• _pi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-03 19:39
EDIT: Zie latere bericht voor huidige situatie.

Hallo Tweakers,

Zo'n anderhalve maand geleden heb ik een aantal computeronderdelen aangeschaft om voor de eerste keer zelf een PC te bouwen. Alles is gelukkig foutloos verlopen en hij bevalt goed, op één ding na: zo nu en dan krijg ik last van artifacts. Het begint relatief onschuldig met een vervormde muiscursor, maar al gauw is mijn hele scherm gevuld met ruis en strepen. Op dat punt lijkt de computer alleen nog te reageren op de power- en resetknop. Het bizarre is dat dit alleen maar lijkt te gebeuren bij vrij simpele taken zoals filmbestanden afspelen of een potje Red Alert 2. Games als HL2: Episode Two, S.T.A.L.K.E.R. en Crysis kan ik zonder problemen urenlang spelen met alle grafische opties op standje hoog of maximum.

Videokaart: XFX GeForce 8800GTS 512MB
Moederbord: MSI P7N SLI Platinum
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
Geheugen: 2GB Kingston ValueRam Dual Channel
Voeding: Corsair HX520W
Besturingssysteem: Windows XP Home, 32-bit

Geen overclocking - alles draait op fabrieksinstellingen. Ik gebruik alleen alle bijgeleverde ventilatoren. Zelfs tijdens grafisch intensieve taken komt de temperatuur van de videokaart nooit boven de 60 °C (ervan uitgaande dat ik Everest Home Edition hierop kan vertrouwen). Naar mijn weten zijn alle drivers up-to-date.

Wat kan de oorzaak van mijn probleem zijn? Alvast bedankt. :)

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 21:45

wowi

Probeer eens een andere video kaart, lijkt erop dat het geheugen van je videokaart stuk is.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:50

Format-C

Tracing Rays

Ik denk dat het gewoon een driverisssue is.

Misschien kan je eens wat oudere drivers proberen.
:)

Edit: ik denk dat je gelijk hebt wowi.

[ Voor 19% gewijzigd door Format-C op 16-08-2008 17:19 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• _pi
Hm, vervelend. De enige oplossing is dan om 'm in te ruilen voor een ander exemplaar, neem ik aan?
Ik heb nog wel ergens een andere kaart dus die zal ik morgen even proberen. Kan ik dan zeker weten dat het probleem ligt bij het geheugen van de kaart?

• _pi
Even een flinke bump. Mijn excuses.

Ik ben er niet aan toegekomen om die oude videokaart te proberen zoals ik in bovenstaand bericht zei. Wel heb ik nu een gloednieuwe ASUS GTX285 TOP met 1GB geheugen. Toen ik 'm bestelde had ik gehoopt dat mijn probleem hiermee opgelost zou worden (al was het natuurlijk niet de belangrijkste reden tot aanschaf), maar helaas.

Afgezien van deze videokaart, wat extra geheugen (zelfde serie, maar dan de 1GB-variant) en een nieuwe voeding (een Cooler Master Silent Pro M700) is mijn computer qua hardware nog hetzelfde als toen ik deze topic maakte. Het afspelen van videobestanden, wat ik eerder noemde, lijkt geen probleem meer te zijn nu ik VLC Media Player gebruik (maar dit was met de vorige videokaart ook zo). Wat nog wel zeer vervelend is, is dat ik nog steeds allemaal artifacts krijg wanneer ik Red Alert 2 een tijdje speel. Soms na een half uur, soms al na enkele minuten, maar altijd op ogenschijnlijk willekeurige momenten.

Ik dacht eerst dat het kwam doordat ik het spel op mijn desktopresolutie speelde (1920x1200 is misschien ook wel een beetje overdreven voor een spel als dit) maar ook op lagere resoluties gebeurt het. Het uitschakelen van hardwareversnelling van video en audio via Uitvoeren... -> dxdiag bleek ook niet te helpen.

Kortom: mijn voornaamste probleem ligt bij het spelen van Red Alert 2. Ik vind het een heerlijk spel, dus ik wil er graag achter komen hoe ik dit kan oplossen. Is het denkbaar dat er iets mis is mijn systeemgeheugen (en dan met name die 2GB die ik eerder ook al had)?

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:20
Draai eens een keer Memtest86, en dan niet 1 uur, maar 6-8 uur om te controleren op fouten. En check de temps van al je componenten ;).

Hoeveel in- en outtake fans heb je? En hoe is de airflow in je kast? Misschien dat er toch ergens iets te warm wordt.

[ Voor 47% gewijzigd door AlexV op 25-04-2009 17:14 ]

• _pi
Bedankt voor de tip. Memtest kende ik niet. Ik heb 'm vannacht gedurende ongeveer acht uur laten lopen, maar hij gaf geen errors.

Ik moet toegeven dat ik van de airflow niet zo veel weet. De casefans waren echter al op de kast gemonteerd toen ik 'm uit de doos haalde en ik heb er niets aan veranderd, dus ik ga ervan uit dat dat wel snor zit. Het is trouwens een Cooler Master CM690 (ik zie net dat ik dat eerder niet verteld had). Lijkt me toch wel apart als er sprake zou zijn van oververhitting bij iets simpels als Red Alert 2 (en dan ook alleen daarbij).

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05 12:45
Mijn eerste idee was het geheugen van je videokaart. Maar dat heb je nu uitgesloten met een nieuwe.
Mijn tweede idee was je systeemgeheugen, maar ook dat heb je nu uitgesloten met memtest86 (toch?).
Een optie zou nog je voeding kunnen zijn, maar zelfs die heb je al vervangen.

Je zou ATiTool eens kunnen proberen. Niet om over te clocken, maar puur om te scannen op artifacts. Die houdt ook direct de temperatuur in de gaten.

Of heel ver gezocht. Een hardeschijf of schijfcontroller die niet meer helemaal jofel is, waardoor je virtuele geheugen corrupt raakt.

[ Voor 29% gewijzigd door frickY op 26-04-2009 11:32 ]

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 07:51
Ik heb hier ook een 8800GTS, en ik heb een vergelijkbaar probleem. Tijdens het opstarten krijg ik een paar artifact blokjes (altijd op dezelfde plaats, 30 x 30 pixel). Deze verdwijnen als ik een willekeurige applicatie opstart. Als ik VLC opstart, dan komen er weer een paar terug, maar bij het fullscreen afspelen van een film zijn ze weer weg. In games 0,0 problemen.... Misschien een driver issue?

[EDIT]
Niet overgeklokt, prima temps en airflow. WinXP Pro patched.

[ Voor 8% gewijzigd door Bebob_NL op 26-04-2009 11:45 ]

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Bad Brains

<(0.o)>

Ik begrijp dat het niet je videokaart is, maar voor een volgende keer kun je misschien dit gebruiken.
http://mikelab.kiev.ua/index_en.php?page=PROGRAMS/vmt_en

succes.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• _pi
Weer even een bump. Het probleem lijkt nu opgelost te zijn!

Na die hevige bliksem van een tijdje geleden moesten mijn moederbord en voeding vervangen worden. (Had de stekker er niet uitgehaald, oeps) Ik heb sindsdien RA2 in totaal al zo'n drie uur gespeeld zonder enige problemen. Ik ga ervan uit dat het moederbord de boosdoener was. Deze is (evenals de voeding) vervangen door hetzelfde type, dus het lag waarschijnlijk gewoon aan dat ene exemplaar dat ik toen had.

Bedankt voor de hulp. :)
Pagina: 1