Nieuwe harddisk, beste manier van partitionering

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38
Vanwege het geluid dat mijn pricewatch: Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ) produceert (het lijkt alsof er iemand koffie aan het zetten is in mijn PC) heb ik besloten een nieuwe harddisk in mijn PC te hangen. De keuze is gevallen op de pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB: in theorie misschien net iets trager maar in de praktijk zul je daar niet veel van merken denk ik (tenzij iemand nu roep: stop, ho, niet doen, je gaat er enorm op achteruit qua performance). Bovendien kan ik de extra diskruimte heel goed gebruiken.

Op dit moment is dit mijn partitieindeling:

pricewatch: Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ)
C: - systeemdisk (Windows en Progam Files), 95GB
F: - installatiebestanden / CD images, 45GB

pricewatch: Western Digital Caviar SE WD1600JS, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)

D: - Data (User folders, temp files), 75GB
V: - Virtual Machines, 75GB

pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10 320GB , 320GB
E: - Meuk (video, muziek, foto's, downloads), 300GB

Dit moet natuurlijk allemaal omgegooid worden als ik die nieuwe harddisk haal. Als ik optimaal van de diskruimte gebruik wil maken komt het er waarschijnlijk op neer dat mijn E-partitie (met alle meuk erop) de harddisk gaat delen met de C-partitie. Je krijgt dan deze situatie:

pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
C: - systeemdisk (Windows en Progam Files), 95GB
E: - Meuk (video, muziek, foto's, downloads), 605GB

pricewatch: Western Digital Caviar SE WD1600JS, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)

D: - Data (User folders, temp files), 75GB
V: - Virtual Machines, 75GB

pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10 320GB , 320GB
G: - Video editing, 240GB
F: - Installatiebestanden / CD images, 60GB

Mijn vraag aan jullie is: is dit de beste indeling? Op dit moment is het delen van de eerste harddisk tussen partitie C en F wat mij betreft een goede keuze (omdat ik de F partitie zelden tegelijk met de C partitie gebruik, alleen maar als ik software installeer), maar C en E zal ik vaker tegelijk gaan gebruiken.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Ik weet dat er een groot partitionerings-topic bestaat, maar die kon ik niet vinden. Als een modje hem wel weet te vinden mag deze post wat mij betreft daarin gegooid worden!

omniscale.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zoveel partities? Ik heb hier 9 hdds in mijn systeem en 2 partities, lekker makkelijk op deze manier heb je nooit op 1 partitie wat ruimte tekort terwijl de andere dat over heeft.

Verder zou ik voor een andere disk gaan als je ooit plannen hebt om ze in RAID te zetten, daar zijn die Samsungs namelijk niet zo best voor. Als singledisk kan het prima.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sinds kort doe ik daar niet meer aan.

Ik heb nu:

320GB voor windows / progs / etc
500 GB voor data
500 GB voor muziek
1000GB voor DVD
1000GB voor DVD

Heeft ook een computer!

• posttoast
Ik heb geen plannen om ze in RAID te zetten, dus dat scheelt weer.

De reden dat ik zoveel partities heb is omdat ik bijvoorbeeld niet wil dat wanneer ik ga video-editen, mijn andere bestanden daar last van hebben wat betreft fragmentatie.

Fwnk: jouw indeling scheelt toch niet enorm veel met die van mij? Ik heb nu ook 5 partities (in de nieuwe situatie worden het er 6).

omniscale.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

posttoast schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:05:
Ik heb geen plannen om ze in RAID te zetten, dus dat scheelt weer.

De reden dat ik zoveel partities heb is omdat ik bijvoorbeeld niet wil dat wanneer ik ga video-editen, mijn andere bestanden daar last van hebben wat betreft fragmentatie.

Fwnk: jouw indeling scheelt toch niet enorm veel met die van mij? Ik heb nu ook 5 partities (in de nieuwe situatie worden het er 6).
Het zou me alleen weinig verbazen als fwnk ook daadwerkelijk 1x 320GB, 2x 500GB en 2x 1000GB disks in z'n systeem heeft.

En fragmentatie maak ik me niet zo druk over eerlijk gezegd. Het geeft niet echt een merkbaar verschil (nou heb ik natuurlijk wel zo'n 400MB/s throughput, dus dan merk je het sowieso al minder).

Kwa snelheid maakt het weinig uit, ik zou gewoon pakken wat je zelf fijn vindt werken.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb idd geen losse partities, alleen disks.

Misschien dat je beter een aparte disk kunt hebben voor je editing?

Mijn punt was: Ik kwam ALTIJD ruimte tekort... dan loop je weer te ouwehoeren met partities vergroten etc...

[ Voor 32% gewijzigd door Bertus op 16-08-2008 12:27 ]

Heeft ook een computer!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik scheid alleen systeem en de rest voor het geval ik Windows opnieuw moet installeren. Verder doe ik niet aan partities of het samenstellen van partities over meerdere drives. Ik heb gewoon drives die groot genoeg zijn voor wat ik er mee wil doen en hoef dus in de praktijk ook geen meuk op E, photo op F etc te zetten. Wordt het te klein dan vervang ik gewoon alle schijven (of vervang er één en dan schuift de rest door).

[ Voor 6% gewijzigd door 0rbit op 16-08-2008 12:43 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• posttoast
OK, dank voor al jullie reacties.

Verlies je eigenlijk effectief veel ruimte wanneer je meer partities hebt? Of is dat te overzien?

omniscale.nl

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
posttoast schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:09:
OK, dank voor al jullie reacties.

Verlies je eigenlijk effectief veel ruimte wanneer je meer partities hebt? Of is dat te overzien?
je verliest geen ruimte, maar zoals iemand anders ook al zei, als je op de ene partitie nog 5GB vrij hebt en de ander nog 4GB en je wilt een programma installeren dat 6GB nodig heeft dan gaat dat dus niet, terwijl het zonder partities wel zou gaan. En hoe meer partities, hoe meer van zulke losse GB' tjes je hebt staan die je niet gebruikt.

Ik doe zelf altijd 1 partitie voor OS en applicaties. 1 grote 'dump'-partitie voor onbelangrijke dingen als films, games, downloads etc. en 1 'docs'-partitie voor mn documenten en mp3's e.d. die ik ook regelmatig synchroniseer met mn externe backup-harddisk. En bij een reinstall hoeft dan alleen de eerste partitie geformatteerd te worden en al mn belangrijke data staat overzichtelijk alleen op de derde partitie.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 16-08-2008 13:21 ]

Pagina: 1