Testen optical out MacBook April 2008

Pagina: 1
Acties:

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:16
Hallo,

ik heb sinds April een MacBook. Top apparaat, nog dagelijks ontdek ik nieuwe mogelijkheden. Zo is mij deze week duidelijk geworden, dat een MacBook een krachtig media center is. Mini-Dvi naar mijn TV en Optical Out naar mijn Home Cinema Set van Pioneer en genieten maar.

Alle kabels aangeschaft en aangesloten. Ik krijg keurig beeld, maar het geluid laat op zich wachten. Als ik de TOS kabel in mijn MacBook stop, hoor ik de muziek niet meer via de speakers ( zoals het hoort). Aan de andere kant van de draad zie ik een rood puntje ( zoals het hoort?) ik plug de kabel in mijn Pioneer, zet hem op Line 2 ( zoals het hoort ) en .... stilte.

Is er een manier om de Optical port van mijn MacBook te testen ? Of is een rood puntje licht al voldoende en ligt het probleem bij mijn Pioneer?

Iemand ervaringen/tips hiervoor?

Bedankt!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het goed is zie je geen rood puntje (in je MacBook) als je de kabel er niet in hebt, dus dan zou de MacBook goed detecteren dat jij optisch wil gaan gebruiken. In systeemvoorkeuren zal bij geluid waarschijnlijk ook de externe geluidsuitvoer zichtbaar zijn.

Ik denk dat er iets met de pioneer niet goed staat. Overigens vind ik het ook raar dat je zegt 'line 2'. Ik zou eerder 'optical' of 's/pdif' verwachten (met dingen als 'line' worden doorgaans stereo tulp aansluitingen bedoeld toch?). Weet je zeker dat je je optische ingang op de pioneer gebruikt?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Precies, check even of je versterker wel de juiste input pakt.

Kijk ook even naar de settings van je geluid op de MB, ik moest die nog handmatig op optical zetten, om ook daadwerkelijk 5.1 te krijgen...

Ik heb niets te melden.

• M617573
Aiolos schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 22:01:
Als het goed is zie je geen rood puntje (in je MacBook) als je de kabel er niet in hebt, dus dan zou de MacBook goed detecteren dat jij optisch wil gaan gebruiken. In systeemvoorkeuren zal bij geluid waarschijnlijk ook de externe geluidsuitvoer zichtbaar zijn.
Dat klopt. Als ik de kabel er instop, zie ik aan het eind wel een rood puntje en gaat het geluid niet meer via mijn MacBook speakers.
Ik denk dat er iets met de pioneer niet goed staat. Overigens vind ik het ook raar dat je zegt 'line 2'. Ik zou eerder 'optical' of 's/pdif' verwachten (met dingen als 'line' worden doorgaans stereo tulp aansluitingen bedoeld toch?). Weet je zeker dat je je optische ingang op de pioneer gebruikt?
Dat vermoed ik ook. Ik stop de kabel in de enige Optical In port die dat ding heeft. Om die port is een vierkantje getekend, met LINE 2 erin. Vandaar dat ik die kies. Overigens heb ik verder geen opties waar ik tussen kan kiezen. Het is DVD/CD. TV, TUNER, LINE 1/2.

Het gaat overigens om de Pioneer Home Cinema Set DCS-222.

Ik kan in iedergeval concluderen dat er niets mis is met mijn MacBook. Overigens, als ik kijk bij de soundsettings, dan zie ik als de kabel erin zit, een niet uitvoer apparaat komen. Hier kan ik helemaal niets aan veranderen. Dat hoort?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Het kan nog zo zijn dat de Pioneer set niet overweg kan met de aangeboden data. Probeer je een DTS track af te spelen, of gewoon een mp3tje? Heb je de mogelijkheid een andere CD/DVD speler met optische uitgang te proberen? Misschien is je kabel wel rot.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• M617573
SeatRider schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:14:
Het kan nog zo zijn dat de Pioneer set niet overweg kan met de aangeboden data. Probeer je een DTS track af te spelen, of gewoon een mp3tje? Heb je de mogelijkheid een andere CD/DVD speler met optische uitgang te proberen? Misschien is je kabel wel rot.
Ik probeer vanalles af te spelen. MP3, DVD, Divx. En nee, een 2de optical device, dat is een beetje het probleem. Ik denk dat ik maar terugwandel naar de winkel, om de kabel daar te laten testen.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Qoriox schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:10:
Dat vermoed ik ook. Ik stop de kabel in de enige Optical In port die dat ding heeft. Om die port is een vierkantje getekend, met LINE 2 erin. Vandaar dat ik die kies. Overigens heb ik verder geen opties waar ik tussen kan kiezen. Het is DVD/CD. TV, TUNER, LINE 1/2.

Het gaat overigens om de Pioneer Home Cinema Set DCS-222.
Na even de handleiding bekeken te hebben (handig, een type nummer :)), lijkt het me inderdaad de goede aansluiting.
Ik kan in iedergeval concluderen dat er niets mis is met mijn MacBook. Overigens, als ik kijk bij de soundsettings, dan zie ik als de kabel erin zit, een niet uitvoer apparaat komen. Hier kan ik helemaal niets aan veranderen. Dat hoort?
Ik snap even niet wat je precies bedoelt met een 'niet uitvoer apparaat'. Als de MacBook hier om wat voor reden dan ook toch de mist in gaat, krijg je natuurlijk geen geluid.
Ik probeer vanalles af te spelen. MP3, DVD, Divx. En nee, een 2de optical device, dat is een beetje het probleem. Ik denk dat ik maar terugwandel naar de winkel, om de kabel daar te laten testen.
Neem dan ook je MacBook even mee, kun je die gelijk even testen op een andere versterker, weet je zeker dat daar het probleem niet zit.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• M617573
Aiolos schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:55:

Ik snap even niet wat je precies bedoelt met een 'niet uitvoer apparaat'. Als de MacBook hier om wat voor reden dan ook toch de mist in gaat, krijg je natuurlijk geen geluid.

[...]

Neem dan ook je MacBook even mee, kun je die gelijk even testen op een andere versterker, weet je zeker dat daar het probleem niet zit.
Omdat 1. het geluid niet meer via mijn MacBook speakers gaat, 2. in mijn systeemvoorkeuren netjes optical out als uitgang wordt aangegeven en 3. er een rood puntje te zien is aan de andere kant van de kabel.

Ik ging er vanuit dat dat een teken van goed functioneren zou zijn. Maar, je hebt gelijk, het kan zomaar de uitgang van de MacBook zijn. Ik rij zo even langs de winkel om de kabel te laten testen. Als die gewoon werkt, gaan we met de MacBook langs de Apple dealer!

Ben benieuwd.

Edit: ik ben in ieder geval blij dat het een plug and play geval is. Je hoeft niets in te stellen om die optical out te gebruiken. Is altijd zo lullig, als je een vinkje vergeet.

[ Voor 8% gewijzigd door M617573 op 16-08-2008 12:00 ]

• M617573
Goed, ben naar de winkel geweest, heb een nieuwe kabel meegenomen en BOEM, muziek via Optical out.

Dank voor het meedenken in ieder geval, slotje erop!
Pagina: 1