Toon posts:

WLAN to WLAN mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een goed werkend netwerk en wil hier iets in veranderen en vraag me af of het wel mogelijk is wat ik wil, namelijk:

Heb op dit moment een ADLS verbinding via Tele2. ADSL komt op de Tele2 modem binnen en via Wireless zijn een laptop en desktop PC aangesloten. Op de lokale poorten van de tele2 modem zijn een XBOX en Netwerk-drive (Freecom) aangesloten. Alles werkt hierbij perfect.
Nu is het zo dat ik nog een Sweex WiFi-Router heb liggen (vanuit mijn @home tijdperk) en de XBOX en Netwerk-Drive fysiek wil verplaatsen. Nu staat alles onder de tv in de woonkamer, maar de XBOX en Drive wil ik op zolder zetten. Er ligt geen kabel van de woonkamer naar zolder. De Sweex router rechtstreeks aansluiten op de Tele2 modem is hierdoor geen optie.
Wat ik me nu af vraag is of dat het mogelijk is dat ik de Sweex-router, met de netwerk-drive en xbox aangesloten op de LAN-poorten op zolder plaats en deze via het W-LAN kan laten verbinden/connecten op het W-LAN van de Tele2 modem.
Daar mijn kennis op dit gebied (zeer) beperkt is is dus mijn vraag of dat dit in principe moet kunnen werken of dat iemand met veel meer kennis al op voorhand kan zeggen dat dit nooit gaat werken. In het eerste geval ontvang ik graag hints en tips en in het 2de geval wordt mij een hoop tijd bespaart.
Mocht het met een ander soort netwerkcomponent wel kunnen da hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg,
Erik

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-03 15:28

erikver

Ik zeg...

Ja, dat is mogelijk.

Je zal je Sweex router dan in moeten stellen als access point. Dit kan vast wel ergens via de webconfig van de router. Als ik me niet vergis dan heet dat of gewoon acces point of WDS.

Life's not a Krentenbol

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44
(jarig!)
erikver schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:15:
Ja, dat is mogelijk.

Je zal je Sweex router dan in moeten stellen als access point. Dit kan vast wel ergens via de webconfig van de router. Als ik me niet vergis dan heet dat of gewoon acces point of WDS.
Als AP zal ie niet kunnen connecten met je Tele2 AP. Met WDS wel, mits ze dat beide ondersteunen.
Aangezien t 2 verschillende merken zijn zul je ws wel beperkt zijn tot WEP encrtyptie, aangezien WPA-over-WDS nogal brak tot niet werkt tussen merken onderling.
Ander nadeel is de doorvoersnelheid: Per WDS node halveerd je doorvoersnelheid. Onder optimale omstandigheden (54Mbit vol signaal) houd je dus 27Mbit over, effectieve doorvoer MAX ong 1.2Mb/sec... Praktijk lager omdat ie al terugschakeld vanaf 54Mbit.

Voordeell is dat je wifi ook beter bereik krijgt, de Sweex boven zal OOK als AP fungeren in WDS mode.

Betere optie is m als wireless bridge instellen. WPA blijft mogelijk, geen verlies in snelheid door WDS nodes. Alleen is ie dan geen AP meer, maar slechts een domme wifi->ethernet omvormer.

Verwijderd

Topicstarter
Als instellen als bridge betekend dat de op de LAN poorten aangesloten systemen (Drive + XBOX) onderdeel worden van het complete netwerk en dus bereikbaar zijn voor o.a. mijn laptop welke via WiFi verbinding maakt met de Tele2 moden dan is dat eigenlijk precies wat ik wil.

Kan je ook aangeven hoe ik de router hiervoor moet instellen?

Alvast bedankt

mvg,
Erik