Samsung Spinpoint F1 500 GB op sata1 forceren

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:14
Ik heb vanochtend een samsung F1 500 GB gehaald om ons oude computertje nog wat langer mee te laten gaan. Ik heb hem helaas nog steeds niet aan de praat( 4,5 uur later :( )

Moederbord: Asus a7v600-X
Proc: Sempron 2400+
HDD1 (ide): western digital 80 gb
Sata controller onboard op het moederbord. VIA VT8237

Ik heb de sata drivers geinstalleerd en de raid controller wordt gedecteerd en geeft geen foutmeldingen als de harde schijf niet aangesloten is.

Vervolgens sluit ik de schijf aan en wordt in apparaatbeheer het volgende aangegeven. Het apparaat start niet (Code 10).

Google gaf als oplossing daarvoor dat de schijf op sata1 ingesteld moet worden. Nu heb ik dat met ES tools en SSpeed.iso geprobeerd (van de samsungsite). Beide programma's geven aan dat er geen harde schijven verbonden zijn. Logisch natuurlijk als mijn satacontroller niet kan starten als de harde schijf verkeerd staat ingesteld. De primaire harde schijf heb ik tijdelijk afgekoppeld om te testen.

Ik heb ook nog geprobeerd of een jumper de harde schijf op sata 1 kon krijgen. Helaas mocht ook dit niet baten. Verder heb ik het volgende nog geprobeerd:
Andere sata poort op het moederbord,
Andere voedingskabel
Oplossingen gezocht op asus site.

Ik heb geen andere PC met sata mogelijkheden in de buurt om de schijf daar te testen.
Heeft er iemand een oplossing of een tip voor mij (losse satacontroller is geen oplossing).

Bij voorbaat dank.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernie op 16-08-2008 17:04 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:08

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Staat de schijf wel goed in je BIOS? Moet je niet in je RAID-configuratie nog iets van Single Disk oid aangeven?

[ Voor 51% gewijzigd door Mad Marty op 16-08-2008 17:06 ]

Rail Away!

• Ernie
Nee dat is een van de problemen.
Asus zegt dat sata2 schijven pas gedecteerd worden wanner ze op sata 1 staan.
Samsung zegt dat de schijven gedetecteerd moeten zijn voor je ze op sata1 kunt zetten.

Dat schiet niet op natuurlijk :P

Verwijderd

dan denk ik niet dat het gaat werken, is nogal tegenstrijdig zo he :P

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Dan jumper je hem toch gewoon op 1,5 ?
Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/global/system/business/hdd/faq/2007/6/28/40395620051216154941_SATAspeedselectionjumper.jpg

• Ernie
DukeBox schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:18:
Dan jumper je hem toch gewoon op 1,5 ?
[afbeelding]
Arno E schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 16:49:
Ik heb ook nog geprobeerd of een jumper de harde schijf op sata 1 kon krijgen. Helaas mocht ook dit niet baten.
;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
^ Als dat dan niet werkt houd het op denk ik.. als ie forces sata1 is en niet werkt...

• Ernie
dan gaan we maar terug naar de winkel ermee. Gelukkig heb ik daar 8 dagen voor.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:02

M2M

medicijnman

Arno E schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 18:20:
dan gaan we maar terug naar de winkel ermee. Gelukkig heb ik daar 8 dagen voor.
of je kijkt in de V&A voor een simpel pci sata controllertje. Elk meest simpel ding zal voldoende zijn :)

-_-

Pagina: 1