Toon posts:

Ziggo modem => Asus gigax1105n (switch ) Inet alln op 1 pc .

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi ,

ehh , waar moet ik beginnen ...
eerst hadden we een modem => router (belkin wireless router) => switch (Asus gigax1105n)
toen viel internet uit , wat overigens wel 2 keer per week gebeurd , geen probleem als je het reset . maar deze keer ging het fout , na resetten ging router Döner kebab.....
normaal loste me stiefpa alle netwerk problemen op omdat ik niks van bakte , maar nadat hij ons verlaten had stond ik alleen voor .
Na enig research te hebben gedaan , wist ik überhaupt wat router en switch zijn en wat ze deden .
DOEL=> 2 pc's aansluiten op switch
Probleem => alleen na als uit te zetten en in volgorde ( modem/switch/pc) krijg je internet en dat allen op de eerste pc op netwerk , de andere krijgt geen ip , als je manueel instelt , zegt ie dat ie verbonden is , maar nog steeds geen internet .

Theoretisch gezien , moest een Modem => switch setup werken , modem kan zelf UP TO 32 ip's uitdelen , maar geeft allen 1 naar eerste beste pc ...

eigelijk zijn router en switch hetzelfde dingen heb ik gelezen , en setup back in 2004 modem=> router werkten prima , maar kan ik modem => switch werkend krijgen ?
ik ga zometeen even een cheap ass router van me vriend halen , miss gaat dat werken , dan weet ik dat onze switch zonder router geen internet kan geven ....

hebben jullie ideeën ?

alvast bedankt :)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 14:23

r0b

Als je geen router hebt, heb je geen privé netwerk. Vervolgens krijgt dus de eerst opgestarte pc direct een publiek IP-adres toegewezen (alles buiten de gereserveerde privé ranges). Vervolgens probeert je tweede PC ook een publiek IP-adres te verkrijgen van Ziggo, maar Ziggo laat dit niet toe.
Je zal dus sowieso een router nodig hebben die voor jou een eigen privé netwerk creëert waardoor meerdere pc's een IP-adres in de reeks 192.168.x.x, 10.x.x.x of 172.x.x.x. krijgen.
Vervolgens zal je router deze 3 (of meer) apparaten door middel van NAT vertalen van interne IP-adressen, naar je éne (1) publiekelijke IP-adres.

Kortweg: een router zorgt ervoor dat je meerdere pc's via meerdere interne IP-adressen achter 1 publiek IP-adres kan hangen. :)

note: ja, je modem kán up to 32 IP adressen uitdelen, maar 99% van de internet providers heeft dit gelimiteerd op 1. ;) Wil je meerdere publieke IP-adressen (meerder webservers, bijvoorbeeld, alhoewel zelfs dat niet eens hoeft) moet je naar een zakelijke verbinding gaan kijken. :)

links:
Twee leuke links om eens door te nemen als je meer wilt weten over hoe routers / switches werken, wanneer IP's erbij komen, etc:
http://www.howstuffworks.com/router.htm
http://www.warriorsofthe.net/movie.html (film)

offtopic:
"na resetten ging router Döner kebab....." WTF?! Leg mij eens uit wat dat betekent? :P

[ Voor 13% gewijzigd door r0b op 17-08-2008 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
"na resetten ging router Döner kebab....." WTF?! Leg mij eens uit wat dat betekent?

zoiets met iets mindere effect -

Afbeeldingslocatie: http://www.shoemoney.com/images/nuke.jpg

Hmm , dus moet een nieuwe router hebben , hebben jullie enige tips , hoeft geen TOP te zijn , stabiele ding met 4poorten en wireless is al genoeg ...
(in tussentijd heb ik op Linksys WAG54G oog gelegd , is dat wat ?

Verwijderd

Ehmm... je noemt in de topic titel Ziggo maar verder niet in de TS. Het kan er wel eens mee te maken hebben dat je op de eerste PC nu een WAN IP adres van Ziggo gebruikt. Dat is me niet geheel duidelijk als ik je post lees. Router moet zo ingesteld staan dat deze het WAN IP heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:31:
Hmm , dus moet een nieuwe router hebben , hebben jullie enige tips , hoeft geen TOP te zijn , stabiele ding met 4poorten en wireless is al genoeg ...
Gewoon een WRT54G kopen. Kost bijna niets en er staat Cisco op :*)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:34:
[...]

Gewoon een WRT54G kopen. Kost bijna niets en er staat Cisco op :*)
Wat is cisco ?
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:33:
Ehmm... je noemt in de topic titel Ziggo maar verder niet in de TS. Het kan er wel eens mee te maken hebben dat je op de eerste PC nu een WAN IP adres van Ziggo gebruikt. Dat is me niet geheel duidelijk als ik je post lees. Router moet zo ingesteld staan dat deze het WAN IP heeft.
Router is dood , de pc's worden om de beurt via switch op modem aangesloten .

Probleem is dus gevonden , moet een nieuwe router hebben , kan dus eigelijk zo een slot op , allemaal dikke thx voor hulp :>

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:06:
DOEL=> 2 pc's aansluiten op switch
Probleem => alleen na als uit te zetten en in volgorde ( modem/switch/pc) krijg je internet en dat allen op de eerste pc op netwerk , de andere krijgt geen ip , als je manueel instelt , zegt ie dat ie verbonden is , maar nog steeds geen internet .

Theoretisch gezien , moest een Modem => switch setup werken , modem kan zelf UP TO 32 ip's uitdelen , maar geeft allen 1 naar eerste beste pc ...
Dit is inderdaad erg verwarrend. In de handleiding van de betreffende Ziggo (Motorola) modems staat i.d.d. dat ie 32 interne adressen uit kan delen. Maar als je hier wat topics gaat lezen lijkt het erop dat dit toch niet kan met Ziggo (heb dit onlangs uitgezocht voor een kennis).

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 14:23

r0b

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:31:
Een WAG54G is een (wireless) access-gateway, dwz er zit ook een ADSL-modem in. Overkill dus (en zou teveel instellen worden, vermoed ik).
Een WRT54G zoals grizzlybeer aangeeft is inderdaad een goede optie. Router met 4x 100mbit, wireless en zat modificaties mocht je dat interessant vinden. En tegenwoordig niet al te duur meer. Ik heb er zelf goede ervaringen mee.
Maar als je ook wireless gaat gebruiken is het misschien interessant om naar een router te kijken met 802.11n ondersteuning.
(Draadloos (WiFi) is gestart met de 802.11b specificatie, dit leverde 11Mbit. Vervolgens kwam 802.11g met 54Mbit en inmiddels is er een - zo goed als final - specificatie van 802.11n wat een theoretisch maximum van 248Mbit/s heeft. Interessant dus als je bijvoorbeeld HD materiaal over wireless wil streamen)
Een voorbeeld van een router die dit ondersteund is de Linksys WRT350N (heb je als extra voordeel dat je een router hebt die eruitziet alsof hij uit Star Trek komt! 8)7 )

Verder heeft bijna iedere huis-tuin-en-keuken router tegenwoordig 4x 100mbit Ethernet poorten, dus er is keus zat. :)

De situatie die je nu hebt:
Kabelmodem -> Switch -> PC 1
                        PC 2

De situatie die je moet hebben:
Kabelmodem -> Router -> Switch -> PC 1
                                  PC 2

offtopic:
Ah, dank voor de verduidelijking :D

[ Voor 6% gewijzigd door r0b op 17-08-2008 12:47 ]

Verwijderd

Die WRT54G is een Linksys maar dat bedrijf is gekocht door Cisco. Cisco is een leverancier van professionele netwerkapparatuur. Beetje raar dat je het niet kent; een paar jaar geleden was dit het grootste bedrijf ter wereld.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44
r0b schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:44:
[...]

Een WAG54G is een (wireless) access-gateway, dwz er zit ook een ADSL-modem in. Overkill dus (en zou teveel instellen worden, vermoed ik).
Een WRT54G zoals grizzlybeer aangeeft is inderdaad een goede optie. Router met 4x 100mbit, wireless en zat modificaties mocht je dat interessant vinden. En tegenwoordig niet al te duur meer. Ik heb er zelf goede ervaringen mee.
Maar als je ook wireless gaat gebruiken is het misschien interessant om naar een router te kijken met 802.11n ondersteuning.
1. de WAG is idd met adsl modem. Geen overkill, dat kan nieteens: Je hebt geen wanpoort om je ziggo modem op aan te sluiten,die zit intern al direct op het adsl-modemdeel aangesloten.

Een WRT54G is idd een goede optie, advies is wel om dan de WRT54GL te nemen. De niet-L is een stuk beperkter (Zeker mbt modificaties(firmwares)) en imho minder stabiel.

Wireless N is leuk, beter bereik en hogere doorvoersnelheid, alleen zal TS dan ook alle ontvangertjes moeten vervangen om ook daarvan te profiteren, anders gedraagt ie zich als een normale 54g router en is de N-functie ongebruikt en wel voor betaald ;)
Pagina: 1