pins vervangen wegens kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-12-2025

Kingpinda

Citizenship is earned.

Topicstarter
Hi there,

Ik ben totaal niet bekend in de DIY elektra gebeuren enzo en na een paar daagjes browsen kom ik maar ten einde raad hier aangezien ik door het bos de bomen niet meer zie.

Achtergrond info:
Mijn sidepanel van mijn thermaltake tower heeft een flink grote FAN. Die loopt natuurlijk met een kabeltje mijn kast binnen omdat ie het anders niet doet. Voor het gemak zit er midden in de kabel een 2 pins connector die ik dus los kan koppelen wil ik het side panel voor het gemak even helemaal wegnemen.

Het volgende is nu gebeurd:
Ik heb het sidepanel verwijderd en kabel ligt dus los in mijn kast De "2 pin connecter mannetje" heeft contact gemaakt met een schroefje onder in mijn kast waardoor 1 van de pinnetjes is weggesmolten.

Ik ben nu dus vurig op zoek naar replacement connectors zodat mijn side fan het weer doet. Maar probleem is dat ik alleen fan cable adapters weet te vinden zoals 3 pin naar 2 pin, maar geen losse 2 pins male/female om de kabel dus te voorzien van nieuwe pins.

Als iemand mij graag in de richting wil wijzen waar ik zulks grei zou kunnen vinden dan ben ik voor eeuwing dankbaar. Heb al weet ik hoeveel ac ryan spul gevonden met fluoricerende molex connectors etc maar geen 2pin connectors.

Heb ik ook nog een crimper ofzoiets nodig? Dank u wel iig.

In het ergste geval zet ik er een kroonsteentje op... maar ja.. ziet er niet uit en ook niet echt handig om elke keer weer als ik mijn panel verwijder dus kroonsteentje aan 1 kant los te maken.

Life is like living only without the peaches

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-01 05:47
Als je die twee pin connector vervangt met een andere connector die je wel hebt, dan is je probleem toch opgelost?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:58
Is er niet iets te vinden waarbij je zowel een male als female stekkertje hebt.
Want dan zou ik aan beide kanten de stekkers eraf knippen en de female aan je behuizing zetten. En dan de male aan je Fan want zo is de kans op kortsluiting al een stuk minder.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Topicstarter
@eddy ik heb geen andere connector. en als ik er een had dan nog is het de vraag of die past in dat vrouwtje van de fan.

@Klaasbram: dat is precies wat ik dus zoek ja maar ik heb het nergens kunnen vinden. Ik heb dus wel fan kabeltjes kunnen vinden maar die zijn dus al gecrimped. en dan heb ik nog niet de goede want dan is het bijvoorbeeld 3 pin naar 2 pin. Zo'n tussenkabeltje.

Iemand ideeen of winkels waar ik kan kijken? ik heb er al 30 gehad.

Thanks

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
Electronicawinkels.

Conrad
Dickbest
Voti
circuitsonline heeft daar een erg mooie database van.

Let wel dat je een connector neemt die geen kortsluiting maakt bij het aansluiten / loshalen. Dat doen de audio stekkertjes bijvoorbeeld wel.

Edit:
Zo iets dus:
http://www1.conrad.nl/scr...nnavi=1&zhmmh_area_kz=8A#

Of een standaard walkman stekkertje met bus

[ Voor 74% gewijzigd door Nijn op 18-08-2008 20:02 ]

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-01 22:42
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/15651.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/15647.jpg
Dit kan je mss gebruiken. Denk dat dit de eenvoudigste oplossing zal zijn, er bestaan ook geisoleerde versies van. Edit: die dingen heten trouwens kabelschoentjes dacht ik ;) .

Anders moet je op zoek (bij conrad,..) naar zowel de male als female aansluiting. Als je dit doet maakt het eigenlijk niet echt uit wat je juist kiest, gewoon iets wat geen kortsluiting geeft bij het inpluggen (genre microfoonaansluiting niet, andere mss ook maar dat weet ik niet vanbuiten). Voor de rest is enkel de mannier van aansluiten belangrijk (solderen Krimptang,.. kijk naar je mogelijkheden).

Ik denk dat je best hier eens gaat kijken of er in de buurt geen elektronica winkel is. als je bij conrad besteld moet je direct een grotere bestelling doen anders betaal je 3x zoveel voor verzending en administratieve kosten dan voor je plugjes (heb van deze voor €10 een doos van 160 stuks gekocht en dat was nog duur)

succes nog

[ Voor 3% gewijzigd door msicaron op 18-08-2008 23:07 ]

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:54
Zoiets: http://www.alternate.nl/h...2=Voedingen&l3=Toebehoren of zoiets http://www.alternate.nl/h...2=Voedingen&l3=Toebehoren moet je toch wel bij elke pc boer op de hoek kunnen vinden.

• Kingpinda

Kingpinda

Citizenship is earned.

Topicstarter
@nijn: Dank je wel voor de links. Enkele ben ik al geweest via de faq maar ik ga nog even verder turen. Je link doet het niet. Blijkbaar kunnen ze geen winkelwagentje voor me aanmaken. De prutsers :p

@msicaron: Dan heb ik dus 2 paar nodig niet? 1 voor elke kabel? hmm word het dan niet aangezien ik dat lastig vind.
Tja gereedschap. Ik heb nog niks :p dus ik zal een krimptang of soldeerbout moeten gaan kopen ja. Zal geen slechte aankoop zijn omdat ik toch wat meer aan kabelmanagement wil doen. Ik gaat nog ff lezen wat de beste en handigste methodes zijn. Dank je wel iig.

@Jeronimo: Ja die zal ik overal wel kunnen kopen. Maar dat is dus niet wat ik zoek heh? Die stekkertjes en busjes zijn al bevestigd. Lijkt me stug dat ik met mijn vaardigheid die dingen kan loskoppelen en weer op andere draadjes kan bevestigen. Of zie ik dat verkeerd? Ik ben dus op zoek naar de losse stekkertjes en busjes zodat ik de mijne kan afknippen en ze daaraan kan bevestigen.
Dank je wel voor de input though.

Die stekkertjes zien er allemaal hetzelfde uit. of soortgelijk iig. Maar ik kan ze nergens los vinden. Ze zijn altijd al bewerkt als adapter of verlengsnoer.. Waar halen die lui die losse stekkers en busjes dan vandaan?

Misschien ook interessant om te weten aangezien ik al een tijdje aan het tobben ben geweest hoe al mijn case fans aan te sluiten op 1 fancontroller op het mobo zonder een kabelmess. Ik weet dat 1 fan fabrikant hier een oplossing voor heeft door ze door te lussen en dat ze dus op dezelfde fanspeed draaien zodat de herrie minder word maar dan zit je met al die verrekte kabels.

Zou mooi zijn als ik die fan stekkers en busjes dus zelf kan monteren.. Als ik dit probleem namelijk heb opgelost heb ik waarschijnlijk mijn casefan probleem ook automatisch opgelost. Bedankt voor de input allemaal. Ik ga nog wat dieper spitten. Of als iemand nog wat weet dan hoor ik graag van je.

• msicaron
die connectors die je daar noemt ga je idd nie snel vinden. Je kan best leren solderen lijkt me dan kan je je kabels gewoon in twee knippen en wat verder terug aan elkaar solderen met een stukje krimpkous erover. Op dezelfde manier kan je ook je kapotte connector vervangen. als je de connector wilt unpluggen als het sidepannel eraf komt kan je ook naar PCB connector's oid kijken.

Losse molexconnectors zijn ook moeilijk te vinden (heb zelf ook al is lopen zoeken).

Als je namen van connectors wil vinden kan je in de Jameco catlogus kijken van p 64-88. evt kan je dan naar de locale elektroboer stappen en vragen of hij niets gelijkaardig heeft

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

msicaron schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:51:

Losse molexconnectors zijn ook moeilijk te vinden (heb zelf ook al is lopen zoeken).
Computerboertje bij mij om de hoek heeft ze, weet alleen niet of hij ook opstuurt.
Als je adres\naam wil hoor ik het wel.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• msicaron
Heb mijn bovengenoemde tactiek toegepast. (of ik ga hem toch toepassen, eerst herexamens leren :X )
Toch bedankt, ik weet je te vinden als ik er nodig heb :)

Pagina: 1