Toon posts:

Asus P5K Bios geflashed, maar de "oude" settings blijven.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van mijn Asus P5K het BIOS geflashed van versie 1006 naar 1103.
Dat ging allemaal goed.

Maar wat ik vreemd vind is dat na het flashen van het BIOS al mijn oude OverClock settings zijn blijven staan!

Ik dacht dat een BIOS update betekent dat het hele BIOS overschreven wordt en dat je dan ook een nieuwe (volledige) initialisatie naar defaults settings heb.

Weet iemand waarom de “oude” settings zijn blijven staan?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het wordt aanbevolen om vóór het flashen het BIOS op de default waarden te zetten. Dat dan de nieuwe installatie ook werkelijk de defaultwaarden gebruikt lijkt me logisch.

Ik heb met ASUS nog niet meegemaakt dat de oude waarden bleven staan, misschien is bij jou het flashen toch niet helemaal goed verlopen.

ARME AOW’er

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
De bios zelf is afgezien van het flashen read-only, instellingen worden opgeslagen in de cmos van de chipset. Als je dus de optie cmos clear (op de command line van de meeste flash programma's mee te geven) niet gebruikt zal meestal de oude instellingen behouden blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in het BIOS de "Asus EZ Flash 2" utility gebruikt. USB-stick erin en ik zag dat hij de file controleerde, voor akkoord bevond, het huidige BIOS ging schoonmaken en daarna de nieuwe file erover heen en toen nog een validatie. En het was allemaal OK. Dus volgens mij is de zaak goed verlopen. Maar als de "oude" settings zijn blijven staat, is er volgens mij iets niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
OK, Nielson, dat zal het zijn.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je de Asus Update-tool in windows had gebruikt had je daar het vinkje: Clear CMOS zien staan.
Je overklok instellingen worden zoals Nielson zegt in de CMOS opgeslagen. Ik had laatst het vinkje vergeten te plaatsen en moest handmatig de CMOS clearen om überhaupt nog te kunnen booten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij de AMI site http://www.ami.com/support/bios.cfm gezien dat ze daar een AFUDOS executable hebben die 4 opties heeft:

AFUDOS ROMFILE.ROM /P /B /N /C

- Program main BIOS image & bootblock image
- Reset CMOS and NVRAM to defaults

Dus je kunt naast het CMOS ook het NVRAM schoonmaken.
Maar ja, dan moet je wel een floppy drive hebben.... :'(
Pagina: 1