Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gisteren kreeg ik de onderdelen van een bij Salland Automatisering bestelde PC binnen. Vrolijk begon ik alles uit te pakken en alles netjes in de kast in te bouwen.

Toen ik (volgens mij) klaar was sloot ik de stroomkabel aan op de voeding en drukte op de AAN knop. Het resultaat was vrij teleurstellend, want er gebeurde letterlijk helemaal niets (ook geen draaiende fans o.i.d.). Ik besloot daarop de tip die ik in veel topics hier tegenkwam te volgen en alles behalve de CPU en het geheugen los te koppelen en het nogmaals te proberen. Het resultaat was nog steeds hetzelfde.

In de lijst met mogelijke oplossingen kwam ik o.a. tegen dat brakke afstandshouders voor sluiting kunnen zorgen. Ik ben niet zo'n enorme held met computers als de meesten hier, en had dus nooit geweten waar die afstandshouders eigenlijk voor waren (ze leken mij gewoon een praktische manier om mijn mobo op de hoogte van het backpanel te tillen). Ik heb het mobo toen losgehaald en naast de kast op een antistatische mat gelegd. Vervolgens heb ik de voeding aangesloten en met een schroevendraaier de pc opgestart. Tot mijn grote vreugde ging de voeding dit keer aan en begon ook de CPU fan vrolijk te draaien.

Daarbij bleef het helaas, want er kwam geen controlepiep en ook geen beeld op mijn monitor. Ik ben weer verder gegaan met testen en heb vervolgens het geheugen verwijderd. De verwachtte kakofonie aan piepjes bleef helaas nog steeds uit. Vervolgens heb ik een andere voeding, waarvan ik zeker weet dat hij werkt, gebruikt, maar daarmee bleef het probleem bestaan. Ik heb overigens de vier pins mobo voeding ook aangesloten, voordat iemand dat vraagt (zie ik veel terugkomen in andere topics).

Nu weet ik persoonlijk echt niet meer wat ik verder kan doen. Ik heb geen test PC om de processor in te testen, los van het feit dat ik geen idee heb hoe ik der koeler netjes kan verwijderen (Salland heeft CPU + koeler installatie gedaan). Ik heb ook geen idee hoe ik kan zien of de CPU misschien uit zijn socket is gekomen zonder alles eraf te moeten halen (dat is mij al eens eerder gebeurd, en volgens mij krijg je dan ook dit probleem). Ik kan het mobo + cpu wel RMA sturen, maar ben bang dat ik straks iets over het hoofd zie en nog een gepeperde rekening na krijg...

Iemand nog een reddend idee of iets dat ik kan proberen? En weet iemand wellicht een manier om te zien of de CPU nog goed zit en niet los is geraakt tijdens het vervoer? Ik kan eventueel ook foto's nemen als dat nodig is.

Configuratie:

Mobo: Asrock ALIVENF6P-VSTA
CPU: AMD CPU Athlon 64 X2 4200+ 65 Watt 2.20 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Tray
Koeler: Glacialtech Igloo 7320 Silent Aluminium (3 pins aansluiting)
Geheugen: 2x Exceleram DDR2 Memory 1024 MB, PC6400, 800 MHz, 5
Kast + voeding: XXODD TX-388 Zilver/Zwart, 400 Watt, Micro atx
HDD: Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!!!

Daniël

Verwijderd

Probeer de Faq eerst eens uit. Wat je als eerste doen moet is het probleem uitsluiten over waarom je plank niet meer starten wilt. Zorg er ook voor dat alles goed aangesloten is, met 1 reepje geheugen testen bijv, bios een reset geven, etc.

Wat betreft afstandsbusjes, daar zit niet voor niks van die kleine rubbertjes bij die tussen het moederbord & afstandbusje gaan. Priegelwerk, maar sommige plankjes kunnen niet zonder.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:01:
Probeer de Faq eerst eens uit. Wat je als eerste doen moet is het probleem uitsluiten over waarom je plank niet meer starten wilt. Zorg er ook voor dat alles goed aangesloten is, met 1 reepje geheugen testen bijv, bios een reset geven, etc.

Wat betreft afstandsbusjes, daar zit niet voor niks van die kleine rubbertjes bij die tussen het moederbord & afstandbusje gaan. Priegelwerk, maar sommige plankjes kunnen niet zonder.
Ik geloof dat ik het meeste wel geprobeerd heb. Heb de CMOS net even gewist en dat helpt niet. Geheugenbalkjes één voor één getest en nog steeds geen reactie. Maar als ik het goed heb zou, indien het aan het geheugen ligt, mijn mobo wel moeten reageren als het geheugen eruit getrokken is toch? Dan zou ik toch Beep codes moeten krijgen lijkt mij...

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:30
Heb je het pc speakertje wel aangesloten op je moederbord omdat je spreekt over het opstarten met schroevendraaier.

Zonder speakertje krijg je ook geen beep codes.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 23:45

painkill

Pain(k)(ill)

Had ik ook, in de pc kast gebeurt er niks, buiten de kast wel wat, hoewel bij jou nog steeds vrij weinig.

Waarschijnlijk kortsluiting ergens, het mooiste is als je een oude pc hebt, waar je dit moederbord in kan zetten.
En als je geen piepjes hoort dan ligt het meestal aan het moederbord, dus die kun je dan rma doen, je kunt ook pech hebben dat de luidspreker die voor de piepjes zorgt kapot is, en dat het dus helemaal niet het mobo is, maar die kans is echt zo klein, dat ik het eigenlijk niet had hoeven noemen.

Mijn advies:

Haal alles eraf, alleen de power switch op het mobo en alle voeding, piept hij dan niet, dan doe je hem RMA, piept hij wel, dan kun je weer gaan testen ;)

ps. nu weet ik even niet of je het geluid moet aansluiten op het mobo(OP HET MOBO, niet op de aansluitingen aan de achterkant) om geluid te krijgen, maar doe het eerst maar zonder, als je dan niks hoort, doe hem er dan in, in natuurlijk de goede aansluiting.

[ Voor 15% gewijzigd door painkill op 17-08-2008 19:05 ]

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Bedankt voor de reacties! Helaas heb ik dus geen idee hoe ik processor er netjes af krijg, dus die moet ik er wel op laten zitten. Aangezien dat ook zo geassembleerd is door Salland neem ik aan dat dat bij eventuele RMA sowieso wel onder de garantie valt.

Over de pc speakers op het moederboard: al sla je me dood hoe ik die aan moet sluiten. Ik weet niet of dat per mobo erg verschilt, maar heeft iemand een algemene beschrijving van hoe ik kan zien of ie goed is aangesloten?

Kortsluiting lijkt me toch trouwens sterk inmiddels, aangezien ik hem vanaf een antistatische mat heb laten draaien (weinig kansen op sluiting lijkt mij). Kan het overigens (hopelijk niet) zo zijn dat er iets kapot is gegaan toen hij tijdens het aangaan contact had met de kast (alhoewel hij üerhaupt niks deed toen, ook geen fans) ?

Daniël

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 21:44
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:39:
Hallo!

Bedankt voor de reacties! Helaas heb ik dus geen idee hoe ik processor er netjes af krijg, dus die moet ik er wel op laten zitten. Aangezien dat ook zo geassembleerd is door Salland neem ik aan dat dat bij eventuele RMA sowieso wel onder de garantie valt.

Over de pc speakers op het moederboard: al sla je me dood hoe ik die aan moet sluiten. Ik weet niet of dat per mobo erg verschilt, maar heeft iemand een algemene beschrijving van hoe ik kan zien of ie goed is aangesloten?

Kortsluiting lijkt me toch trouwens sterk inmiddels, aangezien ik hem vanaf een antistatische mat heb laten draaien (weinig kansen op sluiting lijkt mij). Kan het overigens (hopelijk niet) zo zijn dat er iets kapot is gegaan toen hij tijdens het aangaan contact had met de kast (alhoewel hij üerhaupt niks deed toen, ook geen fans) ?

Daniël
Heb je uberhaupt een speakertje? Als je er een hebt (met 4 pins stekkertje) dan moet je even kijken in het boekje van je moederbord. Heb je geen boekje dan kan je op internet op de site van de fabrikant het meestal wel downloaden. De aansluiting zit zover ik weet altijd bij de aansluiting van de hdd-led-, power-knop-, reset-knopaansluiting. Er zal wel iets op het moederbord staan bij die aansluiting in de trant van "Speaker" oid.

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://www.123market.gr/images/prod/l_00153193.jpg

Linksonderaan zie je 4 rode SATA aansluitingen. Boven de 2 rechter aansluitingen zie je 2 zwarte blokjes met pinnetjes. Het is de rechter aansluiting (die met 4 pinnetjes).

[ Voor 9% gewijzigd door Oguz286 op 17-08-2008 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Shit, nu voel ik me wel heel erg dom. Ik heb dus altijd gedacht dat die Beep codes uit het mobo kwamen, blijkt het uit de kast te komen :| Heb nu alles mét de goede afstandshouders geïnstalleerd en het werkt nu gewoon. Heel erg bedankt voor je hulp!!!

Daniël
Pagina: 1