van windows XP in recovery mode. Dan aanmelden op de juiste windows installtie (waarschijnlijk is er maar één? Ik kan het niet opmaken uit je verhaal), dan uitvoeren:

fixboot

en
fixmbr 

Let wel op als je meerdere besturingssystemen draait en je had een keuzemenu voor het starten daarvan dan wis je dat met deze commando's.

If I can't fix it, it ain't broken.

• onkl
Na enige tijd uitzoeken: Dank voor jullie reacties. :)

Het ziet ernaar uit dat de oorzaak was dat mijn moederbord in het algemeen gaar was. Ga maar een nieuwe halen, want dit is niet echt een succes. :O
Pagina: 1