Toon posts:

Finder vind geen netwerk locaties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn ubuntumachine wat bestanden staan die naar mn mac moeten. Finder laat ze echter niet in het netwerk staan terwijl ze wel degelijk gedeeld staan. Het gebeurt vaker dat (ook windows machines) pas veel te laat in finder komen. Als ik ga > netwerk doe komt er een lege lijst.

meestal werkt een reboot maar ik heb geen zin om dit iedere keer te doen als ik bestanden via mn netwerk wil uitwisselen

Hoe fix ik dit?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 17:13 ]

• CheckItOut
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11-2025
Appeltje-K

als je samba (windows file sharing) gebruikt op ubuntu: smb://[ip]
als je netatalk gebruikt (apple file sharing protocol): apf://[ip]

[ Voor 67% gewijzigd door CheckItOut op 16-08-2008 17:20 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Door handmatig te verbinden met de server via Finder > Ga > Verbind met server en dan (waarschijnlijk) smb://<adres van je server>.

Ga > Netwerk is afhankelijk van de broadcasts van andere computers, wat onder Mac OS X via Bonjour gaat. Linux of Windows gebruiken dit niet of nauwelijks (kort door de bocht).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

In navolging van Deadalus: als machines in dezelfde werkgroup zitten als je Mac komen ze ook eerder in dat rijtje naar voren. De juiste werkgroep instellen op je Mac wil dus ook wel eens helpen.
Ik heb echter ook gemerkt dat een relaunch van Finder ook helpt: net gestarte machines of machines waarvan SMB net is aangezet komen na de launch weer in het rijtje.

Volgens mij wordt er ook naar de broadcasts geluisterd die Windows vaak uitzend, die netbios dingen. Niet alleen de bonjour van Macs dus. Het kan zijn dat een firewall dit blokkeert waardoor het niet werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door ppl op 16-08-2008 17:43 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

ppl schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:42:
Volgens mij wordt er ook naar de broadcasts geluisterd die Windows vaak uitzend, die netbios dingen. Niet alleen de bonjour van Macs dus. Het kan zijn dat een firewall dit blokkeert waardoor het niet werkt.
NetBIOS (of beter het NBNS) werkt inderdaad ook. Deze bied ook een zekere vorm van service discovery en is een voorloper van Zeroconf, waar Bonjour een implementatie van is. NetBIOS heeft alleen een wat slechte reputatie, omdat het vaak moeizaam werkt en veel netwerkverkeer veroorzaakt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Hoe controleer ik of ik in de goede werkgroep zit? En waarom vind hij hem wel na een reboot en niet automatisch?

Verwijderd

Je kunt ook de "Stop Finder" optie terug krijgen via een terminal command. Kun je heel makkelijk Command Q & finder opnieuw openen zodat hij de netwerk lijst refresht. Beetje jammer dat het updaten vaak niet snel genoeg gaat. Of zelfs niet klopt (soms ziet hij een macbook pro in mac os als een windows pc).

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Dat het "niet klopt" komt omdat het pictogram alleen aangeeft om welk type filesharing het gaat. Windows filesharing krijgt altijd de beige monitor met BSOD. Appletalk (afp) shares krijgen een ander pictogram. Opnieuw starten van de Finder kan trouwens ook door ALT (option) in te drukken terwijl je rechts klikt op het Finder pictogram in de Dock. Je krijgt dan de optie om de Finder te herstarten.
Als laatste optie, maar dit werkt alleen bij bedrijfsnetwerken, kun je bij je netwerkvoorkeuren de WINS instellingen opgeven van je netwerk. Als je een WINS server draait komen meteen alle (paar honderd) shares tevoorschijn.

Hier stond achterhaalde informatie…

Pagina: 1