Realtek HD Codec SPDIF en plopgeluiden

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik heb zo'n onboard Realtek HD Codec geluidschip (ALC889 geloof ik) met een SPDIF uitgang.
Nu heb ik op die SPDIF een Focal iCub (subwoofer incl versterker + 2 satellieten) aangesloten.

Echter, steeds wanneer ik een audiobron start (of sluit) op de pc, hoor ik een hard 'plopgeluid' (plop / tak / click .. tis maar hoe je het noemt). Klinkt als wat je hoort als je de plus en een min van een speakerdraadje elkaar laat raken.

Iemand een idee hoe je dit weg kan krijgen ? Lijkt erop dat het te maken heeft met het 'activeren' van de SPDIF poort ofzo.

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook, er word niet continue audio gestuurd naar de SPDIF uitgang, waardoor deze 'uitgeschakeld' wordt oid. Dit heb ik alleen maar in Vista gehad overigens in XP had ik daar geen last van.

Maar ik heb tot nog toe geen goede oplossing kunnen vinden.

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-01 21:02

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 14:06:
Dit probleem heb ik ook, er word niet continue audio gestuurd naar de SPDIF uitgang, waardoor deze 'uitgeschakeld' wordt oid. Dit heb ik alleen maar in Vista gehad overigens in XP had ik daar geen last van.

Maar ik heb tot nog toe geen goede oplossing kunnen vinden.
in xp heb ik het ook gewoon maar alleen met 5.1/dolbi dts audio

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Ja ik heb vrij dure speakers .. en wil niet dat ze door dit soort gedoe beschadigen. Dus vraag me af of het kwaad kan.

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-01 14:53
Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb ook een Realtek geluidskaart met de R250 drivers en een Harman Kardon versterker. Deze is aangesloten via een coax spdif kabel. Elke keer als ik een audiobron (Winamp bijv) afsluit, hoor ik een plopje. Als ik vervolgens een andere audiobron aanzet, hoor ik weer een plopje.

Of het slecht is voor mijn speakers weet ik niet, maar het irriteert me gewoon mateloos.

• Ruuddie
Ik heb zojuist geprobeerd de hele Realtek driverset eraf te gooien en daarna de nieuwe R2.51 te installeren, maar ook dat mocht niet baten. Het wordt nu toch wel erg irritant :( Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Edit: Ok, ik heb zojuist mijn DVD speler aangesloten op de versterker, en daarmee gebeurt precies hetzelfde. Elke keer dat de DVD een ander bronformaat aandient (Stereo vs DTS bijv), geeft de subwoofer een plopje. Het ligt dus aan de versterker, niet aan de PC! Nu maar kijken hoe ik dit in mijn versterker opgelost krijg...

[ Voor 43% gewijzigd door Ruuddie op 09-08-2010 13:33 ]

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Check eens of de output/input settings overeenkomen. bv Default spdif-output van pc is 96KHz 16bit, m'n dac had bv als default input 192 KHz, 24 bit. Pas toen allebei de devices dezelfde instelling hadden (96KHz, 24bit) was ik van de "plopgeluidjes" af.

• Ruuddie
Stofnest schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 16:20:
Check eens of de output/input settings overeenkomen. bv Default spdif-output van pc is 96KHz 16bit, m'n dac had bv als default input 192 KHz, 24 bit. Pas toen allebei de devices dezelfde instelling hadden (96KHz, 24bit) was ik van de "plopgeluidjes" af.
Dank je. Ik heb alle output standen op m'n SPDIF geprobeerd, maar nog steeds plopjes van m'n sub. Uiteindelijk heb ik mijn receiver maar op Dolby gezet ipv Logic 7, hierdoor 'plopt' hij iets minder vaak.
Pagina: 1