Temp verlagen HD4870

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views

• Snarf26966
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05-2025
Is er iemand die een programmatje weet die de temp van de hd4870 kan verlagen.
Standaard is de temp idle 79 graden.
Heb al rivatuner geprobeerd maar die ondersteund dit bij deze kaart nog niet.

Dus als er mensen zijn die me op de goede weg kunnen brengen graag.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zo hoog is dat nu ook weer niet hoor? GPU's blijven/worden vaak warmer dan CPU's.

Verwijderd

Als je de idle temp wilt verlagen moet je er een ander bios in flashen die in 2D naar lagere snelheden gaat en een lager voltage. Is niet zo moeilijk opzich. Maak een dump van je bios met bijvoorbeeld ATIWinflash laat dit bios met RBE en pas de 2D snelheden aan en flash de bios weer met ATIWinflash.
Simpel toch. ;) Maar voor je dit doet lees je eerst goed in een verkeerde flash kan namelijk een dode kaart beteken. Je kunt btw het beste ook niet de RAM snelheden in 2D veranderen want tijdens het schakelen tussen 2D en 3D snelheden krijg je volgens mij dan last van een knipperd beeld.
En anders kun je ook de fan wat sneller laten draaien door je profiel van CCC aan te passen.
Of je doet er niks aan omdat de temps niet te hoog zijn, maar dat zei Exorcist ook al. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 20:42 ]

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:15
er is een beta versie uit van ATI Tray Tools van ray adams die ook ondersteuning biedt voor de 48xx serie. in de beta kan je ook je fanspeeds aanpassen

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• n00bje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-02 11:42
@-The_Mask-: een verkeerd geflashte videokaart kun je toch altijd terugflashen dacht ik. Alleen moet je het dan wel blind doen (of een bootdisk gebruiken).

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:22

Vrijdag

De Goede

Uit de tweede post uit het Ati nieuwsdiscussietopic:
Fanspeedmod? Wat is dat?
A: De fanspeeds van de HD4850 en HD4870 zijn zeer laag ingesteld. AMD heeft er voor gekozen om voor stilte te gaan aangezien de GPUs voor hoge temperaturen gebouwd zijn. Vind je een beetje meer geluid uit je cooler niet erg en heb je liever toch lagere temperaturen, dan kan je zelf je fan-speeds aanpassen door een profiel aan te maken in het CCC en dit te bewerken. Dit werkt op de volgende manier:
quote:
Zet Overdrive aan in het CCC en maak daarna een profiel aan. Zorg er wel voor dat de core en memory kloksnelheden van het profiel correct zijn (meestal default snelheden of eventueel OC waardes)

Voor Vista:
Ga nu naar "C:\Users\JOUWUSERNAME\AppData\Local\ATI\ACE\JOUW CCC PROFIEL.XML. Het XML bestand zal dezelfde naam hebben als het Catalyst Profiel dat je hebt aangemaakt en opgeslagen. Klik er met de rechtermuisknop op en Edit het bestand.

Voor XP:
Then go to the following location and open the following file for editing "C:\Documents and Settings\Your Windows ID\Local Settings\Application Data\ATI\ACE\Your CCC Profile.XML. The xml file will have the same name as the Catalyst Profile you saved. right click and hit edit.

<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">
<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">
<Property name="Want" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">
<Property name="Want" value="35" />

Verander de FanSpeedAlgorithm waarde van "Automatic" naar "Manual" en zet de Want-waarde op "35" (default 23).

Sla het profiel op en activeer/laadt het in de CCC.

35% werkt perfect voor mij. Je kan er voor kiezen om het hoger te zetten, maar bedenk je wel... hoe hoger het percentage, des te harder je fan draait, des te meer geluid er geproduceerd wordt. Natuurlijk koelt de fan dan wel beter, maar of je nou blij wordt van een turbine in je kast... Probeer voor de gein eens 100% en andere percentages om te zien met welk geluidsniveau jij kan leven.

Als het goed is dan blijft het profiel opgeslagen en zal de volgende keer dat je je PC opstart automatisch met het laatst gebruikte profiel gewerkt worden.
Mijn adviessnelheid voor de HD4870 is dus 35%. Het geluid wordt iets meer, maar is (imo) niet storend, terwijl de temperatuur meer dan 20 graden omlaag vliegt onder load!

Mijn HD4870 voor de workaround:
Idle: 78C met fan op 20%
Load: 84C met fan op 30%

Mijn HD4870 na de workaround:
Idle: 48C met fan op 35%
Load: 62C met fan op 35%

Zoals je ziet is een 5% verhogen onder load al genoeg om je GPU temperatuur ongeveer 20C omlaag te brengen. In Idle toestand is dit zelfs rond de 30C!

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
D'r staat nu zelfs een nieuwe link in naar het programmaatje van Gainward... ik heb de FAQ net geupdate. :)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) met een beetje zoekwerk kun je achterhalen dat deze temp niet abnormaal is
2) met een beetje zoekwerk kun je achterhalen hoe alsnog er wat aan te doen

...en een beetje zoekwerk is wat we minimaal van je verwachten voordat je een topic opent :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.