Gele smurrie in voeding

Pagina: 1
Acties:

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 09:17
Ik heb onlangs een Sparkle 8800GT gekocht ter vervanging van een X850XT.

De overige onderdelen:
AMD 3800+
MSI K8N Neo4 Platinum
2x512MB RAM
1xHD
2xDVD
Antec Sonata II
Antec 450W voeding (standaard bij Sonata II) met 2 12V-lijnen met in totaal 32A

450W moet genoeg zijn dacht ik (terecht?). Dus stak ik de 8800GT erin, drivers installeren. Maar telkens wanneer ik een 3d-applicatie (COD4, COD1, 3D-view van ATITool) opstartte, viel de computer uit. Dan maar een andere driver proberen, maar bij het rebooten hoorde ik een SSSSSSSHH, KNAL!

Direct de kast opengemaakt, aan alles geroken en uit de voeding kwam een brandlucht. Dus de voeding opengemaakt (met rubberen handschoenen ;) ) en trof ik het volgende aan:
(vergeef me voor de kwaliteit van de foto's, het is een camera van de Aldi die NIET kan scherpstellen)

Afbeeldingslocatie: http://img169.imageshack.us/img169/1473/pict0022sl5.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/7034/pict0024mo1.th.jpg

Ik kon niet direct een defect vinden, maar op verschillende plaatsen wat gele smurrie.

Ik ga ervan uit dat de voeding kapot is en op het moederbord en grafische kaart kon ik niet direct zwarte plekjes ofzo vinden, dus hoop ik dat die nog werken.

Wat er waarschijnlijk gebeurd is: bij het starten van 3d-applicaties trok de voeding het niet meer en viel de computer uit, na een tijdje was de voeding zo overbelast en warm dat ie het begaf bij het booten.

Mijn vraag is nu: was het te verwachten dat de voeding het zou begeven en was ik dan verkeerd?

Verwijderd

De foto's zijn echt van geweldige kwaliteit.

Zeg dan niets :).

[ Voor 26% gewijzigd door Thandor op 18-08-2008 21:58 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

offtopic:

Zucht...

Als je voeding overbelast wordt, moet hij er "netjes" mee stoppen. Daarvoor bestaan diverse beschermingen in de voeding.

Of de voeding toereikend is, moet je even zelf uit rekenen.

[ Voor 17% gewijzigd door lier op 18-08-2008 14:29 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik zie dus echt NIETS op die foto's.

Misschien een condensator gesprongen, dat is nogal smurrie.

En voor die pc moet een degelijke 450 watt voeding ruim voldoende zijn.

Overigens dacht ik dat je over curry tussen je eten had ofzo :|

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:24:
boeiend je ziet toch wat ie bedoeld. en die gele smurrie hoort daar... dat is speciale niet geleidende lijm om alles netjes op z'n plekkie te houden en te zorgen dat er op bepaalde plaatsen geen stof kan verzamelen.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Google: Wattage calculator ;)

Ik heb deze gebruikt, en kwam uit op 312W. Voeding had dus genoeg moeten zijn, maar wellicht was ie al oud. Zit nu niet veel anders op dan een nieuwe te kopen lijkt me

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 10:18
Die gele smurrie op diverse componenten kan lijm zijn.
Zie bijv een andere Antec voeding: http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=10348

[ Voor 1% gewijzigd door Badger op 18-08-2008 14:39 . Reden: *damn net te laat* ]

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
tja als je dit krijgt een SSSSSSSHH, KNAL!
Direct de kast opengemaakt, aan alles geroken en uit de voeding kwam een brandlucht.

dan wordt het tijd voor een andere voeding.
verder lijkt het op die foto's gewoon geen gele smurrie maar gewoon lijm om de draden op de plek te houden

Ik zou proberen wat er gebeurd met een andere voeding. van een goed merk 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Killerbert op 18-08-2008 14:49 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
Snake schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:31:
Ik zie dus echt NIETS op die foto's.

Misschien een condensator gesprongen, dat is nogal smurrie.

En voor die pc moet een degelijke 450 watt voeding ruim voldoende zijn.

Overigens dacht ik dat je over curry tussen je eten had ofzo :|
450 Watt zegt natuurlijk niet zo veel.. Dat is vaak de piek belasting van zo'n ding.
Daarnaast ben ik ook niet te spreken over Antec.

Zou eens goed kijken wat je voeding aankan. misschien zit je tegen de grens aan van je voeding. En dan eens rustig kijken naar een Tagan. of Zalman voeding van 500 Watt

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Tja...je voeding is gestorven. Dat hoeft niet eens te maken te hebben met overbelasting van dat ding (daar zou die op beveiligd moeten zijn), gewoon een gevalletje "pech gehad".

Overigens, als je twijfelt of hij nog werkt kan je altijd proberen: zo'n condensator onploft maar 1 keer :p

Vuilbak in en een nieuwe kopen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 14:56 ]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
ssshhh KNAL lijkt mij ook op een condensator. Jammer dat we geen geur-pc hebben want elk opgeblazen soort component heeft z'n eigen luchtje (zit in de elektronica productie, en ja er knalt hier ook wel eens wat).

Kan overigens zijn dat er een zwak exemplaar in de voeding zat die bij de grotere belasting van de graka meer rimpel te verwerken kreeg dan voorheen en dus maar besloot ermee te kappen.

Weg ermee en nieuwe kopen (kijk ook meteen ff naar een nieuwe camera ;)).

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 09:17
Ik heb een Antec NeoPower 500 gekocht. Nu werkt alles perfect, gelukkig geen schade opgelopen buiten de voeding. De verkoper van de voeding zei ook dat het hem verbaasde en dat hij systemen met zwakkere voedingen en een 8800GT die perfect werkten had verkocht.
Daarenboven is de voeding modulair dus kon ik de kabels een beetje beter wegwerken.
Maar de Sonata blijft een kabelzooi vergeleken met mijn andere Coolermaster CM 690.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

pech, misschien ook even het moederbord checken voor bolle condensatoren.

Misschien ook zoeken waar de kapotte condensator zit in je voeding, gewoon voor de zekerheid, maar NIET (ik herhaal NIET) proberen herstellen door er een andere elco in te zetten.

Ik heb ooit eens een oude pc voeding waar ik wat spulletjes mee deed werke kortgesloten: resultaat POEF smelveiligheid kapot in de voeding + zekering gesprongen.

Proberen herstellen met een nieuwe zekering, getest en toen ik ze aanzette onmiddelijk weer POEF zekering kapot: resultaat vuilbak.

Ik heb ondertussen al wat ervaring met schakelende voedinkjes en ze zijn moeilijk te herstellen :'(

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11 22:43

chaser

Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 14:54:
Tja...je voeding is gestorven. Dat hoeft niet eens te maken te hebben met overbelasting van dat ding (daar zou die op beveiligd moeten zijn), gewoon een gevalletje "pech gehad".

Overigens, als je twijfelt of hij nog werkt kan je altijd proberen: zo'n condensator onploft maar 1 keer :p

Vuilbak in en een nieuwe kopen :)
aub niet in de vuilbak maar netjes bij de mileustraat brengen
Is gratis en je recycled m dan zoals het hoort

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

Verwijderd

ja, hij komt op de vuilnisbelt in Afrika, waar ze de draden eruit halen en de rest in de fik steken , dus zo geweldig is het allemaal niet dat recyclen
Modbreak:Generaliseren is ook een vak... als je een ongezouten mening hebt, onderbouw het. Ononderbouwde "meningen" als deze noemen we flames :/

Trouwens, als je de moeite doet ook maar één bron te raadplegen kom je erachter dat het grootste deel van foute 'recycling' in India en Bangladesh gebeurt, en dat is tot nader orde geen Afrika. Maar goed, trollen krijgen ook geen aardrijkskunde op school :z

Los daarvan, dit is ook nog eens helemaal offtopic...

[ Voor 62% gewijzigd door dion_b op 24-08-2008 13:12 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

gans het boeltje elektronica wordt tegenwoordig gesmolten om het goud eruit te halen ;)

in een computer bevat redelijk wat goud hoor :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Pagina: 1