[Apple] Apple II vs. IBM-PC

Pagina: 1
Acties:

• cococless
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 18:45
In de leerstof van men (her-)examen ICT staat er een hoofdstuk genaamd De geschiedenis van de PC
De openingszin hiervan is: "De geschiedenis van de PC begint in augustus 1981, toen IBM zijn eerste PC aankondigde."
En de volgende pagina gaat verder met: "Voor de PC klonen is er eigenlijk maar één alternatief: Apple."

Ik herinnerde me meteen de film Pirates of Silicon Valley waar Steve Jobs bij IBM aan tafel zit en deze niet geïnteresseerd zijn in computer voor thuisgebruik. Omdat dit nog steeds een film is toch maar eens opgezocht en niet zomaar als waar aangenomen...

IBM-PC is van 1981 en Apple II van 1977 maar als ik vergelijkende teksten zoek gaat het steeds over dat Apple de achtervolging inzet op IBM.
Of Apple II wordt niet aanvaard als personal computer of met 'achtervolging' doelen ze op de Macintosh van 1984, denk ik.

Wie ontwikkelde nu de eerste computer voor thuisgebruik? Apple of IBM?

Normaal leer ik gewoon wat er staat, maar nu ik in de cursus las dat Apple een kloon is wil ik mijn docent toch verbeteren als ik die vraag krijg :p

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ligt aan je definitie van computer, als je daaronder de IBM definitie pakt van uitbreidbare machine, dan is de ibm pc wel de eerste, zeker aangezien de IBM ook onderdelen die niet door IBM gemaakt waren accepteerde.
de apple ][ daarintegen was daarintegen wel eerder, maar heeft niet bijgedragen tot de groei van de computer als de IBM.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De IBM PC was wel eerste computer die de vorm had (systeemkast, losse monitor en toetsenbord) zoals we die vandaag de dag kennen. Als je het hebt over de eerste complete computer die ook door het grote publiek te gebruiken was, dan kun je terug gaan naar 1977 met de introductie van de Tandy TRS-80, de Commodore PET en de Apple ][. Als je het hebt over de eerste (populaire) computer die door hobbyisten te gebruiken was, dan kun je teruggaan naar 1974 met de introductie van de MITS Altair 8800.

Overigens was de Apple ][ een van de weinige computers destijds die een busarchitectuur had met ruimte voor uitbreidingssloten. In jaren 70 en 80 zijn er veel uitbreidingskaarten voor de Apple ][ uitgekomen, wat ervoor heeft gezorgd dat de Apple ][ nog tot 15 oktober 1993 werdt verkocht.

En als je het hebt over echt de aller-aller-allereerste computer die was ontwikkeld voor persoonlijk gebruik, dan moet je de Kenbak-1 hebben die in 1971 was geïntroduceerd. Het enige is dat deze 'computer' nog voor de uitvinding van microprocessor werd verkocht. Als je dat als criterium neemt, dan is de SCELBI-8H uit 1974 de eerste personal computer gebaseerd op een microprocessor.

[ Voor 19% gewijzigd door Daedalus op 18-08-2008 21:41 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-02 21:24

Blonde Tux

<advertisement>

Ik voel me jong....

De definitie computer omslaat meer dan PC's en Laptops. Zo kan je namelijk een radio ook een computer noemen.
Als je het zo bekijkt waren er toch al eerder computers?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• pxa270
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-10-2025
Zoals Daedalus al vermelde, er waren talrijke computers voor thuisgebruik voor IBM hun PC introduceerde. De Apple II was een van de belangrijkste daarvan, maar niet echt de eerste. De IBM PC natuurlijk ook niet, maar hoewel IBM al lang is uitgeteld wat betreft PCs, kunnen de honderden miljoenen x86 - Windows PCs die tegenwoordig de markt beheersen gezien worden als directe nakomelingen van de IBM PC 5150 uit 1981.

Ars technica heeft hier een mooie uitgebreide reportage van gemaakt:
http://arstechnica.com/articles/culture/total-share.ars

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cococless schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 21:04:
IBM-PC is van 1981 en Apple II van 1977 maar als ik vergelijkende teksten zoek gaat het steeds over dat Apple de achtervolging inzet op IBM.
Of Apple II wordt niet aanvaard als personal computer of met 'achtervolging' doelen ze op de Macintosh van 1984, denk ik.

Wie ontwikkelde nu de eerste computer voor thuisgebruik? Apple of IBM?
Het hangt helemaal van je definitie af, maar het is heel redelijk om de introductie van de PC als startpunt te nemen aangezien de IBM PC de eerste machine was die grote populariteit onder zakelijke (niet-technische) gebruikers had. Alle voorgangers waren vooral populair onder techneuten of waren te beperkt voor zakelijk gebruik.

Verwijderd

Wikipedia: ENIAC

In de jaren 40 dus...

Of nog eerder 150 jaar voor christus: (Voor mensen die onder een steen leefden; 2158!! jaar terug!!)

The Antikythera

De aller-aller-allereerste 'computer':

Wikipedia: Antikythera mechanism

Sorry, het gaat hier over een PC. Mijn fout, maar het blijft interessante materie die 'Antikythera' _/-\o_

EDIT:
Om de TS toch nog van dienst te zijn:

"The IBM Personal Computer, commonly known as the IBM PC, is the original version and progenitor of the IBM PC compatible hardware platform. It is IBM model number 5150, and was introduced on August 12, 1981. It was created by a team of engineers and designers under the direction of Don Estridge of the IBM Entry Systems Division in Boca Raton, Florida.
Alongside "microcomputer" and "home computer," the term "personal computer" was already in use before 1981. It was used as early as 1972 to characterize Xerox PARC's Alto. However, because of the success of the IBM Personal Computer, the term came to mean more specifically a microcomputer compatible with IBM's PC products."

De eerste PC is dus de 'Xerox PARC's Alto', maar omdat de IBM PC populairder was onder het grote publiek strijkt die nu met de eigenlijk niet verdiende glorie. ;)

[ Voor 134% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 01:57 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

We hadden het over pc, en niet computer.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• cococless
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 18:45
Die reportage van arstechnica is echt top, merci daarvoor.
Dom van me dat ik me teveel focuste op Apple en IBM... :s
Blijft toch interessant ze, na men examens eens bezighouden met al die links door te klikken :p
Pagina: 1