Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
het zit zo,

Vriend van mij heeft een Medion PC met vista en wil XP er op. Nu kan hij XP niet installeren omdat zijn pc vraagt naar een Sata Driver, echter, die kunnen we niet vinden voor XP. Wel staat er in de Bios zo'n IDE emulation geval ding. Dat willen we proberen,

Echter, dan vragen we ons af of vista ngo wel wil starten in IDE mode, of je niet eerst vista moet herinstalleren.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:22
Dan zal je Vista moeten herinstalleren is mijn ervaring. Hier kreeg ik dan een error tijdens het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 13:20
Waarom probeer je het niet gewoon om die setting om te zetten en kijken of Vista nog boot :?

Ik denk trouwens dat het wel gewoon werkt, maar meten is weten :)

[ Voor 18% gewijzigd door sewer op 17-08-2008 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Sheizze. Dan heeft hij dus geen legale vista meer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En over welk moederbord hebben wij het dan eigenlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Medion MD8833 is de PC. Het is denk ik een OEM bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
BlackWhizz schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:02:
Sheizze. Dan heeft hij dus geen legale vista meer :(
Er is niets dat deze installatie illegaal maakt als je herinstalleert ;)
Je mag dezlfde licentie op één pc installeren, hoe vaak is (gelukkig) niet beperkt. Als die in de praktijk problemen oplevert moet je even MS bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:41

ByteDelight

Retro computing is alive!

Gebruik dan eens SIW (System Information for Windows) om het moederbord of de chipset te achterhalen.
Dan kun je gewoon een SATA driver downloaden (voor XP moet die op floppy staan, en dient de PC dus over een floppydrive te beschikken!) en gebruiken bij de XP Setup.

Wat je wilt zal overigens niet gaan werken: XP ná Vista installeren resulteert in een voor Vista onbruikbare bootsector.
Andersom zal wel gaan: eerst XP en dan Vista.
Wellicht zijn er inmiddels bootmanagers van derden die dit problem kunnen omzeilen, maar ik heb al vaker een Vista bootsector om zeep geholpen door bovenstaande volgorde ;)

Mocht je om deze redenen beslissen om alles opnieuw te installeren, zet dan meteen de IDE mode op 'standaard' of 'compatible' of whatever, maar niet 'Advanced', 'Enhanced' of 'Raid', dan heb je meestal geen SATA driver nodig bij het installeren.
Nadeel is dat wanneer je een harde schijf met Native Command Queing hebt, die functie meestal niet werkt met 'Standaard' IDE-mode, en je dus wat performance gaat missen.

[ Voor 8% gewijzigd door ByteDelight op 18-08-2008 16:44 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

bverstee schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:43:
Wat je wilt zal overigens niet gaan werken: XP ná Vista installeren resulteert in een voor Vista onbruikbare bootsector.
Je hebt gelijk, dis is echter te repareren.

http://vista.blorge.com/2...and-dual-boot-the-system/
After that, and you’ve installed XP, note that Vista will no longer be available as bootable so you’ll have to use your Vista DVD to perform a “startup repair” and now Vista will boot but XP is no longer available, to correct that you will need EasyBCD to configure the bootloader. Again, full instructions can be found right here.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:41

ByteDelight

Retro computing is alive!

Shit, dat was ik nog vergeten te zeggen. Dat heb ik toen zelf ook gedaan; herinstalleren van Vista is meer werk ;)

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Mocht je nog een manier vinden om in een geherinstalleerde vista een andere diskdriver te zetten hoor ik het graag.

Ik heb een zelfde probleem met een image dat ik vanaf een echte pc in een vmware omgeving probeer te krijgen. Maar vista boot dan niet omdat de driver voor de disk anders is (ook een SATA/IDE/SCSI probleem)

[ Voor 11% gewijzigd door leuk_he op 18-08-2008 17:26 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
leuk_he schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:22:
Mocht je nog een manier vinden om in een geherinstalleerde vista een andere diskdriver te zetten hoor ik het graag.

Ik heb een zelfde probleem met een image dat ik vanaf een echte pc in een vmware omgeving probeer te krijgen. Maar vista boot dan niet omdat de driver voor de disk anders is (ook een SATA/IDE/SCSI probleem)
soms werkt het door voor het imagen alle diskcontrollers te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

the_stickie schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:42:
[...]

soms werkt het door voor het imagen alle diskcontrollers te verwijderen.
Misschien. Maar het is in mijn geval wel belangrijk NIET de pc om zeep te helpen waar de image van gemaakt wordt. dat kan gebeuren als je drivers uninstalled.

In andere gevallen kan dit wel een gooed idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 13:51

ODF

Hier is een hele lijst van SATA/RAID drivers. Medion bouwt geen eigen chips dus grote kans dat de goede er bij zit. Met nLite kun je deze drivers slipstreamen in je Windows XP install cd.

Als je het goed type hebt (want MD8833 geeft geen resultaten) kun je hier de drivers downloaden.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 11:53
Eum, misschien een iets gemakkelijker oplossing:
Maak met nLite een slipstream XP-disc met SP2/SP3 erin. Dan heb je die SATA-driver helemaal niet nodig...Althans, dat is mijn ervaring. Sinds ik SP2 heb geslipstreamd heb ik nooit nog die floppy nodig gehad voor mijn XP herinstall, en mijn laatste format was een week of 4 terug :) terwijl ik dat met de originele XP-cd wel nog moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Link naar de waarschijnlijke specs van het moederbord (MSI MS-7502):
http://www.medionsupport.com/files/8828/manual/7502.pdf
In ieder geval zou ik de intel sata drivers voor de ICH9R even proberen.
De driver:
http://downloadcenter.int...ilter.aspx?ProductID=2101

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2008 22:56 ]

Pagina: 1