Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:10

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Volgende week krijg ik 3x 500GB binnen om een RAID 5 opstelling te maken. Deze worden aangesloten op een Highpoint RocketRAID 2300. Ook de raid controller heb ik nog niet binnen. Momenteel staat mijn dualboot windows vista/xp installatie op een single ide schijf van 160GB. Windows staat er net 2 weken op. Nu wil ik mijn 2 huidige partities clonen naar de RAID 5 array. Ik zie meerdere problemen:
-Beide windowsen hebben niet de juiste drivers aan boord.
-Ik denk dat de mbr niet meegecloned word waardoor het lijkt of er geen OS'sen op staan.
-Hoe te clonen

Punt 1 kan ik oplossen door de drivers eerst te installeren op beide windows versies en vervolgens gaan clonen. Ik weet dus niet zeker of windows dan wel op gaat starten omdat deze opeens op een raid 5 zit. Gaat vista en xp wel de nieuwe driver pakken tijdens het opstarten? Dit probleem komt na punt 2.

Punt 2 heb ik ooit meegemaakt. Moest eerst het booting gedeelte herstellen van windows vista. Dit kon dacht ik gewoon via de windows vista dvd. Maar weet dus niet zeker of dit gaat werken. Ik weet dus niet of de dvd mijn vista gaat vinden op de array. Vervolgens kan ik met VistaBootPro XP weer toevoegen aan het opstart gedeelte. Maar ik dacht dat ik nog eerst het booting gedeelte van XP herstellen. Weet alleen niet meer hoe. Het XP gedeelte kom ik zelf wel achter.

Punt 3 ben ik via google tegen gekomen dat het via Acronis kan. Maar zij hebben de volgende programma's:
Acronis True Image 11 Home
Acronis Disk Director Suite 10.0
Acronis Migrate Easy 7.0

Alle 3 kunnen ze kopieren. Welke kan ik het beste gebruiken?

Kunnen jullie mij nog meer eventuele problemen geven die ik over het hoofd heb gezien zodat ik me daar op voor kan bereiden. Wie kan me helpen met het schuingedrukte van punt 1 en 2. En wie kan me vertellen welke ik het beste kan gebruiken van punt 3.

Heb verder niet intensief gegoogled maar mijn ervaring in het verleden gebruikt en wat logisch verstand om het een en ander aan het licht te brengen.

Ik gok dat dit in het verkeerde subforum staat maar ik vond het de meest bijpassende

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 16:25
Tja....., dit is GoT: hier is het de bedoeling dat je je eigen projecten uitvoert en als het niet/wel lukt je je ervaringen deelt, niet dat je hier even instructies oppikt hoe het een en ander vlekkeloos te laten verlopen.

Je hebt een aantal goede ingevingen: probeer ze eens uit! (Of Google nog eens verder ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
ParkOverall schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 02:53:
Tja....., dit is GoT: hier is het de bedoeling dat je je eigen projecten uitvoert en als het niet/wel lukt je je ervaringen deelt, niet dat je hier even instructies oppikt hoe het een en ander vlekkeloos te laten verlopen.

Je hebt een aantal goede ingevingen: probeer ze eens uit! (Of Google nog eens verder ;) )
Hoe kan ik het proberen als ik het nog niet eens heb. ;) Ik kan nu beredeneren hoe het zal gaan en me voorbereiden op eventuele problemen. Ik ben al regelmatig flinke hoeveelheden data kwijtgeraakt en dat wil ik geen 5e keer meemaken. Ik wil proberen op elk probleem voorbereid te zijn. Dat scheelt een hoop stress mocht het niet in 1 keer werken. heeft me laatst weer eens een uur of 5 werk gescheeld waar ik vrijwel geen tijd mocht verliezen. Ik heb alleen de antwoorden nodig op de schuingedrukte stukken. En daar kan ik dan weer verder mee. Ik vraag niet om complete instructies. Die maak/verzin ik zelf wel.

Ik denk dat ik toch kies voor Acronis Migrate Easy. Komt het dichtst in de buurt van "klonen"

[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 18-08-2008 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ParkOverall schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 02:53:

dit is wel een erg botte reactie, damn. logisch dat je dit van te voren wilt weten en niet de hele wereld wilt laten weten hoe het niet moet.....

ik meen ergens gelezen te hebben dat raid 1 wel mogelijk is wbt mirroren. raid 5 niet, maar ik heb helaas geen bron voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je de kaart binnenkrijgt, deze in je systeem steken en de drivers installeren. Dan kent Windows 'm in ieder geval al. Daarna het geheel overzetten naar de RAID5-array en mocht je inderdaad niet kunnen booten wegens een verdwenen MBR, dan de installatiecd van Vista er in gooien en bootrec /mbr uitvoeren op de reparatieconsole.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Er is iets gebeurd wat ik niet voorzien had.

Acronis Migrate Easy heeft mijn Vista partitie niet gekloont. Tijdens het overzetten zag ik dat ie XP partitie mooi aan het overzetten was (14GB) dus was zo gedaan. Bij overal percentage zag ik 95% staan. Ik dacht dat kan niet want vista is 140 GB. Toch ging ie de vista partitie overzetten. Dit duurde ongeveer 1 uur. Toen nog de MBR overgezet. Gevolg: MBR staat op de RAID 5 en de XP partitie staat er op. (Boot wel niet maar dat is latere zorg). De MBR wijst nu nog naar mijn oude situatie. Opzich niet erg want dat fixen we wel. Maar de hele vista partitie is gewoon niet gekopieerd. Erg vaag. Ga nu Acronis Disk Director Suite proberen. Btw. Mijn vista/xp schijf is nog intact.

Edit: Acronis Disk Director Suite is zoals Migrate Easy aan de gang gegaan met kopieren maar ook nu geen gekopieerde partitie te zien in Windows. Onder schijfbeheer is nog steeds maar 1 partitie zichtbaar en dat is de 1e partitie van de te kopieren hardeschijf. Inhoud is windows xp. De 2e partitie met Vista word uiteindelijk niet geschreven.

Edit 2: Acronis Disk Director Suite op xp geinstalleerd en windows vista partitie werd wel geschreven. Even de windows vista dvd erin. Repareren, drivers aangeven en vista herstelde de boot record nadat ik toestemming gaf. Iig draait mijn vista nu op RAID5. Nu xp nog fixen.

[ Voor 32% gewijzigd door Twazerty op 22-08-2008 21:14 ]

Pagina: 1