Toon posts:

BSOD: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb onlangs zowel een nieuwe geluidskaart (Soundblaster Audigy S2 (of was het SD2?) als een nieuwe videokaart (ASUS GeForce EN8800Ultra 768MB) geïnstalleerd.

Sinds een tijdje crasht mijn PC af en toe tijdens het spelen van een game. (Beeld hangt, geluid in eindeloze loop). Ik wist niet waar het aan lag, en omdat ik net verhuisd ben heb ik thuis nog geen internet. Dit was vervelend maar geen ramp.
Helaas loopt hij sinds afgelopen weekend telkens vast als ik een game start en ook regelmatig tijdens het draaien van een video.

Ik krijg dan een BSOD met "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".

Een aantal dingen die ik heb geprobeerd:

- Zowel geluids als videodrivers opnieuw geinstalleerd. In 2 verschillende volgordes.

- Direct X opnieuw geinstalleerd.

- Als ik dxdiag draai en "Test Direct 3D" gebruik krijg ik de fout ook, maar niet altijd direct. (Soms krijg ik die kubus gewoon te zien.

- Geen enkel onderdeel van mijn PC is overclocked.

- Volgens de tool van ASUS die bij mijn videokaart kwam is mijn VGA card "OK" en is de temperatuur normaal.

- Een search op dit forum heeft me een hit opgeleverd maar dat leek niet hetzelfde probleem.

Enige suggesties?

Veel dank,

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 11:06 ]

Verwijderd

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en Windows XP en 2000 BSOD guide.
Meestal ligt die BSOD trouwens aan het geheugen, dus test dat eens met Memtest86+

Edit: Spuit 11. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 11:14 . Reden: ^^ ]

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik heb precies hetzelfde. Ook hangend beeld, en in een loop, maar meestal geen BSOD (of ik zet de pc uit voorddat die er voor komt). Ik dacht dat het aan een oververhitte NB lag, maar gisteren had ik weer precies hetzelfde toen ik gewoon aan het internetten was, bij het opnieuw opstarten kreeg ik toen diezelfde BSOD. Ik heb geen geluidskaart en een "oude" 7600gt. Ook hielp het updaten vandrivers niet bij mij. Ik heb ook de standaard dingen gedaan als geheugen testen ed. maar krijg het niet opgelost :?

[ Voor 15% gewijzigd door jdm8 op 18-08-2008 11:14 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:51
Zet je geluidskaart eens in een ander slot, want hij krijgt misschien hetzelfd IRQ adres als een ander stukje hardware. Dit kan je trouwens ook checken in Apparaatbeheer!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Eerst OS checken, evt. op andere partitie nieuw OS installeren, baat dat niet:
Windows debugger installeren en kijken waar de bron van de fout zit.
Kan NDIS.SYS zijn.
Heb ik ook.
Oplossing in mijn geval:
Kloksnelheid processor iets omlaag, of ietsjes meer volts geven.
IRQ-afhandeling gebeurt in de cpu geloof ik.

[ Voor 51% gewijzigd door MadButcher op 18-08-2008 11:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah die gids is handig, ik zal hem doornemen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
maarud schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:14:
Zet je geluidskaart eens in een ander slot, want hij krijgt misschien hetzelfd IRQ adres als een ander stukje hardware. Dit kan je trouwens ook checken in Apparaatbeheer!
Inderdaad, probeer dit eens, of zonder geluidskaart of zo. Elk pci slot heeft als het goed is een vast IRQ adres, en het kan dus dat nu de grafische kaart en de geluidskaart een IRQ adres moeten delen en daar niet gelukkig mee zijn.

Je kan dit ook checken in apparaatbeheer als het goed is, daar moet ergens een manier zijn om te zien of een apparaat een IRQ met een ander deelt. (Ik zit nu op OSX dus kan niet voor je kijken waar je juist moet kijken.)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Memtest?

Video drivers uninstall doen, reboot, met verwijder software de resten van drivers verwijderen(ati of www.guru3d.com),reboot, chipset drivers installeren, verschillende drivers installeren/proberen.
Dus laatste, voorlaatste etc.(www.guru3d.com heeft ook meerdere drivers). En elke keer alles verwijderen.

Laatste software verwijderen, die je de laatse tijd hebt geinstalleerd.
Wat loopt er op de achtergrond, wat er niet moet zijn.
Verwijder eens firewall, virusscanner, spyware software. Internet loskoppelen.

Anders helemaal schoon beginnen.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:51
jan99999 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:36:
Memtest?

Video drivers uninstall doen, reboot, met verwijder software de resten van drivers verwijderen(ati of www.guru3d.com),reboot, chipset drivers installeren, verschillende drivers installeren/proberen.
Dus laatste, voorlaatste etc.(www.guru3d.com heeft ook meerdere drivers). En elke keer alles verwijderen.

Laatste software verwijderen, die je de laatse tijd hebt geinstalleerd.
Wat loopt er op de achtergrond, wat er niet moet zijn.
Verwijder eens firewall, virusscanner, spyware software. Internet loskoppelen.

Anders helemaal schoon beginnen.
ach, eerst maar even de geluidskaart verwijderen/in een ander slot doen. Dit is waarschijnlijk het probleem. Aangezien het eerst goed was is het vast niet het geheugen...

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 12:51

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik had ongeveer hetzelfde met mijn P5E : Mijn RAM was kaduuk.

Start op met maar 1 RAM-stick. Helpt dat?

Gulfstream G650

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren de nieuwe Nvidia drivers gedownload (omdat ik thuis geen internet heb heb ik het niet eerder kunnen proberen) en nog maar eens de audio drivers opnieuw geinstalleerd en het lijkt opgelost, maar ik heb maar 5 minuutjes de tijd gehad om het te testen.
In elk geval bedankt voor de hulp.
Pagina: 1