Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Mijn doel is een dual boot systeem van windows en linux, waarbij beide OSen elkaars partities kunnen inlezen. Op dit moment draai ik Vista met een ICH9 driver software raid. Mijn ervaring om hiernaast Ubuntu te draaien liep zelfs bij een live cd al mis...
morpheus in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 8"

Gebruik maken van de ICH9R software raid gaat dus niet echt werken. 300 euro betalen voor een hardware raid met 2 schijven, vind ik ook niet de moeite waard. Enige optie is een echte software raid.

Windows kent dynamic disks. Echter heb ik geen methode gevonden om deze onder linux aan te kunnen roepen.
Linux heeft zijn eigen software raid implementatie, is windows in staat deze wel te lezen?

Verder, hoe betrouwbaar kunnen linux en vista elkaars disks lezen? Of is niets gegarandeerd?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 13:07
Windows gebruikt voor zijn software raid inderdaad de dynamische disks functie, maar voor zover ik weet heeft linux geen ondersteuning hiervoor ( pin me er niet opvast, ben geen linux guru ), linux gebruikt voor zover ik weet voor zijn software raid logical volume groups ( dacht ik ), windows kan hier dus niets mee, Echter is het wel mogelijk om een standard disk (ntfs, geen raid) uit te lezen onder linux ( ubuntu ), voor zover mijn ervaring gaat is dat vrij betrouwbaar, echter is windows niet in staat om linux partities ( ext* filesystem ) uit te lezen, tenzij je een extern programma gebruikt ( total commander heeft dacht ik ondersteuning ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
marabunta2048 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:37:
Windows gebruikt voor zijn software raid inderdaad de dynamische disks functie, maar voor zover ik weet heeft linux geen ondersteuning hiervoor ( pin me er niet opvast, ben geen linux guru ), linux gebruikt voor zover ik weet voor zijn software raid logical volume groups ( dacht ik ), windows kan hier dus niets mee,
Wat jij bedoelt is LVM (Logical Volume Management) en daarmee kan je partities over meerdere schijven maken, maar dit is niet hetzelfde als RAID.
Echter is het wel mogelijk om een standard disk (ntfs, geen raid) uit te lezen onder linux ( ubuntu ), voor zover mijn ervaring gaat is dat vrij betrouwbaar,
Dat is correct en sinds de ntfs-3g driver ook kwa performance en betrouwbaarheid goed te doen.
echter is windows niet in staat om linux partities ( ext* filesystem ) uit te lezen, tenzij je een extern programma gebruikt ( total commander heeft dacht ik ondersteuning ).
Dat is onzin, je kan ext2/3 partities prima aanspreken met een native ext2 driver voor windows: Ext2 IFS For Windows.

Maar ontopic: Volgens mij is wat jij wilt onmogelijk windows kent de RAID implementatie van ubuntu niet en Ubuntu kent de RAID implementatie van windows niet. Tenzij je Ubuntu of windows in een virtual machine binnen het andere OS gaat draaien zal het niet meevallen dit voor elkaar te krijgen.

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-07 21:38
Borizz schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:53:
Maar ontopic: Volgens mij is wat jij wilt onmogelijk windows kent de RAID implementatie van ubuntu niet en Ubuntu kent de RAID implementatie van windows niet. Tenzij je Ubuntu of windows in een virtual machine binnen het andere OS gaat draaien zal het niet meevallen dit voor elkaar te krijgen.
Hier was ik zo ongeveer wel bang voor. Blijft jammer dat dit niet volledig ondersteund wordt. Meest ideale situatie blijft toch goede driver support voor de raid onder linux, maar helaas.

Misschien uitzoeken of er software is welke partities kan mirroren en in sync houden. Het liefst real time. Als dit mogelijk zou zijn, heb je in ieder geval mirror functionaliteit.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
morpheus schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:16:
[...]

Misschien uitzoeken of er software is welke partities kan mirroren en in sync houden. Het liefst real time. Als dit mogelijk zou zijn, heb je in ieder geval mirror functionaliteit.
Hier zat ik ook aan te denken, maar dan moet je die software (of vergelijkbaar) wel onder windows en linux kunnen draaien, anders raakt het filesystem nog out of sync. Maar echt ideaal is het natuurlijk niet. Misschien heb je meer aan een externe raid(1) configuratie via USB of netwerk verbonden? Dat is wel compatible met linux en windows omdat de RAID configuratie dan alsnog door de hardware wordt geregeld. Maar ik heb geen idee of dit goedkoper is dan een PCI(-e) RAID kaartje.

If I can't fix it, it ain't broken.