Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geheugengebruik in Vista

Pagina: 1
Acties:

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2022
Ik heb al een tijdje Vista en ben er (in tegenstelling tot vele anderen) erg tevreden over. Nu begint de laatste tijd mijn PC wel wat sloom te worden, in die zin dat mijn HDD constant zit te swappen. Waarschijnlijk dus omdat hij mijn pagefile aan het gebruiken is. Dit is echter in idle stand, de PC is net opgestart en toch begint hij allerlei dingen te doen waarvan ik niets weet. Ik heb 2Gb geheugen waarvan er op dat moment 1.4 gebruikt werd (zie screen). Een spelletje spelen (CoD2 op DX7) met Firefox en Windowsmediaplayer op de achtergrond is zo omogelijk geworden door de constante lag (het spel gaat elke keer wat haperen als de HDD bezig is).

Hier is de screen.

Hier zijn de Specs:

C2D e4300 (@ 3.0GHz)
Gigabyte P965-DS3
Nvidia 8800GTS 320Mb
2Gb DDR2 geheugen (Kingston PC5300)
HDD1: Maxtor 300Gb (wordt bijna niet gebruikt, staat enkel data op)
HDD2: Samsung Spinpoint 500Gb in 2 Partities (25gig Windows, rest data)
OCZ 420 Watt voeding

De Samsung HDD zit wel redelijk vol maar dat is toch geen excuus voor het hoge ram gebruik?
Hopelijk weet er iemand van jullie wat tips of manieren om dit toch weer normaal te krijgen.
Iig bedankt ;)

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

• Cannotwin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11-2023
Maar kan het niet zijn dat Vista aan het indexeren is?

Plaatje doet het trouwens niet ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Cannotwin op 16-08-2008 14:00 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 09:56
typ eens services in het balkje bij start. Zet daar eens Superfetch uit en probeer het nogmaals. Anders zoals cannotwin zegt daarna ook nog de indexing service uitzetten.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:35
Heel simpel. Hoeveel processen heb je en welk procces (ook eventjes aanvinken alle processen van alle gebruikers oid aanzetten) gebruikt het meeste geheugen. 1.4 gb in use direct na het booten is wel erug veel zonder een procces of 80 ofzo. Ik kon vista heel goed draaien met 1gb geheugen waarvan er rond de 500 tot 600mb onder load gebruikt werd.

één is geen, twee is één

• Renegade!
Heb Superfetch uitgezet en Idexeren staat ook uit nu maar helpt tot dusver bitter weinig. De screen werkt nu trouwens wel.

The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 09:56
Wackoz schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:42:
Heel simpel. Hoeveel processen heb je en welk procces (ook eventjes aanvinken alle processen van alle gebruikers oid aanzetten) gebruikt het meeste geheugen. 1.4 gb in use direct na het booten is wel erug veel zonder een procces of 80 ofzo. Ik kon vista heel goed draaien met 1gb geheugen waarvan er rond de 500 tot 600mb onder load gebruikt werd.
Ik heb 4GB geheugen, een bijna verse windows installatie en heb meestal niet meer dan 20MB over ;) Superfetch is hier verantwoordelijk voor.
@TS: kijk eens welk proces er verantwoordelijk is voor het hardeschijfgebruik. Gebruik hiervoor taakmanager en dan de resource monitor onder het tabje performance. Kijk wat diskactiviteit levert tijdens de momenten dat het problemen oplevert en zoek vervolgens met Google naar 'disk usage vista [procesnaam]', dan zul je een heel eind moeten komen. En vergeet ons niet in te lichten welk proces het is en wat eventueel de oplossing is ;).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:32
Wackoz schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:42:
Vista past zijn geheugen gebruik aan aan de hoeveelheid geheugen die beschikbaar is, dus dat jij bij 1GB 500~600MB in gebruik had zegt niets zoveel; ik met 2GB heb zo'n 1,1GB in gebruik met Vista.

Ontopic: Misschien moet je je windows-partitie wat groter maken voor Vista? Volgens mij raadt MS zelf minimaal 40GB aan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Renegade!
The__Virus schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:45:
[...]

Ik heb 4GB geheugen, een bijna verse windows installatie en heb meestal niet meer dan 20MB over ;) Superfetch is hier verantwoordelijk voor.
@TS: kijk eens welk proces er verantwoordelijk is voor het hardeschijfgebruik. Gebruik hiervoor taakmanager en dan de resource monitor onder het tabje performance. Kijk wat diskactiviteit levert tijdens de momenten dat het problemen oplevert en zoek vervolgens met Google naar 'disk usage vista [procesnaam]', dan zul je een heel eind moeten komen. En vergeet ons niet in te lichten welk proces het is en wat eventueel de oplossing is ;).
Heb dit wel al eens gezocht maar tot nu toe nooit gevonden, bedankt :p Blijkt dat het inderdaad SearchIndexer.exe is die mijn HDD 100% belast. Ik had al die mapjes bij Index opties uitgevinkt en dan opnieuw opgestart. Dacht het daarmee verholpen moest zijn. Nu even kijken om het compleet uit te zetten dus, bedankt! :)

edit:
En toen was er stilte _/-\o_
Heerlijk, eindelijk verlost van het constant geratel van men hardeschijf :p

[ Voor 5% gewijzigd door Renegade! op 16-08-2008 14:08 ]

Verwijderd

Ik zou (als ik jou was) wel even door de services en opstart items lopen en het één en ander uitzetten, want 71 processen( volgens de screen) net na het booten is wel erg veel. (71 is sowiso erg veel trouwens ;) )

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 13:51
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:42:
Ik zou (als ik jou was) wel even door de services en opstart items lopen en het één en ander uitzetten, want 71 processen( volgens de screen) net na het booten is wel erg veel. (71 is sowiso erg veel trouwens ;) )
Ik heb nu ook 71, met windows vista.. En vlak voor mijn herinstall had ik er rond de 90..
Op XP is het veel, maar Vista valt wel mee volgens mij.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vragen over geheugen (hardware) horen in PMG. Vragen over geheugengebruik door je OS horen in een subforum over dat OS.

Move PMG -> WOS

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hallo,

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.
Mijn systeem
- Intel Core I7 920
- Asus P6T Deluxe
- Corsair 3x1GB 1333Mhz
- HD 500GB (ongever 10% gevuld)
- Win Vista 32bit SP1

Zodra mijn systeem start is het geheugengebruik 1,7GB, dit zakt na alles ingeladen te hebben tot 1,5GB.
Een simpele installatie jaagt het hele zooitje terug in de hoogte. In het geheugengebruik stel ik vast ScanningProcess.exe maar liefst 8x in het gebruik staat, telkens zo'n 100MB. Dit komt van ZoneAlarm 8

Ik heb de bekende geheugenvreters al stopgezet
Superfetch
Windows Search

Geen verschil te merken

Memtest heeft aangestaan gedurende ongeveer 12uur, zonder ook maar één error.

Hieronder een screen

Nu, wat kan ik verder nog doen om dit te doen zakken en een wat sneller systeem te bekomen? Heb niet voor niets zo'n processor.

Plaatje: http://davygijbels.x10hosting.com/geheugen.jpg

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:32
Wat dacht je ervan om ZoneAlarm weg te gooien en ritueel te verbranden?

Overigens is het vrij normaal dat Vista ongeveer de helft van je geheugen in neemt wanneer je tenminste SuperFetch aan hebt staan. Dat is verder ook geen probleem omdat wanneer je applicaties start die het geheugen nodig hebben, Windows dat geheugen weer vrij geeft. Laten we nu stellen dat je ZoneAlarm weggooit en SuperFetch weer aanzet, en dan 800MB vrij maakt, dan zal Windows veelgedraaide programma's in het geheugen gaan laden, waardoor deze sneller opstarten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 13:51
Verwijderd schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 18:39:
Hallo,

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.
Mijn systeem
- Intel Core I7 920
- Asus P6T Deluxe
- Corsair 3x1GB 1333Mhz
- HD 500GB (ongever 10% gevuld)
- Win Vista 32bit SP1

Zodra mijn systeem start is het geheugengebruik 1,7GB, dit zakt na alles ingeladen te hebben tot 1,5GB.
Een simpele installatie jaagt het hele zooitje terug in de hoogte. In het geheugengebruik stel ik vast ScanningProcess.exe maar liefst 8x in het gebruik staat, telkens zo'n 100MB. Dit komt van ZoneAlarm 8

Ik heb de bekende geheugenvreters al stopgezet
Superfetch
Windows Search

Geen verschil te merken

Memtest heeft aangestaan gedurende ongeveer 12uur, zonder ook maar één error.

Hieronder een screen

Nu, wat kan ik verder nog doen om dit te doen zakken en een wat sneller systeem te bekomen? Heb niet voor niets zo'n processor.

Plaatje: http://davygijbels.x10hosting.com/geheugen.jpg
Ik zou zoeken bij zonealarm? Windows vista is op het moment lekker snel hoor, het presteert niet zoveel slechter meer als XP.

Verwijderd

Bedankt. Heb zone alarm er af gedaan. Maar wel erg dat je die niet kan draaien op zo'n pc. Heb superfetch allang afstaan. Heb nu zo'n 800mb in gebruik, superfetch af. Als ik bronnen bekijk zie ik veel harde fouten.

Verwijderd

Inmiddels heb ik verder gekeken en het probleem zit erin dat de graka (HD 4870) met dedicated 512 DDR Ram ook maar liefst 1250MB gebruikt voor het "gewone" ruimgeheugen, shared dus. Is het mogelijk dit te verminderen tot pakweg 500, zodat ik toch Media Player, Firefox en kan branden tegelijkertijd want nu is er met die 3 dingen samen geen fysiek geheugen meer beschikbaar!

In windows kan ik het nergens vinden, en ook in de BIOS zie ik zo geen opties staan. Weet iemand soelaas (heb ook al gegoogled, maar veel is daar niet vinden)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 17:47

Edgarz

Tweako-active since1986

Je kunt in de processenlijst heel makkelijk zien welk proces zoveel activiteit heeft. Laat de processen eens zien in een screen, daarmee kan een oplossing worden aangedragen. Uit de verstrekte info tot nu kan niets zinnigs worden opgemaakt.

Verwijderd

Ik heb even 2 screens genomen, ze zijn redelijk groot, dus daarom hieronder de links

Dus de gegevens: 3x1GB Corsair 1333Mhz DDR3 (ism Intel Core i7 920, graka HD4870 512MB)

Vista laadt in, bij fysiek geheugen stel ik vast dat er direct na het inladen slechts 500MB in de cache zit en er nog zo'n 1000MB beschikbaar is). Na 2 minuten wisselt dit volledig, dan zit er, zoals je ziet op screen 2 meer dan 2000MB in cache en nog 0 beschikbaar, met als gevolg dat het systeem hapert en traag wordt.

De videokaart heeft 512 dedicated en neemt 1250MB als shared van het systeemgeheugen.

Nu is mijn vraag, waarom heb ik zo weinig geheugen beschikbaar? Alles zit in cache en er is niets meer over. Zodra ik media player opstart en word is het gedaan en begint het systeem traag te reageren.

Ik hoop dat je aan deze info en de screens genoeg informatie hebt, er staan geen zware programma's op, enkel AVG virusscan. Superfetch staat UIT, Windows search ook.

http://davygijbels.x10hosting.com/screen1.jpg
http://davygijbels.x10hosting.com/screen2.jpg

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 17:47

Edgarz

Tweako-active since1986

Je zou eens een registry entry kunnen bijstellen:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management]
"DisablePagingExecutive"=dword:00000000
Hiermee voorkom je dat de kernel in het fysieke geheugen wordt geladen.

Verwijderd

Hey,

Heb net gekeken en hij staat zo al:

"DisablePagingExecutive"=dword 0x00000000

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lekker zo laten inderdaad, en Superfetch weer aanzetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ja, maar ook wat superfetch aan gaat al het fysiek geheugen in cache en blijft er niets meer over met een traag systeem als gevolg. Is dat bij iedereen zo?
Zo neen, zou het dan hardwarematig kunnen zijn?

Ik denk dat ik het eens met XP ga proberen om te testen of het daar hetzelfde probleem is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan de Resource Monitor ook gebruiken om te zien wat er precies met je geheugen gebeurt, ik kan me zo voorstellen dat CoD2 ook maps en dergelijke laadt in RAM bijvoorbeeld.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1