Ik loop met het volgende idee in mijn hoofd. Toen ik op zoek was naar een sportschool op internet kwam ik erachter dat er niet een goede duidelijke site bestaat waarbij de gebruiker:
Wanneer dit af is zou het leuk zijn om het aan te passen/opnieuw te bouwen zodat het systeem herbruikbaar zou zijn. Ik zou ook bijvoorbeeld tv's of webshops willen vergelijken. Het mogelijk kunnen maken om bijvoorbeeld tv's te kunnen vergelijken en te waarderen moet dan een kwestie zijn van het toevoegen van een entiteit tv met entiteit specifieke eigenschappen. Bijvoorbeeld tv met eigenschappen: beelddiagonaal, merk en gewicht. Hiermee moet het mogelijk worden om instanties van tv's te kunnen toevoegen (model a van merk b en model c merk d).
Ik zou hiernaast op dezelfde manier waarderingscriteria willen definiëren voor records in de tabel Insance. Dus voor een sportschool kan je 3 criteria bedenken als sfeer, service en accomodatie. De bezoeker zou dan een waardering kunnen geven aan de hand van deze criteria voor een instantie van een sportschool.
Wanneer de functie van het systeem zou zijn sportscholen waarderen en vergelijken dan is dit een omslachtige werkwijze maar wanneer de functie wordt: bedrijven en producten vergelijken dan moet je toch naar een dergelijke structuur?
Ik ga me eerst nog even lekker verdiepen in ORM/NIAM om tot een goed conceptueel model te komen. Toch wil ik weten wat de nadelen , naast het door mij genoemde gebruik van datatypen op de RDBMS nadeel, zijn van een dergelijke opzet die ik moet meenemen om een goede beslissing te kunnen maken of ik dit zo wil uitvoeren.
edit:
Kan de titel van mijn topic ontdaan worden van de spelfouten?
edit:
ObjectPropertyEnumaration toegevoegd
- kan zoeken op eigenschappen van een sportschool (zoek sportscholen met een sauna of zoek sportscholen waarbij judolessen worden gegeven)
- sportscholen kan waarderen op voorgefineerde onderdelen zoals de locatie, de machines en de sfeer
- sportscholen kan zoeken en vergelijken op basis van waarderingen
Wanneer dit af is zou het leuk zijn om het aan te passen/opnieuw te bouwen zodat het systeem herbruikbaar zou zijn. Ik zou ook bijvoorbeeld tv's of webshops willen vergelijken. Het mogelijk kunnen maken om bijvoorbeeld tv's te kunnen vergelijken en te waarderen moet dan een kwestie zijn van het toevoegen van een entiteit tv met entiteit specifieke eigenschappen. Bijvoorbeeld tv met eigenschappen: beelddiagonaal, merk en gewicht. Hiermee moet het mogelijk worden om instanties van tv's te kunnen toevoegen (model a van merk b en model c merk d).
- Een tabel ObjectType zou de soorten objecten moeten bevatten die vergeleken kunnen worden. Dus bijvoorbeeld sportscholen tv's of webshops.
- Een tabel ObjectProperty zou de eigenschappen van de objecten uit ObjectType moeten bevatten. Dus bijvoorbeeld afmeting voor tv's en sauna aanwezig? voor sportschool.In deze tabel ObjectProperty zou ik willen vastleggen of het verplicht is, er meerdere waarden mogen worden ingevoerd.
- ObjectPropertyEnumaration (dus voor een ObjectProperty sportschool mogelijkheden zou je de waarden kunnen opslaan: aerobics, bedrijfsfitness en spinning).
- In een tabel Instance zou een instantie van het ObjectType opgeslagen moeten worden met een relatie naar de tabel Object (dus bijvoorbeeld de Sony KDL-W4000 tv of de sportschool Healthcity Amsterdam).
- In een tabel InstanceProperty kunnen op dezelde wijze de in ObjectProperty vastgelegde eigenschappen worden ingevoerd
- Door het toevoegen van subtypering zou je nog kunnen aangeven of het om een Product, Bedrijf, Dienst of misschien zelfs een Persoon gaat zodat gemeenschappelijke informatie niet keer op keer in de tabel ObjectProperty gedefinieerd hoeven te worden. Ook zou je voor het subtype bedrijf een koppeling met een adres tabel mogelijk kunnen maken. Maar dat zou geen must have zijn in eerste instantie.
Ik zou hiernaast op dezelfde manier waarderingscriteria willen definiëren voor records in de tabel Insance. Dus voor een sportschool kan je 3 criteria bedenken als sfeer, service en accomodatie. De bezoeker zou dan een waardering kunnen geven aan de hand van deze criteria voor een instantie van een sportschool.
Wanneer de functie van het systeem zou zijn sportscholen waarderen en vergelijken dan is dit een omslachtige werkwijze maar wanneer de functie wordt: bedrijven en producten vergelijken dan moet je toch naar een dergelijke structuur?
Ik ga me eerst nog even lekker verdiepen in ORM/NIAM om tot een goed conceptueel model te komen. Toch wil ik weten wat de nadelen , naast het door mij genoemde gebruik van datatypen op de RDBMS nadeel, zijn van een dergelijke opzet die ik moet meenemen om een goede beslissing te kunnen maken of ik dit zo wil uitvoeren.
edit:
Kan de titel van mijn topic ontdaan worden van de spelfouten?
edit:
ObjectPropertyEnumaration toegevoegd