[2003] Kan geen email opslaan op netwerk drive

Pagina: 1
Acties:

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb hier een probleem waar ik met behulp van Got en de Microsoft KB en ook Google niet uitkom;

Voor een aantal users heb ik een folder gecreeerd waar men alleen naar toe mag schrijven maar niet verwijderen. Voor Word, Excel etc werkt dit prima echter voor Outlook niet.

Zodra men een mail probeert op te slaan krijg je de melding of men het bestand wil vervangen, terwijl het er nog niet eens daar staat opgeslagen, kiest men voor yes dan slaat Outlook een bestand van 0Kb op.

Het probleem zit 'm erin dat Outlook eerst een tmp file wil opslaan en dat na de daadwerkelijke schrijfactie wil verwijderen. Men heeft geen delete permissies dus dat gaat mis.

Iemand een oplossing voor dit probleem?

Alle clients werken via Citrix vanaf een XP werkstaion en loggen direct in op Citrix(niks lokaal) en de servers in kwestie zijn allen Windows 2003 met alle SP's erop.

Ik plaats mijn topic hier omdat het een rechtenprobleem op de server is; niets van doen inzake de client of software. Via het internet vond ik een topic mbt Autocad die schijnbaar hetzelfde doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Saab op 18-08-2008 13:40 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je het nu over attachments of over iets anders?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Saab
Ik heb het over de email zelf maar voor attachements geld hetzelfde probleem, die wil ook eerst een tmp bestand creeeren en na het opslaan verwijderen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Noem mij maar gek, maar nu vat ik nog steeds niet wat nou je issue is.

Wat doen die clients met Outlook dat niet werkt?
Staat er een PST op die plek?
Wordt er een losse mail in gedrag & dropped?
Is dat de standaard profile locatie die je nu dichttimmert voor je users?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Saab
Hmm, sorry, client is Outlook via een Exchange mail server, 2007.

Je ontvangt een mail, je opent deze en via file kun je de mail opslaan door middel van save of save as.

Save as geeft je mogelijkheid de mail op te slaan als .txt, .html en nog een paar formaten. Vervolgens kun je zonder problemen de mail lokaal op je desktop of eigen folder op het netwerk op slaan. Echter dus niet in de netwerkfolder met speciale permissies.

Die permissies zijn allow everything en deny op delete op folders and files.

De issue is dus dat ik zo'n mail niet daar krijg opgeslagen omdat Outlook eerst een tmp daar plaatst en dat na de schrijfactie wil verwijderen.

Een mail draggen en droppen gaat wel, als je de mail eerst elders opslaat en daarna verplaatst gaat het prima, maar dat maakt het allemaal nogal complex.

[ Voor 22% gewijzigd door Saab op 18-08-2008 15:36 ]

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
In word zit een optie dat je eerst het bestand naar je computer kopieert en vervolgens het daar gaat editen en dan als je het opslaat het gesharde bestand overschrijft.

Ik heb even voor je gekeken in outlook, maar ik heb hem helaas niet kunnen kunnen vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door pennenlikker op 18-08-2008 16:22 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Verwijderd

Titel ietsjes aangepast :)
Zie je met filemon ook dat het outlook is die die tmp file aanmaakt?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 18:39 ]

• Saab
Nee, die file wordt gewoon aangemaakt en daar heb ik filemon verder niet bij nodig om dat te traceren. Ik ben nu met file aan het tracen wat er precies gebeurt rondom een schrijfactie.

File heet als voorbeeld fsaB8.tmp Die file blijft daar dus ook staan en een file met de naam van de email wordt al aangemaakt maar met de bestandgrootte 0Kb.

[ Voor 13% gewijzigd door Saab op 18-08-2008 19:08 ]

Verwijderd

Maar met filemon kan je wel zien welk proces die file aanmaakt, misschien dat je daar wat verder mee komt.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Waarom pas je je permissie's niet aan? Wel schrijven, niet wissen is (imho) een erg vreemde instelling, zeker als het om persoonlijke folders gaat.

You don't need eyes to see, you need vision

• Saab
Nee, het zijn geen persoonlijke folders. Dat schrijf ik ook nergens.

Het is een gezamenlijke folder waar een group users naar toe moet kunnen schrijven en waar alleen een manager files uit mag verwijderen.

Op zich lijkt me dat niet zo vreemd maar het is met Outlook schijnbaar niet mogelijk.

• Pieter Kimpen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11-2024
't is misschien een workaround maar kan je dat niet (al dan niet tijdelijk, tot hier de juiste oplossing is verschenen) oplossen d.m.v. scripting.

De users slaan hun mail een een lokale map op welke gekoppeld is aan een script. Het script kopieert op vaste tijdstippen de mail naar de share.

Of moet die manager vrijwel direct aan de bestanden kunnen?

• Saab
Zou op zich wel kunnen ware het niet dat er verschillende folders zijn waar men naar moet schrijven. En dat valt niet te scripten. Maar bedankt voor het meedenken.

Overigens is het niet gerelateerd aan Citrix; ook op een normaal XP werkstation lukt het niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Saab op 18-08-2008 21:21 ]

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

En als je nou een map: Email aan maakt en daar OOK verwijder perissie geeft??

• Saab
Dat zou idd nog kunnen maar dat zie ik meer als een workaround waar ik eigenlijk meer een oplossing voor dit probleem zoek.

• pennenlikker
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 19:22:
Maar met filemon kan je wel zien welk proces die file aanmaakt, misschien dat je daar wat verder mee komt.
Heb even gekeken uit nieuwsgierigheid maar het is echt de user die de delete of write/create actie uitvoert

Afbeeldingslocatie: http://csscomputers.nl/images/Filemon.JPG

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• tim427

tim427

Turbulence!

En als je nou wel delete permision geeft en een Shadow Copy aan maakt?

Of oulook.exe als een ander account laat uitvoeren??? die wel delete mag doen :?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je nou gewoon de list rechten weghaald .. dan word verwijderen al knap lastig
edit ow nee , dan kenne we weer geen update

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 19-08-2008 11:39 ]

Iperf

• pennenlikker
tim427 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:32:
En als je nou wel delete permision geeft en een Shadow Copy aan maakt?

Of oulook.exe als een ander account laat uitvoeren??? die wel delete mag doen :?
Wat heeft die delete setting dan nog voor nut? :S
Kunnen ze via outlook nog steeds wissen.

• tim427

tim427

Turbulence!

pennenlikker schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:38:
[...]

Wat heeft die delete setting dan nog voor nut? :S
Kunnen ze via outlook nog steeds wissen.
Waarom zou je geen dingen mogen verwijderen?
Zelfs geen eigen gemaakte bestanden :?

Ik kan me ff geen 1-2-3 een situatie bedenken waar dit voor nodig is :X Kan ook aan mij liggen.

En als je nou die OULOOK.EXE permisie geeft of uit laat voeren door een account met permissie?

Dan kan de gebruiker idd ook emails verwijderen maar de rest niet?

Shadow Copy aanmaken is dan een optie?

[ Voor 20% gewijzigd door tim427 op 19-08-2008 11:41 ]

• pennenlikker
tim427 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:40:
[...]

Waarom zou je geen dingen mogen verwijderen?
Zelfs geen eigen gemaakte bestanden :?

Ik kan me ff geen 1-2-3 een situatie bedenken waar dit voor nodig is :X Kan ook aan mij liggen.
Ja waarom heeft de TS dit topic dan aangemaakt? Hij zal wel een goede reden hebben waarom delete rechten niet op deze map kunnen.
Hij wil dat de users geen bestanden mogen verwijderen van deze share dus dat zijn niet alleen hun eigen dingen maar ook bestanden van andere mensen.

[ Voor 7% gewijzigd door pennenlikker op 19-08-2008 11:42 ]

• Saab
Idd, dat ze hun eigen bestanden zouden verwijderen, ala, maar ze moeten van andermans bestanden afblijven. Misschien staan er wel negatieve zaken in een documentje van persoon a over persoon b en denkt B, die gooi ik maar weg.

Probeer niet te begrijpen waarom het zo moet, er zijn vaak zat redelijk gekke situaties waar een buitenstaander niet zo 1-2-3 van weet wat daar de achterliggende gedachte van is.

Anyway, het is ook een specifiek Outlook probleem, en ook een probleem gerelateerd aan beijvoorbeeld Autocad omdat deze applicaties eerst een tmp bestand aanmaken wat na de volledige schrijfactie verwijdert moet worden. Dat gaat niet met als resultaat een tmp bestand en een 'goed' bestand van 0Kb.

Overigens werken we idd met shadow copies maar het niveau van onze users is nog niet van dien aard dat we dat aan onze eind gebruikers over laten.

[ Voor 11% gewijzigd door Saab op 19-08-2008 11:49 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

pennenlikker schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:41:
[...]

Ja waarom heeft de TS dit topic dan aangemaakt? Hij zal wel een goede reden hebben waarom delete rechten niet op deze map kunnen.
Hij wil dat de users geen bestanden mogen verwijderen van deze share dus dat zijn niet alleen hun eigen dingen maar ook bestanden van andere mensen.
Ja da begrijp ik.

Maar als je OUTLOOK.EXE nou wél rechten geeft...

Dan is het probleem toch opgelost?

Of mogen ze ook niet VIA outlook.exe mails verwijderen?

• Saab
tim427 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:48:
[...]

Maar als je OUTLOOK.EXE nou wél rechten geeft...

Dan is het probleem toch opgelost?

Of mogen ze ook niet VIA outlook.exe mails verwijderen?
Kan ik een process permissies geven?

• tim427

tim427

Turbulence!

Saab schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:10:
[...]

Kan ik een process permissies geven?
Misschien... Nooit in verdiept... Maar als je OUTLOOK.EXE laat uitvoeren door een appart account die wel permissies heeft? Dan heb je toch hetzelfde?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan doe je open database/pst oid. (vanuit outlook) en delete je alsnog de files

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 19-08-2008 13:49 ]

Iperf

• tim427

tim427

Turbulence!

en? al uitkomst?

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:16
Saab schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:48:
Idd, dat ze hun eigen bestanden zouden verwijderen, ala, maar ze moeten van andermans bestanden afblijven. Misschien staan er wel negatieve zaken in een documentje van persoon a over persoon b en denkt B, die gooi ik maar weg.
Mooi, dan kan je instellen dat de owner van een file deze wel kan verwijderen, dan ben je volgens mij van het probleem af. In de Nederlandstalige versie van Windows heet deze 'groep' 'Maker Eigenaar'.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Saab
Lees het hele topic nog eens. Het is niet de bedoeling om bestanden te deleten, niet van zichzelf, niet van anderen. Iemand reageerde waarom dat dan niet zou mogen en ik probeerde uit te leggen dat daar plausibele redenen voor kunnen zijn..maar vooral ook om daar niet teveel je hoofd over te breken
back on topic.

Nee, ik heb nog geen echte oplossing. Processen kunnen niet bepaalde rechten krijgen en ik zie weinig heil in het uitvoeren van Outlook onder een andere accountnaam, waarbij ik me afvraag wat er dan met de authenticatie naar Exchange gebeurt.

Ik spit zelf nog verder om mischien de tmp bestanden elders weg te laten schrijven. Uiteraard blijven andere suggesties welkom.

Voorlopig laat ik de users naar een tijdelijke map wegschrijven en ze van daaruit kopieren.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie het niet staan, dus toch even vragen (en maar hopen dat het geen klok-klepel vraag is):

TS, staat er ingesteld dat MS-Word als editor wordt gebruikt in Outlook? Zo ja, probeer het eens zonder. Word wil nogal graag temp-files maken en verwijderen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Saab
Nee, een mail hoeft nog niet eens geopend te zijn om op te kunnen slaan. Dus een editor is nog niet in beeld. Je klikt een mail aan en kiest via file voor Save of Save as.

Pennenlikkers screenprint geeft perfect weer wat er gebeurt; je wilt vanuit Outlook(of bijvoorbeeld Autocad) een bestand opslaan naar een folder waar de bewuste gebruiker geen delete rechten heeft.

Op zich niet zo exotisch, het tenslotte een optie binnen NTFS. Echter, alle applicatie, Word, Excel, Acrobat kunnen hier prima mee overweg, echter de genoemde applicaties niet aangezien ze eerst een tmp bestandje aanmaken wat na de daadwerkelijke creatie van het bestand verwijderd zou moeten worden.

En dat lukt niet omdat men geen Delete rechten heeft.

Het gedrag van Outlook en Autocad, er zijn nog wel meer applicaties, is niet correct omdat ze hun tmp bestanden in %user\local setings\temp zouden moeten wegschrijven mi.

[ Voor 68% gewijzigd door Saab op 21-08-2008 09:57 . Reden: OMG verwijdert! ]

• tim427

tim427

Turbulence!

OK het is mij duidelijk ;)

Sorry voor de (misschien wat) verkeerde gedachtes.

Maar als je de mail opslaat als .txt.... Geeft hij dan ook nog problemen?

En je kunt toch ook restricties per bestands-extensie geven? bijv. alle muziek bestanden (.mp3, .wma, enz.) niet mag verwijderen? In dat geval kun je die .tmp excluden of niet?

Ik weet niet meer hoe dat zo 1-2-3 heet maar ik zal vanmiddag ff voor je kijken ;)

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:16
Saab schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:43:
Lees het hele topic nog eens. Het is niet de bedoeling om bestanden te deleten, niet van zichzelf, niet van anderen. Iemand reageerde waarom dat dan niet zou mogen en ik probeerde uit te leggen dat daar plausibele redenen voor kunnen zijn..maar vooral ook om daar niet teveel je hoofd over te breken
M'n opmerking was gebaseerd op een uitspraak van jou ;)

Voor de oplossing zonder verwijderrechten voor de eigenaar van een bestand, heb ik op dit moment geen oplossing helaas.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Pagina: 1