Lage snelheid op 802.11n wireless netwerk (D-link)

Pagina: 1
Acties:

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik zit met een probleem met mijn 802.11n wireless netwerk. Ik heb enige tijd geleden een d-link set gekocht omdat ik in mijn nieuwe huis geen zin had om kabels te trekken, en een wireless 300Mbps netwerk meteen een upgrade zou zijn van de 100Mbps die ik tot nu toe had.

Als configuratie heb ik:

router: D-link DIR-635
Netwerk kaart pc1: D-link DWA-140 (usb)
Netwerk kaart pc2: D-link DWA-556 (PCIe)

Op pc 1 draait xp, op pc2 vista
Aan de router hangt via de uplink een alice adsl modem.

Het probleem wat ik het is dat het netwerk een stuk langzamer is dan dat het zou moeten zijn. Internetten gaat prima, maar iets kopieren van de ene naar de andere pc is enorm traag. Ik haal maximaal 2 MB/sec (volgens vista). Toch geven bijde pc's aan dat ze een zeer sterk signaal hebben:

Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/Screenshot-17-8-200816_08_43.png

Ik heb in de router geen speciale instellingen zitten, zie de screenshots hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/Screenshot-17-8-200816_11_34.png
Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/Screenshot-17-8-200816_10_44.png

Ik heb al van kanaal gewisseld (ivm dit probleem) maar dat heeft voor de snelheid niets geholpen. De router heeft de nieuwste versie van de firmware, dus ook daar zal geen probleem zitten.

Ik heb al geprobeerd om 1 pc via een kabel aan de router te hangen, om uit te sluiten dat het aan één van de 2 pc's lag, maar dat hielp niet, het bleef langzaam, probleem zit dus in het wireless deel.

Iemand engig idee waar de fout zit?

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-03 21:01
Ik weet niet of het iets uitmaakt maar zet de mode eens niet op op mixed b/g/n... maar puur op N.
Ook houdt er rekening mee dat 300mbit cumulatief upspeed en downspeed is, dus 150mbit full duplex. 150 / 8 is 18,75 MiB/s. En dan hebben we het hier over een theoretische snelheid, dus zonder enige vorm van weerstand en obstakels.
Heb je misschien last van packetloss? Wat lever Ping -t tussen de twee clients op?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Weet je zeker dat alle hardware goed is? :) Naar mijn weten is Wireless N nog altijd geen standaard, dus het kan zijn dat de ene kaart de boel anders interpreteerd dan de andere en daardoor dus packetloss heeft... :)

Waarom heeft de PC met de naam 'Shuttle' 2 IP-adressen vraag ik me af, want dat kan ik niet goed zien. Is dat de PC met Vista, die IPv4 en IPv6 gebruikt? :) Want de Vista bak gaf bij IPv6 een beperkte verbinding aan!

Oftewel: schakel IPv6 even uit en kijk hoe het netwerk dan is.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2008 16:32 ]

• AtlonXP1800
Ik heb het meteen even geprobeerd, er is geen packet loss. Omdat Wireless N nog geen standaard is heb ik alles van het zelfde merk gekocht (de usb stick en de router zaten zels samen in een starters-kit) dus dan zou je toch denken dat het goed samenwerkt.

Ik heb de boel ook even op "802.11n only" gezet, maar zonder resultaat.
Is er eigenlijk een manier om te zien of anderen in de buurt van het kanaal waar ik zit uitzenden? dan kan ik kijken of ik geen last heb van de buren :)

• AtlonXP1800
GJ-tje schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:30:

Waarom heeft de PC met de naam 'Shuttle' 2 IP-adressen vraag ik me af, want dat kan ik niet goed zien. Is dat de PC met Vista, die IPv4 en IPv6 gebruikt? :) Want de Vista bak gaf bij IPv6 een beperkte verbinding aan!

Oftewel: schakel IPv6 even uit en kijk hoe het netwerk dan is.
de pc "shuttle" zat nu even met een draadje en met wireless aan het netwerk (voor het testen) vandaar 2 ip's.

Ik ga eens even ipv6 uitschakelen, kijken of dat helpt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

AtlonXP1800 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:34:
Ik heb het meteen even geprobeerd, er is geen packet loss. Omdat Wireless N nog geen standaard is heb ik alles van het zelfde merk gekocht (de usb stick en de router zaten zels samen in een starters-kit) dus dan zou je toch denken dat het goed samenwerkt.
Oke, klinkt logisch, van de USB-router-starterskit wist ik niet... :)
Is er eigenlijk een manier om te zien of anderen in de buurt van het kanaal waar ik zit uitzenden? dan kan ik kijken of ik geen last heb van de buren :)
Je kan met een van de PC's toch even de verbinding verbreken met jouw netwerk... En vervolgens gaan scannen naar in de buurt zijnde (draadloze) netwerken? :)

• AtlonXP1800
ipv6 heb ik nu uitgeschakeld, maar hij blijft dan gewoon bij ipv6 "beperkte verbinding" aangeven :S (ook na een herstart)

Scannen naar netwerken kan inderdaad gewoon vanuit vista, maar dan geeft hij alleen mijn netwerk aan en nog 2 anderen, maar stel er zit een zendamateur ofzo in de buurt, kan ik dat dan niet ook meten met een programmaatje ofzo?

• AtlonXP1800
De andere netwerken bij mij in de buurt zitten op de kanalen 6 en 11:
Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/Screenshot-17-8-200817_08_47.png

ik zat op kanaal 3, volgens dit plaatje zou ik wat overlap hebben met kanaal 6:
Afbeeldingslocatie: http://freenet-homepage.de/tufkati/80211-frequency-channel-map.jpg

Ik heb het nu veranderd naar kanaal 1, maar helaas zonder resultaat.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als je last van storing van een zendamateur zou hebben, zouden de antennemasten je allang zijn opgevallen. Daarnaast draaien de wireless netwerken op 2,4GHz en 5GHz.
Niet echt banden waar veel amateurs op zitten.
Als je al last van storing zou hebben, zoek het dan maar eerder in andere draadloze apparatuur in huis, zoals bijv. niet typegoedgekeurde draadloze telefoons, draadloze babyfoons, deurbelsystemen etc. Die zitten namelijk allemaal in diezelfde frequentiegebieden.

Heb je je onderlinge kopieersnelheid ook al eens echt gemeten?
Vista heeft bij mij ook de rare eigenschap de snelheid af en toe compleet verkeerd te schatten.
Dan verplaats ik een DVD-image van een interne schijf naar een externe, en denkt Vista dat het met ongeveer 1 MB/s gaat, en ik er ruim een uur mee bezig zal zijn. Vervolgens staat de image er toch binnen 2 minuten op...

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:48

TdV

Zet WPA2-AES eens aan. Om de hoge snelheden te behalen is WPA2-AES noodzakelijk bij Dlink.

Ik haal met dezelfde PCIe netwerkkaart en een dir655 router 100mbit netto, dus 10mb/s, dat is dan wel naar bedraad gigabit toe en niet naar een 2e wireless N client, die heb ik niet.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-02 17:06
net zoals kalechinees al heeft verteld: dat je router 300mbit aan kan
je zit nu met 2 machines op je wireless.
dat betekend dat je maximale router snelheid nog moet delen.

alleen dat verklaart nog niet dat je een lage snelheid hebt... |:(

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Killerbert schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:30:
net zoals kalechinees al heeft verteld: dat je router 300mbit aan kan
je zit nu met 2 machines op je wireless.
dat betekend dat je maximale router snelheid nog moet delen.

alleen dat verklaart nog niet dat je een lage snelheid hebt... |:(
Dus jij wou ons gaan vertellen dat als er op een 300MBit router 10 clients zijn aangesloten, je per client nog maar 30MBit snelheid overhoudt?
Dacht het niet. Als je allebei max. aan het downloaden bent vanaf internet, zul je de bandbreedte van je internetverbinding moeten delen, maar iedere router-PC verbinding is gewoon 300MBit.
Er kan dus theoretisch tussen 2 draadloze clients met 300MBit/s data overgezet worden.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-02 17:06
Brede P schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:32:
[...]

Dus jij wou ons gaan vertellen dat als er op een 300MBit router 10 clients zijn aangesloten, je per client nog maar 30MBit snelheid overhoudt?
Dacht het niet. Als je allebei max. aan het downloaden bent vanaf internet, zul je de bandbreedte van je internetverbinding moeten delen, maar iedere router-PC verbinding is gewoon 300MBit.
Er kan dus theoretisch tussen 2 draadloze clients met 300MBit/s data overgezet worden.
sorry dat ik het zo verwoord,

het is niet mijn bedoeling om deze discussie in dit topic te zetten.
het lijkt mij wel logisch dat het trager gaat naar mate je meer pc's via de wifi aan je router hebt zitten
dat is mijn punt. ik heb niets gezegd over halveren of iets in die richting.
Als je allebei max. aan het downloaden bent vanaf internet, zul je de bandbreedte van je internetverbinding moeten delen, maar iedere router-PC verbinding is gewoon 300MBit.
hier ben ik het mee eens. ;)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• AtlonXP1800
ok, nu snap ik het net meer, beide pc's met kabels aan de router gehangen, in de hoop daar een betere snelheid mee te krijgen, resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/Screenshot-17-8-200819_25_14.png

't heeft dus niets met wireless te maken, er zit ergens anders iets fout...

• dieter87
  • Laatst online: 29-07-2023
Die D schijf is dat een externe schijf die werkt op USB 1? Of een USB device zonder usb 2.0 drivers (XP sp 1 ofzo)??

[ Voor 33% gewijzigd door dieter87 op 17-08-2008 20:29 ]

• AtlonXP1800
nee, is gewoon een interne disk. Ik ga nu even een laptop er bij pakken, om te kijken of het probleem niet enkel aan die "shuttle" ligt.

• kalechinees
gaat het misschien om een 5400RPM disk van 10 jaar oud ofheb je wellicht een DMA instelling van je HDD veranderd, clusters verkeerd ingedeeld op de HDD? Misschien komt het gewoon door Vista die het nodig vindt om elke package te scannen... slechte performance kan 1001 redenen hebben

[ Voor 24% gewijzigd door kalechinees op 17-08-2008 22:39 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44
(jarig!)
Probeer eens dmv 1 PC met een snoertje en de andere op wifi?

Gezien je snelheden lijkt t alsof 1 vd kaartjes 'slechts' op g werkt, 54mbit dus.

• kalechinees
DJSmiley schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 22:43:
Probeer eens dmv 1 PC met een snoertje en de andere op wifi?

Gezien je snelheden lijkt t alsof 1 vd kaartjes 'slechts' op g werkt, 54mbit dus.
Hij heeft juist de computers direct op de router (100Mbit) gezet :D

• AtlonXP1800
Ik denk dat ik er uit ben. Ik heb gisteren even met een laptop erbij getest, en kwam (bekabeld) uit op 4MB/s richting de vista PC.
Die laptop is al zeker 7 jaar oud, en dus zeker niet de snelste, maar haalt toch een hogere snelheid dan de "shuttle" pc. (ik kon wireless helaas niet testen met die laptop, want die heeft een usb 1.0 poort :( )

conclusie: de "shuttle" pc is brak en hard aan een Windows herinstallatie toe...
Ik neem binnenkort nog ff een snelle laptop mee van het werk, eens kijken of ik dan wel fatsoenlijke snelheden haal.

Verwijderd

Draai je service pack 1 op die vista?
Pagina: 1