Toon posts:

2e laptop aansluiten op router lukt niet????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds gisteren een 2e laptop die op Vista werkt. Mijn 1e laptop draait op XP en ik heb een kabelmodem met daartussen een Netgear router en een Netgear adapter kaart. Internet gaat super op deze laptop.

Ik heb op de 2e laptop dezelfde SSID en de WPA sleutel aangegeven als bij de 1e, maar ik kan geen verbinding maken met mijn router. Als ik op verbinding maken met draadloos netwerk mijn router kies, dan geeft Vista aan dat er geen verbinding met Netgear gemaakt kan worden.
Met netwerkkabels en de lan verbinding kan ik wel op internet, maar draadloos lukt het dus niet. :(

Wat doe ik fout?? :?

Verwijderd

Weet je wel zeker dat de router niet als AP (access point) staat ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zie ik dat?

Verwijderd

Dat staat wel ergens bij de settings in die Netgear.

Maar wat voor IP heeft je 1e laptop als ie op het internet zit? Dat zegt al heel veel...

(wel of geen 192.168.x.x / 10.x.x.x nummer)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 12:41 ]

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:29:
Weet je wel zeker dat de router niet als AP (access point) staat ingesteld?
Dan zou je toch nog wel gewoon verbinding moeten kunnen maken met het AP ?

@TS gebruik je wpa met TKIP of AES ? Waarschijnlijk TKIP. Misschien staat je 2e laptop ingesteld op AES ? Kijk daar eens naar (ik weet niet waar je dat kunt vinden in Vista).

Verwijderd

Topicstarter
Bij Wireless AP staat "ON" en IP is gewoon goed, 192.168, etc...

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk met WPA AES en in Vista heb ik ook WPA AES ingesteld.

• NATStudent
Kan het zijn dat je MAC-address-filtering gebruikt ? Zo ja, dan moet je het MAC-address van je 2e laptop aan het lijstje toevoegen.

Het kan ook zijn dat er in de router een optie is zoals "Do not allow new stations to connect wirelessly" o.i.d. Dat is ook gewoon MAC-address-filtering.

• weltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-03-2024
Is het gewoon een netgear router of is het eentje met de firmware van @home/ Ziggo. Want als je een router van hun hebt staat het als TKIP ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Netgear geeft aan: use this MAC-address en dan volgt het nummer. Datzelfde nummer heb ik ook bij de 2e laptop ingevuld, maar nee hoor, helaas..

Het is een gewone Netgear router, zelf gekocht dus.

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
een mac adres invullen op een laptop????????
alleen als je er een wil spoofen toch? MAC adressen daar moet je op de client geen rekening mee houden. Ik denk eerder dat "use this mac addres" slaagt op het mac adres dat je router naar buiten presenteert of het mac-adres van het AP.
Geef eens het precieze type router.

• NATStudent
redfox314 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:27:
Ik denk eerder dat "use this mac addres" slaagt op het mac adres dat je router naar buiten presenteert
Inderdaad. Bij bepaalde providers wordt het MAC-address van het apparaat wat als eerste op het modem zit aangesloten geregistreerd. Als je een andere gebruikt krijg je geen internet.

Dit heeft niets te maken met een MAC-address-filter wat ik bedoelde. Geef inderdaad eens het typenummer van je router.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Netgear RangeMax 240, WPNT834. Het typenummer moet ik vanavond even opzoeken.

Maar als ik het goed begrijp, zou ik dus op de 2e laptop hetzelfde MAC adres moeten ingeven bij de settings van de netwerkkaart, omdat internet het anders niet doet?
Ik kan geen filter ontdekken.

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10-2025

o_f_course

Och...

Weet je wat een MAC adres is? (ik heb het gevoel dat je dat niet weet...)

Zo niet, hierbij kort door de bocht uitleg: iedere hardware (netwerk aansluiting) heeft een vast MAC adress. Dat wordt meegestuurd bij de communicatie, en je router kan verkeer van een bepaald MAC adres blokkeren. Je kunt tegen de netwerk software van je OS zeggen dat hij ipv je normale MAC adres een andere moet gebruiken, dat heet spoofen van een MAC adres.

Dit 'spoofen van MAC adres' zou ik niet gebruiken.

Ik ken je router niet, maar bij mijn router kun je een lijst van toegestane MAC adressen opgeven.

Ik heb het filteren aanstaan en daar alleen de MAC adressen instaan van de apparatuur die ik toegang wil verlenen.

Wat het MAC adres van je netwerk aansluiting is, kun je opzoeken bij de hardware eigenschappen. Soms(altijd?) staat er een stikker op je hardware(insteek kaart?) met het MAC adres erop.

Daarnaast heb je nog dat verhaal van WPA etc. maar daar reageer ik hier nu niet op.

facts don't care about your feelings

• NATStudent
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 09:32:
Ik heb een Netgear RangeMax 240, WPNT834. Het typenummer moet ik vanavond even opzoeken.
Dat bedoelde ik met het typenummer :9

Hier staat een pdf-handleiding van je router. Daarin wordt melding gemaakt van "Restrict acces based on MAC address" (in hoofdstuk 4). Dit is een MAC address-filter. Op pagina 4-15 staat hoe je dit kunt gebruiken.
In de router staat een lijstje met de MAC adressen van de apparaten die verbinding mogen maken met de router. Mijn vermoeden is dat dit aanstaat, en dat alleen de 1e laptop in het lijstje staat.

Als dit zo is moet je het MAC address van de 2e laptop ook aan het lijstje toevoegen. Dit adres is te vinden door op de 2e laptop bij uitvoeren een dos-venster te openen (cmd intypen bij uitvoeren), en daar ipconfig /all in te typen (gevolgd door enter). In het overzicht wat je dan krijgt, moet bij je draadloze adapter een fysiek adres vermeld staan. Dat is het MAC address van de 2e laptop.

Succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Ik ga het straks meteen proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb bij het lijstje Wired Card Access List, mijn 2e laptop toegevoegd. De router gaf zelf al aan welke het was, omdat ik via de netwerkkabel wel verbinding met de router had, dus ik heb hem toegevoegd, alles toegepast, de modem, router en laptop opnieuw opgestart, maar nee hoor, hij maakte geen draadloze verbinding... :(

De foutmelding was dat de netwerkkaart geen reactie van de router had ontvangen.

Het gekke is, dat ik op mijn 1e laptop via ipconfig/all een prima lijst krijg met het MAC adres wat precies het adres is wat ook in mijn router stond.
DHCP staat ingeschakeld, automatische configuratie ook, maar als ik ipconfig/all via mijn 2e laptop in typ, dan staat er bij fysieke adres 00:00:00:00:00:E0 en niet het MAC adres wat de router aangeeft. Verder staat DHCP uitgeschakeld, terwijl bij de instellingen van de netwerkkaart DHCP wel ingeschakeld staat en ook in de router staat DHCP ingeschakeld.

Ik snap er werkelijk niks meer van... :?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de draadloze en bedraade verbinding hebben doorgaans andere mac adressen

maar jou mac adres boven is een beetje te verdacht, vul eens een randon adres in als bijv 00-0D-56-76-AF-99

en wel ff toevoegen aan je wireless acces list

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 18-08-2008 22:35 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
HIJ DOET HET!!!!!!!!!! :*) :*)
Ik zag dat het MAC adres van de lan idd anders was dan van de draadloze kaart en dat was het dus!

Iedereen SUPER SUPER bedankt voor alle hulp! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ben weer heel wat wijzer geworden! ;)
Pagina: 1