Toon posts:

[HD] aankoop nieuwe RAID 1 HD van verschillende grote...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goededag,

er staat een server te draaien waar momenteel 2 seagate baracude 7200.7 200-GB harde schijven insteken die in een RAID 1 (mirorring) staan. De markt van de harde schijven is zo veranderlijk en momenteel kan je aan deze 7200.7 SATA disken van 200GB niet meer geraken.

Nu is er gisteren 1 van deze schijven weggevallen en wil ik deze disk gaan vervangen.

Naar de toekomst toe zou ik deze vervangen met een barracude 7200.11 500-GB maar nu vraag ik mij af wat de gevolgen zijn? Kan ik mijn main disk in mirror zetten met een disk die 300-GB groter is?

Het verlies van die 300GB zou geen probleem zijn want naar de toekomst toe zou de eerste disk ook vervangen worden met ook een disk van 500 zodat we deze capaciteit terug hebben.
De reden waarom ik een 500 GB ipv een 250GB zou kopen is dat er op de 500-GB 32mb cache geheugen zit en op de 250-GB maar 16mb. en natuurlijk ook zoals eerder vermeld voor naar de toekomst toe.

Zou deze setup problemen kunnen geven? zoja, welke?

mvg Joeri

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:33

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

van de nieuwe disk zal gewoon maar 200gig gebruikt worden, voor de rest geen problemen.

[specs]

Verwijderd

je gaat zelfs geen 300 gig verliezen bij de meeste raidcontrollers, aangezien je 2x200 in RAID1 kan zetten en daarnaast die 300 resterende gig als een single disk kan zetten die je dan voor tijdelijke opslag van onbelangrijke gegevens kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
als ik nu 2 disken van 500GB meebreng, wat is de makkelijkste procedure om over te schakkelen naar deze disken zonder data te verliezen. Dan doen we de uitbreiding gewoon wat sneller...

mvg

Verwijderd

hangt van je controller af.

Ondersteund die OLCE? Indien wel, 2 extra disks erin hangen & opgeven dat die array naar je nieuwe schijven mag.
Indien niet gewoon die 2 schrijven erin hangen, in raid1 zetten en dan een image overzetten van die 2x200 naar die 2x500

Als je op je raidcontroller maar 2 poorten zou hebben, 1x200 vervangen door 1x500 en rebuilden, daarna de 2de 200 eruit en terug rebuilden. Dan eventueel met een partitioneringsprogramma zoals Gparted je partitie uitbreiden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hebb geen idee wat de raid controller aankan, ik zie wel dat er nog 2 SATA aansluitbare poorten beschikbaar zijn op het moederbord dus ik vermoed dat de RAID controller 2 extra disks zal aankunnen. want de eerste optie lijkt me veiliger dan de 2de...

waar moet je deze acties dan kunnen ondernemen? in de bios of via windows intel raid controller programma zoals op de screenshot.

de link van het moederbord:

http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=1879

de raid controller die integrated op het mobo zit is
VIA VT6410 RAID controller
maar ik kan nergens terugvinden of deze OLCE ondersteund of niet...

mvg Joeri

Afbeeldingslocatie: http://www.easywebhost.be/upload/DISK_ARRAY2.JPG

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 09:57 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Kun je op zo'n controller niet 2 RAID 1 arrays maken?

Anders zou ik gewoon een backup maken en een nieuwe array aanmaken. Over OLCE en die controller is inderdaad helemaal niks te vinden.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:36

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 09:18:
er staat een server te draaien waar momenteel 2 seagate baracude 7200.7 200-GB harde schijven insteken die in een RAID 1 (mirorring) staan. De markt van de harde schijven is zo veranderlijk en momenteel kan je aan deze 7200.7 SATA disken van 200GB niet meer geraken.

Nu is er gisteren 1 van deze schijven weggevallen en wil ik deze disk gaan vervangen.
Waarschijnlijk zijn de 2 schijven uit dezelfde serie, en kun je dus verwachten dat de andere schijf over niet al te lange tijd ook de geest zal geven. Ik zou ze dus lekker allebei vervangen door iets wat nu de meeste value per Mb biedt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
dus dan kan ik best gewoon 1 schijf vervangen, raid laten herstellen, dan andere schijf vcan 200GB vervangen en raid herstellen...

dit zou dan moeten kunnen zonder verlies van werking.

mvg

Verwijderd

Topicstarter
er is een probleem opgedoken..

na het verwijderen van de slechte harde schijf, eerst nogmaals proberen booten, werkte met 1 harde schijf; computer terug afgesloten, andere harde schijf in gestoken, aangesloten en proberen te booten.

Nu had ik al gemerkt dat je soms wat moest spelen met de kabel van de PCI express kaart, en daarom dacht ik dat het zwarte scherm (monitor springt niet aan) te wijten was aan een slechte connectie met de agp kabel. Blijkbaar steekt het probleem toch dieper...

scherm is getest op andere computer en werkt zonder problemen
ram is gestest op andere computer en werkt zonder problemen
harde schijf (originele met OS) is getest op andere computer en werkt zonder problemen
grafische kaart (pci-express) is getest op andere computer en werkt zonder problemen
Bios batterij is 30 minuten verwijderd geweest en terug ingestoken zonder success
voeding veranderd en getest, maar zonder resultaat, dus weer iets uitgesloten...

Iemand een idee wat er nog fout kan zijn ? Ben echt wanhopig aan het zoeken...

mvg Joeri

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 00:42 ]

Pagina: 1