Toon posts:

Zelfbouw moeilijk??

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik vroeger wel veel bouwpakketjes in elkaar gezet, maar daar zat altijd een handleiding bij... Hoe zit dat met het zelf inelkaar zetten van een systeem (ja ja, ik ben overduidelijk een nieuwe bij)?

Kan iemand me vertelen wat de juiste volgorde is (vooral in het begin, met mobo/proc/HD/mem/voeding (kast?), etc)?

Verwijderd

Het bouwen zelf van de pc is niet moeilijk. Het is soms alleen ff puzzellenwelke drivers je gaat gebruiken. Dit in verband met conflicten enz.

De volgorede van het bouwen ligt er maar net aan. Maar eerst zet je je mobo erin. Of je dan eerst je proc of je geheugen erin doet maakt ook weinig uit. Als laatst je pci kaarten uiteraard Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Veel suc6

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

en het is fijn om vantevoren alle recente drivers bij de hand te hebben...

Join TeamBVD!

Verwijderd

Ik zal het proberen.

*Haal je kast uit elkaar en haal de plaat waar je mobo op komt los
*Kijk waar de koperen afstandsbusjes in die plaat gedraaid moeten worden om je mobo op vast de schroeven
*Kijk waar de plastiken afstandshouders in je mobo moeten komen
*Monteer je mobo op de plaat
*Monteer de drives in de kast (dit kan ook later maar nu kun je er lekker makkelijk bij) Maar houd af en toe wel ff je mobo er bij om te kijen of je niet in de problemen komt met lang uitstekende delen o.i.d.
*Monteer de plaat in je kast en sluit meteen de lampjes en knopjes aan
*Nu kun je alle devices aan gaan sluiten
*Zet hem aan

Wat je ook kan doen voor die laatste twee stappen, is stuk voor stuk aansluiten en aanzetten. Kijken of de pc op wil starten.
De juiste volgorde hiervoor is:

*cpu (je moet piepjes horen)
*geheugen (je moet andere piepjes horen)
*videokaart (je moet beeld krijgen)
*floppy (je moet met een bootflop kunnen starten)
*harddisk (met fdisk moet je hem zien)

en vanaf dit punt ben je vrij om toe te voegen en te testen.

Nog een paar algemene punten qua bekabeling e.d.:

De voeding : al heb je een atx voeding is er niets aan de hand, die past maar op 1 manier op je moederbord. Bij een at voeding moet je ff opletten dat je de zwarte draadjes bij elkaar houdt, in het midden dus.

Harddisk, cd : op deze kabels zit een rode draad, dat is nummer 1. Deze moet ook op nummer 1 op je mobo, en drives. Dit staat meestal wel goed aangegeven. Als je twee apparaten op 1 ide kabel aan wil sluiten moet je wel de jumpers voor master/slave goed zetten.

Floppy : ook deze kabel heeft een rode draad, ook weer op 1 en zorf dat je hem aansluit op de LAATSTE aansluiting. Dus na de twist.

Ik geloof dat ik alles nu heb gehad, zo niet dan hoor ik het wel.

Suc-6

BTW als ik het vragen mag, wat voor spulletjes heb je allemaal?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Zoals ik het doe->

Men neme een kast en opent hem.

Men neme een moederbord en leest rustig het moederbordboekje door om de jumpers goed te zetten.
Vervolgens zet men daar op:
- Processor, heatsink & fan
- Geheugen

Men zette het moederbord in de kast.

Sluit de voeding aan op het moederbord.

Verbind de "Reset", "Speaker", en weet ik veel ledjes op de juiste manier op het moederbord.

Schroef de drives in de kast en sluit ze aan op de powerconnector en zet de kaarten in de juiste slots.

Zorg er voor dat er geen schroefjes zweven in de kast.

Sluit de kabels aan op de juiste plaatsen (PS/2, power, geluid, video) en draai een testrun.

Alles werkt? (speaker, IDE activity,...)
Sluit de kast.

Speulen maar.

Dit is het zo ongeveer Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
Wow, hartelijk dank voor de info. Dat zal wel lukken denk ik...

Woebes: spulletjes heb ik nog niiet, nog aan het inventariseren, oa. hier ea fora.

Een budget heb ik al wel: +- 5000.- en die hoest ik zelf op, niet m'n pa!! Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/devil.gif dat ben ik namelijk zelf al. Ik moet alleen nog de vrouw overtuigen (over die PC, dat van dat pa-zijn weet ze al Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/yummie.gif )

Nou terug naar het topic: zodra ik spullen heb, laat ik weten of het lukt

G\ Zeeman
Pagina: 1