eee laptop met ubuntu: grafisch traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Ik heb een asus eee 901, dat is een atom 1.6ghz en een intel gma 950. Ik heb er ubuntu-eee op gegooid, en de nodige patches voor wired, wireless etc. uitgevoerd.

Echter, het grafische gedeelte (gnome) is tergend traag. Als ik het Main Menu panel open, dan zie je eerst een wit vlak en vervolgens pas de inhoud. Met de pijltje @ tobo door het menu lopen is een drama. Een applicatie als synaptic loopt vreselijk traag, de beeldopbouw is om te huilen.

Nu heb ik hier ook een iMac met een gma 950, en dat loopt uitstekend. Dus vraag ik mij af: is er iets mis met een driver of andere config zaken? Hoe vind ik dat uit?

De resolutie staat in ieder geval goed, maar sommige fonts zien er ook niet helemaal goed uit (de gnome terminal wel).

Hoe zorg ik ervoor dat de graphics op een normaal tempo gaan lopen?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Heb je uberhaupt nog een driver geinstalleerd? Of zit hij nog op de "stock" driver?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Wist ik het maar? Hoe vind ik dat uit?

De afwijkende 1024x600 resolutie is wel goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Kijk eens (ik ben normale ubuntu gewend) bij control panel bij "hardware drivers" wat staat daar.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Bij Hardware Drivers staat een kopje 'Device driver', met daaronder 2 opties: Atheros 1000M Ethernet Network Driver en een rt2860ta (m'n wlan), beiden In Use.

Een bijkomende vraag: is deze ubuntu-eee wellicht voor de celeron optimized ipv de Atom, en zo ja hoe vind ik dát uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat zou niet zo'n verschil moeten maken: optimization is een keer een paar procent verschil in speed. Kijk eens in de logs van je X-server (vaak in /var/log/Xorg.0.log) of daar vaagheden instaan, bijvoorbeeld DRM die niet kan laden of gebruik van de VESA driver ipv de Intel-driver?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Inmiddels al een stap verder; heb de array.org eee-kernel geinstalleerd, en de Netbook Remix weer verwijderd, het lijkt vooralsnog grotendeels aan de 2e te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Het probleem is daarmee opgelost. Voor diegene die het interesseert;
ik heb een ubuntu 8.04.iso gehengeld van ubuntu-eee
geinstalleerd via een SD kaarje en unetbootin
daarna de drivers geinstalleerd voor wlan en wired als beschreven op: http://www.ubuntu-eee.com/index.php5?title=EeePC_901
En later de array.org kernel geinstalleerd.

Die netbook remix is tergend traag en moet gewoon dood.

Pagina: 1