Netwerkpoort als uitgang gebruiken voor een router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270960

Topicstarter
Beste,
ik heb een usb modem met een simkaart e.d. Die werkt super op mijn eigen laptop, alleen nu wil ik ook mijn vaders laptop tegelijk ermee van internet voorzien. Dus vraag ik me af, is het mogelijk een wifi netwerk in de lucht te gooien via mijn laptop, of eventueel de netwerkpoort als uitgang gebruiken om zo de router te voorzien van internet, die dan een wifi point maakt.

Alvast bedankt
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-07 14:26

Wish

ingwell

Natuurlijk, maar niet met de netwerk aansluiting als uitgang.

Deze bijvoorbeeld. Maakt van iedere laptop een router/accesspoint ;)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn vader zegt dat hij vroeger in zijn pc 2 netwerkkaarten had, 1 als ingang en 1 als uitgang. Dus dan zou de netwerkpoort toch ook als uitgang gebruikt kunnen worden??

Alvast bedankt
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Dan kun je wellicht ook aan je vader vragen hoe hij dat deed. Wat is er mis met mijn voorstel?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anoniem: 270960 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:24:
Mijn vader zegt dat hij vroeger in zijn pc 2 netwerkkaarten had, 1 als ingang en 1 als uitgang. Dus dan zou de netwerkpoort toch ook als uitgang gebruikt kunnen worden??

Alvast bedankt
Mike
Het zou coax geweest kunnen zijn, dat was geen in/uitgang maar daar lus je de systeemen met elkaar door. Een echte in/uitgang is er niet geweest (althans, niet op ethernet basis).

Wat jij wil kan overigens wel MITS de usb poort zich ook als ethernet poort installeerd op jouw pc. Je zou dan die 2 poorten kunnen bridgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 13:26
danmaarniet schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 10:58:

Deze bijvoorbeeld. Maakt van iedere laptop een router/accesspoint ;)
Hoezo niet? Je kunt toch gewoon een cross utp kabeltje gebruiken en ICS instellen? Dan kan je je WiFi router het IP van je laptop als gateway laten gebruiken en zo de andere computers op de router van internet voorzien.

Dus:

jouw laptop met ics <-> wifi router met jouw laptop's LAN ip als gateway <-> laptop vader

[ Voor 18% gewijzigd door JasperE op 17-08-2008 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:00

r0b

danmaarniet schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 10:58:
Jawel hoor :?
Zet beide laptops tegenover elkaar, crossover UTP kabel ertussen, IP settings instellen, ICS tussen je USB-network verbinding (virtuele adapter) en je fixed UTP verbinding en dat zou gewoon moeten werken.

Verder kan je eenzelfde bewerkstelligen op draadloze wijze door cq de huidige wireless kaart in je laptop aan te spreken en te bridgen met je bestaande connectie / danwel een nieuwe wireless kaart aan te schaffen en deze in je laptop te stoppen.
Let wel dat je wireless kaart dan geconfigureerd moet worden als access point. Of hij dit kan, is afhankelijk van het model kaart / de drivers / bijgeleverde software. 'Vroeger' bij de Asus A8NX-E Deluxe werd hier zelfs nog een starterkit voor bijgeleverd meen ik mij te herinneren .. :)

note: bovenstaande gaat er wel vanuit dat je USB-modem als (virtuele) netwerkadapter fungeert.

note 2: let ook even op of je TelCo dit wel zo aardig vindt, en ze het toelaten. Ja, ze kúnnen zien of er meerdere pc's achter 1 zo'n verbinding hangen, en ze kunnen je ervoor afsluiten als het niet toegestaan is. :)

[ Voor 11% gewijzigd door r0b op 17-08-2008 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Overigens kun je natuurlijk ook je internet WiFi kaart bridgen (indien die er in zit) dan kun je met AdHoc verbindingen zelfs zonder additionele hardware je verbinding delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

r0b schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:34:
[...]

Jawel hoor :?
Zet beide laptops tegenover elkaar, crossover UTP kabel ertussen, IP settings instellen, ICS tussen je USB-network verbinding (virtuele adapter) en je fixed UTP verbinding en dat zou gewoon moeten werken.
Ah ok, maar hij wil de andere laptop niet direct met een cross UTP verbinden, maar access laten krijgen via Wifi. Als het via de uitgang naar de router kan, dan zou dat misschien werken, maar daar ben ik dan weer niet onderlegd genoeg voor (maw ik heb het nog nooit gedaan) :) Dat wil niet zeggen dat het niet kan.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

danmaarniet schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:40:
[...]

Ah ok, maar hij wil de andere laptop niet direct met een cross UTP verbinden, maar access laten krijgen via Wifi.
Oeps, overheen gelezen. :+
Maar dat kan dus ook; alszijnde een AdHoc (peer to peer) WiFi netwerk. De functionaliteit zit standaard in XP / Vista.
Zie o.a: http://compnetworking.abo...ess/ht/setupadhocwifi.htm (woei, ik heb iets nuttigs gevonden op about.com!!), of http://searchwindowsserve...sid68_gci1214849,00.html# (iets gedetailleerder)

In dit geval moet je USB-modem alsnog fungeren als virtuele netwerkadapter zodat je er ICS op in kan stellen; is dat niet het geval zal bovenstaande ook niet werken.

note: hier zijn natuurlijk wel de beperkingen van WiFi bereik op van toepassing, én je laptop moet altijd aanstaan. Of je vader dus toegang zal krijgen als hij beneden zit op z'n laptop, en jij boven via je 3G/HSDPA/$insert_technologie USB-modem valt niet te zeggen.

[ Voor 29% gewijzigd door r0b op 17-08-2008 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mmm dit ga ik is proberen! Bedankt :D
De bedoeling is op de camping, dus dan is het niet zover weg :)
Bedankt :)

Topicstarter
Beste,
Mijn usb modem staat als inbelverbinding bij mijn netwerken. Ik krijg het echter niet voor elkaar om deze verbinding te delen met iemand anders. Niet via een utp kabel en niet draadloos of via een router.
Mijn pc maakt wel verbinding met mijn laptop. een 1gb/s verbinding. (rechtstreekse verbinding)

Alleen ik krijg het niet voor mekaar om op de pc te internetten als mijn usb modem in de laptop zit.

Nu heb ik ergens gelezen dat ik het ip van de laptop als gateway moet instellen. maar wat moet ik dan als ip van de pc instellen? Of doe ik iets heel erg fout?? Ik heb de verbinding van de modem al gedeeld...

Alvast bedankt
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

http://www.learnthat.com/...windowsxp/ics/default.asp
(Pas op: popups)

Kan je daar iets mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niet helemaal, ik heb vista ;)

Ik heb het nu wel voor mekaar om een draadloos netwerk in de lucht te brengen vanuit mijn pc, mijn vaders laptop ziet hem als per-to-peer netwerk. maar internetten erop dat lukt niet :( (hij is wel verbonden...)
Wat moet ik nu nog doen?
Moet ik bij mijn vader ipinstellingen toepassen?
Ik zit op een inbelverbinding dus mijn ip is nu: 10.49.66.10 ( ip dat de pc heeft, niet het externe ip(212.41.157.237(van www.mijnip.com)))

Alvast bedankt
Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ICS op die kaart activeren is het makkelijkst dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb op het internet zitten zoeken, Over hoe het ik het moet activeren, maar ik vond dit:

Geef Computer1 het adres 192.168.0.1 / 255.255.255.0
Geef Computer2 het adres 192.168.0.2 / 255.255.255.0
Geef Computer2 als Default Gateway 192.169.0.1 én geef de 1e en 2e externe DNS van je provider op
Vraag de properties van je ADSL verbinding en activeer ICS

Dit heb ik gedaan. behalve het dns, hoe kan ik dat opvragen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 03:21
Start>Run..>type CMD>ram op ENTER

Nieuw (zwart) scherm opent met de naam command prompt.

Tik: ipconfig /all

voorbeeld van mijn N95 3G verbinding:

PPP adapter Nokia N95 USB Modem (OTA):

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-53-45-12-34-56
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.95.66.256
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.95.66.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 62.140.134.256 ( Primary DNS )
..........................................: 62.140.135.256 ( Secundairy DNS )
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

ip adressen zijn nep in dit voorbeeld

Dit moet je doen op de pc/laptop die de bron is, maw degene die de verbinding al heeft.
Nu moet je de DNS instellingen van de provider zien die je dus nodig had.

Je kan natuurlijk ook even Google gebruiken en zoeken naar DNS <vul isp in>

[ Voor 59% gewijzigd door Yippie op 22-08-2008 21:08 ]

Pagina: 1