Verschil Dual-Core en Core 2 Duo

Pagina: 1
Acties:
  • 1.484 views

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik overweeg om een Low-budget MSI Megabook te kopen met een Celeron T1400 Dual Core (dus niet de single core versie). Een laptop met ongeveer gelijke specs maar met een Core 2 Duo is al snel 100 euro duurder. Op Wikipedia leerde ik dat het grote verschil tussen Dual-Core en Core 2 Duo de grootte van de L2 cache is: 512KB vs. 2048KB. De processorsnelheid zelf, is niet zo enorm veel hoger bij een C2D.

Mijn vraag is: in hoeverre merk je het verschil van een groter L2 cache? Bij dagelijkse werkzaamheden, grafische toepassingen of alleen specifieke handelingen? Ik ben van plan om windows XP te installeren op deze T1400, 2GB RAM laptop.

Graag enige extra uitleg :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou zeggen bekijk reviews. Daar kan je alle informatie uithalen die je nodig hebt.

Intel heeft een systeem dat het best werkt met meer L2 cache. Dus de celeron zal wat langzamer zijn. Hoeveel zal je in reviews moeten bekijken.

• Reveller
geforce5_guy schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 08:47:
Ik zou zeggen bekijk reviews. Daar kan je alle informatie uithalen die je nodig hebt.

Intel heeft een systeem dat het best werkt met meer L2 cache. Dus de celeron zal wat langzamer zijn. Hoeveel zal je in reviews moeten bekijken.
In die reviews (o.a. [Discussie] Dual Core Intels) lees ik over het algemeen:
  • een dual-core is is feite een dubbele Intel Pentium-M
  • een dual-core heeft geen EM64T extensies, een core 2 duo wel
  • een core 2 duo heeft een gedeelde L2 cache, waar de dual core 2 aparte caches heeft (en dus trager wordt als er data van de ene naar de andere cache verstuurd moet worden)
  • bij een core 2 duo is 1 core uit te schakelen wanneer deze niet nodig is en je energie wilt besparen
Dit soort info is idd overal op GoT en internet te vinden. Maar wat ik me afvraag is: welke applicaties zijn dan specifiek voor een C2D geschreven en maken dus echt gebruik van die mogelijkheden? Ik ben iemand die Win XP gebruikt icm Office, Email / Internet, Apache / MySQL met een IDE, soms wat webdesign-Photoshop. Ik speel nooit games en draai geen zware modelleer applicaties als CAD oid. Haal ik dan wel het voordeel uit een C2D boven een dual-core?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Verwijderd

Naar wat ik vind is een T1400 een single core (Core Solo) cpu en een E1400 een dual core cpu.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 09:39 ]

• Reveller
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 09:36:
Naar wat ik vind is een T1400 een single core (Core Solo) cpu en een E1400 een dual core cpu.
"Intel has also released a Celeron Dual Core processor with the model number T1400" (Bron: Wikipedia)
Maar als je dan op de Celeron pagina kijkt, vind je idd alleen info over de dual-core E1400. Toch herinner ik me een discussie op GoT dat die T1400 idd ook in dual-core uitvoering is, kan alleen het topic niet vinden zo snel...

Verwijderd

[Aanbiedingen] Complete Systemen & Laptops - Deel 5

Vanaf onderaan pagina 2.

Ik zou er allenszins mee oppassen, je zou niet de eerste zijn die een laptop ontvangt met dezelfde producttype dat op de site staat, maar met een verschil in component. En in dit geval is het nog eens extra verwarrend als er een dual core en een single core cpu zouden bestaan met dezelfde productnaam (wat me wel straf lijkt).
Op de intel site kan ik alleen een single core model met de naam T1400 vinden, dus zeker mee oppassen...

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Beste Reveller,

Zoals je hebt kunnen lezen tijdens het registreren verwachten we op GoT wat meer inzet. Dit zijn dan ook dingen die je prima zelfstandig uit kan zoeken met behulp van een zoekmachine, een ervaringen-topic of misschien de FAQ .

Dit topic gaat dus op slot en we wensen je nog veel succes met het zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.