Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 14:36
Ik heb een Canon 400D en een opzetflitser 580 EX II.
In minder lichtsterke omgevingen probeer ik gebruik te maken van de flitser.

Als ik in Av stand schiet dan heb ik controle over de scherptediepte. Zeg dat ik op F14 wil schieten. De bijbehorende tijd is dan bv 1/8 sec. Dat geeft de camera aan. Zelfs als de flitser aan staat geeft hij nog steeds 1/8 sec aan. De flitser flits wel, maar de sluitertijd wordt niet korter. Ik was altijd in de veronderstelling dat de sluitertijd juist door de flits sneller zal zijn, omdat het onderwerp dan beter wordt belicht.

Hoe kan ik met een opzetflitser toch op F14 schieten en dat de sluitertijd zich aanpast aan het flitslicht? Dus dat de lens niet zo lang openstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 13:03
Kan je dat niet handmatig instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Av is altijd meting adhv omgevingslicht. Bij bijv. P wordt flitslicht als belangrijkste lchtbron gezien en kan je ekker je snapshots maken. Dit staat overigens heel duidelijk in de manual. En anders staat het sowieso, net als álle mogelijke flits FAQs in de EOS flits bijbel: http://www.photonotes.org/articles/eos-flash/

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
Diafragma bepaald ook de hoeveelheid flitslicht die je binnenkrijgt.
Sluitertijd bepaald de hoeveelheid omgevingslicht dat je binnenkrijgt.

Ik heb geen ervaring met Canon & Canonflitsers, maar het lijkt me dat, als je 'DDL lichtmeting' gebruikt, je toestel toch normaal gezien de sluitertijd gaat bepalen.
Let wel dat je ook gelimiteerd bent aan de flits-synchronisatietijd.

Zowiezo is een langere sluitertijd bij flitsen meestal geen probleem, aangezien het flitslicht wel je onderwerp zal 'bevriezen'. Met een iets langere sluitertijd krijg je dan ook nog wat meer sfeer in je foto (door het omgevingslicht).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik zou ook niet zo snel op diafragma's als f14 gaan werken. Je flits moet dan echt een lading licht leveren

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bij de AV stand is er sprake van "dragging the shutter".
De sluitertijd wordt niet korter als de fitser aangezet wordt omdat hij evenveel omgevingslicht wil blijven vangen.
Je kunt dit tegengaan door op M te schieten. Maar dan moet je wel zelf zowel diafragma als sluitertijd instellen. Hierbij moet je dan wel wat spelen tot je de gewenste instelling hebt. Overigens zal de flitser dan zelf kijken hoe hard hij moet flitsen bij de door jou gekozen instellingen.

Een andere mogelijkheid is in de P stand kiezen. Hierbij bepaald de 400D zelf het diafragma en de sluitertijd om samen met de flitser een goede belichting te krijgen. Je hebt in de P stand echter zelf nog steeds wat vrijheid in de instellingen.
Allereerst kun je door de ISO te verhogen meer omgevingslicht opnemen, zodat je plaatje niet platgeflitst word. Daarnaast kun je met het instelwiel de verhouding tussen A en T veranderen. De camera berekend zelf de benodigde verhouding, maar je kunt zelf door aan het wieltje te draaien bijvoorbeeld het diafragma meer open zetten, waardoor de sluitertijd vanzelf korter wordt, of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
M a r c o schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 15:37:
Bij de AV stand is er sprake van "dragging the shutter".
De sluitertijd wordt niet korter als de fitser aangezet wordt omdat hij evenveel omgevingslicht wil blijven vangen.
Je kunt dit tegengaan door op M te schieten. Maar dan moet je wel zelf zowel diafragma als sluitertijd instellen. Hierbij moet je dan wel wat spelen tot je de gewenste instelling hebt. Overigens zal de flitser dan zelf kijken hoe hard hij moet flitsen bij de door jou gekozen instellingen.
Dus, jij zegt nu dat de Av stand en de M stand eigenlijk hetzelfde doen. :P
Bij Nikon is het iig zo dat, als je een flitser gebruikt op de A stand (en je niet manueel wil flitsen), de sluitertijd iig naar de flits-sync tijd gaat.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
whoami schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:07:
[...]
Dus, jij zegt nu dat de Av stand en de M stand eigenlijk hetzelfde doen. :P
Bij Nikon is het iig zo dat, als je een flitser gebruikt op de A stand (en je niet manueel wil flitsen), de sluitertijd iig naar de flits-sync tijd gaat.
Bij Canon werkt dat dus anders :) Zet jij je cam op A, dan blijft hij fatsoenlijk lichtmeten, maar flitst alleen je onderwerp in. Zoals het hoort :P

Probleem van de TS is alleen niet dat het ding dát doet, maar juist dat, ongeacht de gekozen waarde voor het diafragma, de cam om wat voor reden dan ook, niet lager wil dan 1/8e... En dat is best maf... Voorlopig lijkt op M werken dan echt de enige oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 20:05

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

simpel gezegd: bij Av (of Tv) gaat de camera in principe uit van het omgevingslicht, niet zozeer het onderwerp wat je met de flitser wil belichten.
Kennelijk is de lichtmeting die je maakt (afhankelijk welke meet methode het hele beeld of een deel ervan) goed voor een sluitertijd van 1/8e bij F/14.

De flitser stelt de intensiteit af op dit diafragma en natuurlijk iso en afstand tot onderwerp middels de automatische ETTL meting, zodat zowel flits- als omgevingslicht 'juist' zijn (volgens de camera, althans). In die 1/8e van een seconde heeft de flitser meer dan genoeg tijd (de flitsduur zelf is nl. heel kort) om zijn portie licht af te geven.

Wil je een kortere sluitertijd gebruiken, dan kun je in manual je camera inderdaad op F/14 zetten en een kortere sluitertijd kiezen. Je hoofdonderwerp is dan in principe nog steeds prima belicht door de flitser, maar het deel van de scene die je flitser niet bereikt, zal dan onderbelicht zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door gratis_vodka op 18-08-2008 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
gratis_vodka schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:10:
simpel gezegd: bij Av (of Tv) gaat de camera in principe uit van het omgevingslicht, niet zozeer het onderwerp wat je met de flitser wil belichten.
Dat durf ik me af te vragen... volgens mij meet de cam gewoon licht zoals hij dat altijd doet, al heb ik wel het idee dat de belichting mét flash soms wat snellere sluitertijd pakt, het scheelt een stopje ofzo.. maar echt getest heb ik dit (nog) niet :P
Kennelijk is de lichtmeting die je maakt (afhankelijk welke meet methode het hele beeld of een deel ervan) goed voor een sluitertijd van 1/8e bij F/14.
Jup, maar van wat ik er uit op maak kiest de cam bij F/4 en 1/8e, niet ineens1/4e bij F/5.6, maar blijft hij op die 1/8e hangen, en dat is vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

juist, hij meet licht zoals altijd; daarom zou 't volgens mij ook niet uit moeten maken of je nu licht meet met of zonder flitser; in beide gevallen gaat de camera uit van een normale lichtmeting.

[ Voor 75% gewijzigd door gratis_vodka op 18-08-2008 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
gratis_vodka schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:16:
juist, hij meet licht zoals altijd; daarom zou 't volgens mij ook niet uit moeten maken of je nu licht meet met of zonder flitser; in beide gevallen gaat de camera uit van een normale lichtmeting.
Jup, maar als je je cam, in Av, dan op F/4.0 hebt staan, en de lichtmeting komt dan uit op bijvoorbeeld 1/8e, dan zou hij als je je diafragmainstelling verandert naar F/5.6, toch mee moeten gaan naar 1/4e? ;) En dat doet die, van wat ik er uit opmaak, niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13

Sick Nick

Drop the top!

Volgens mij doet ie het gewoon zoals het zou moeten op een canon, die 1/8e is bij hem meer een voorbeeld bij F/14. Hij had verwacht dat hij met de flitser aan op de Av stand altijd een sluitertijd van 1/60e ofzo zou krijgen (zoals canon compact camera's). Wil je dat hebben, dan moet je inderdaad gewoon op M schieten. Sluitertijd op 1/60e gooien (of wat je wilt) en het diafragma instellen, de flitser berekent dan zelf wel hoe hard hij moet flitsen om het onderwerp goed belicht te krijgen. Grote kans dat je achtergrond dan wel donker is natuurlijk (wil je dat niet, de Av stand gebruiken met de langere sluitertijden ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
hmmm, ja, als dat het issue is... gewoon op M óf Tv schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka

gratis_vodka

Henk schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:27:
[...]

Jup, maar als je je cam, in Av, dan op F/4.0 hebt staan, en de lichtmeting komt dan uit op bijvoorbeeld 1/8e, dan zou hij als je je diafragmainstelling verandert naar F/5.6, toch mee moeten gaan naar 1/4e? ;) En dat doet die, van wat ik er uit opmaak, niet :P
misschien lees ik 't niet goed, maar hij heeft het niet over aanpassing van z'n diafragma? Wat jij zegt, dat klopt inderdaad maar volgens mij bedoelt TS wat anders

edit: volgens mij zitten we wel op 1 lijn; nu hopen dat TS ook begrijpt wat er aan de hand is?

[ Voor 8% gewijzigd door gratis_vodka op 18-08-2008 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13

Sick Nick

Drop the top!

Henk schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:44:
hmmm, ja, als dat het issue is... gewoon op M óf Tv schieten :)
Op Tv heeft ie weer geen invloed op de scherptediepte dus M lijkt me de beste optie. Kan je je natuurlijk afvragen hoeveel zin scherptediepte heeft als je achtergrond alsnog donker is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Henk schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:10:
[...]

Bij Canon werkt dat dus anders :) Zet jij je cam op A, dan blijft hij fatsoenlijk lichtmeten, maar flitst alleen je onderwerp in. Zoals het hoort :P

Probleem van de TS is alleen niet dat het ding dát doet, maar juist dat, ongeacht de gekozen waarde voor het diafragma, de cam om wat voor reden dan ook, niet lager wil dan 1/8e... En dat is best maf... Voorlopig lijkt op M werken dan echt de enige oplossing...
Bij Nikon kan je dat instellen in de A-stand. Slow ("dragging the shutter" - sluitertijden tot X seconden) of normaal (flitslicht als hoofdlichtbron - sluitertijden tussen 1/60s* en 1/500s). Of rode ogen, of rear, of een combinatie. :+

*) instelbaar in het menu.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Av: camera doet alsof je flits er niet is qua lichtmeting, kiest gebruikelijke sluitertijd erbij, maar zal flits gebruiken om focus onderwerp bij te lichten (invulflits)
Tv: gebruik ik zelden/niet, maar ik verwacht hetzelfde verhaal als Av.
M stand: jij kiest sluiter/diafragma en je flitser zal zo flitsen dat je focus onderwerp goed belicht gaat worden met een flits.

Verder info dan wat je hier in het topic al vind ga je niet zo snel krijgen. Probeer zelf met proberen/prutsen erachter te komen wat voor jou het beste werkt.

Mijn tip:
M stand, iso800 ofzo pakken, F/2.8 en sluiter van 1/20e ofzo en flitser erop. Wanneer het echt best donker is (feestjes e.d.)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:36

Marc H

- - Is wakker - -

Je kan ook Custom Function 3 activeren:

03: Flash sync. speed in Av mode

0: Auto
1: 1/200 sec (fixed)

Dan zal de camera in Av mode altijd als de flitser actief is 1/200 sluitertijd gebruiken.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Marc H schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 01:23:
Je kan ook Custom Function 3 activeren:

03: Flash sync. speed in Av mode

0: Auto
1: 1/200 sec (fixed)

Dan zal de camera in Av mode altijd als de flitser actief is 1/200 sluitertijd gebruiken.
Klopt, maar of het resultaat beter wordt is maar zeer de vraag. Als jij binnen bij weinig licht een foto wilt maken met let's say ISO 100 en f/4.0 kun je gaan flitsen met 1/200 als sluitertijd en heb je een foto waarbij de achtergrond hartstikke donker is en je onderwerp goed belicht.

Als je dan de camera laat meten en je komt op bijvoorbeeld een halve seconde uit dan heb je een achtergrond waar iets meer op te zien is en het onderwerp is evengoed bevroren door de flits die maar een hele korte tijd duurt. Lijkt mij een beter idee. Maar in sommige gevallen is het inderdaad de moeite waard om die custom function te gebruiken.

Allemaal vrij voor de hand liggende zaken, maar 't kan natuurlijk geen kwaad om het (ook voor mijzelf) nog 's te benadrukken :).

[ Voor 6% gewijzigd door mcdronkz op 19-08-2008 02:14 ]

Pagina: 1