• wildewouter
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb even een vraagje,

Ik ben een beetje een leek op het gebied van CPU overclocken. Ik had mijn nieuwe Q6600 overgeklokt tot 2.7 GHz (ASUS P5N-D mobo) want verder kon hij niet (ik moet dus mijn voltages veranderen). Maar toen ik net even COD 4 aan het doen was liep mijn pc vast en kreeg ik een blauw scherm te zien dat zei dat windows werd afgesloten om schade te voorkomen. Nu probeerde ik hem over te clocken (FSB 1333 MHz, Multiplier 9, ook even de voltages verandert). Maar elke keer dat ik de veranderingen opsla en na de reboot kijk wat het effect is in mijn bios, zie ik telkens weer dat hij nog steeds op 2.4 GHz staat. Mijn FSB is dan ook weer op auto gezet. Alleen mijn voltages zijn nog hoe ik ze heb ingesteld. Weet iemand wat ik moet doen om toch te kunnen overclocken?

Verwijderd

Begin hier eens:
Frequently Asked Questions TCA
Jouw topic staat ook verkeerd, bij TCA zitten de die-hards ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 01:19 ]

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
Heb je de PCI-E lock erop gezet?

Die 1333 FSB is quadpumped (eigenlijke fsb=333). Als je 1333 als je fsb gaat instellen kan ik je bij voorbaat vertellen dat je mobo het niet gaat trekken :+ (is meestal niet eens instelbaar :P)
Wat zijn de voltage instellingen etc?

Als je niet naar de bios gaat, wat is dan de snelheid die CPU-Z weergeeft? (kan zijn dat als je gelijk naar de bios gaat hij de fsb reset

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:41

Thandor

SilverStreak

Dit is inderdaad iets wat beter in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen past :). Echter is dit nog vrij basic materie en ben ik van mening dat je best nog even zelf wat kunt testen. Ik ga het topic dan ook sluiten i.p.v. verplaatsen.

Bekijk de genoemde TCA FAQ even en bekijk hoe de basics van het overclocken in elkaar zitten. Als je problemen hebt het instellen van de FSB (e.d.) dan doe je er goed aan om alles even op default te zetten en met kleine stapjes weer op te bouwen. Zet het zaakje niet meteen op een hoge klokfrequentie maar begin conservatief, zet het slechts 5MHz of 10MHz omhoog :). Ga dan steeds met stappen omhoog (en test in de tussen tijd met Prime95 of iets dergelijks) totdat het systeem onstabiel wordt. Ga dan uitzoeken waarom het onstabiel wordt, los dat op, en klok weer verder ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Dit topic is gesloten.