Waarom en de gevolgen van oververhitte NB?

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Mobo in kwestie is een Asus P5L 1394. Samen met een E6600 en een 7600GT (xxx) wordt deze pc zeer sporadig gebruikt voor een potje C&C op lan. Echter bleef deze pc dan vaak spontaan geheel hangen na een tijdje spelen. Ik dacht aan een bug in de game (het zou niet de enige zijn)of iets mis met de VGA driver. Ik dacht niet aan een temp probleem omdat de temps van de proc en vga dik in orde waren. Dit is een stuk of twintig keer gebeurt in totaal.

Nu kwam ik laatst op het brilliante idee eens het koelblok van de NB te voelen nadat de pc weer vast liep, en deze was niet aan te raken zo heet (er zat zalman koelpasta tussen, niet te veel). Toen heb ik de stock passieve cooler vervangen door een Zalman koelblokje en het probleem was verholpen. Maar ook deze koeler blijft niet aan te raken zo heet, zelfs nadat ik er een fan op richt.

Is het normaal dat een NB zo heet wordt? Er is namelijk niets overgeclocked en de pc zit niet in een kast maar het mobo ligt los op een boek op tafel. De fan van de stock cpu koeler blaast er ook op. vroegah, werd er wat meer op gegamed, en toen heb ik nooit last gehad van deze vastlopers. Er is niets veranderd en nu raakt de NB ineens wel oververhit tijdens gamen.

Kan er schade ontstaan zijn door de oververhitting? Hij is meerdere keren (stuk of 20) zo heet geworden dat de PC compleet vastsloeg. (beeld blijft hangen en geluid valt weg, ook ctrlaltdel werkt niet).

Afbeeldingslocatie: http://c.imagehost.org/0831/DSC04618.jpg
Foto van situatie, echter zit de stock cooler er nu op.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Aan de foto te zien zou je de stockkoeler weer kunnen vervangen door de Scythe met Noctuafan, en de fan (met koeler?) deze keer een kwart slag draaien dat hij door je koelblok over je NB heen blaast.

Verder ben ik wel benieuwd naar de manier waarop je het nieuwe NB blokje vastgemaakt hebt.
Schroeven: smeer er AS5 tussen en test nog eens
Lijmen: met Zalman Thermal Adhesive

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Het is een Noctua koeler(tje) ;). Maar i kebn een case aan het bouwen, waar alleen de stock fan in past. De voeding komt dan namelijk boven de CPU te hangen (met fan omgedraait). Het liefst gebruik ik dan ook weer de stock NB koeler. Je zou toch verwachten dat de stock koeler een mobo voldoende kan koelen? Zeker als het vrijwel in de open lucht is.

De Koeler is bevestigd met clips en zalman koelprut. AS5 scheelt mischien een graadje. De koeler zit wel goed en met de zalman werkt de boel ook wel goed, maar toch wordt de koeler echt loeiheet. Zo heet dat je hem niet aan kan raken. De NB produceert dus enorm veel warmte, wat volgend mij niet normaal is.

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:24

Cidious

The Bloody Gent

Wiethoofd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 19:56:
Aan de foto te zien zou je de stockkoeler weer kunnen vervangen door de Scythe met Noctuafan, en de fan (met koeler?) deze keer een kwart slag draaien dat hij door je koelblok over je NB heen blaast.

Verder ben ik wel benieuwd naar de manier waarop je het nieuwe NB blokje vastgemaakt hebt.
Schroeven: smeer er AS5 tussen en test nog eens
Lijmen: met Zalman Thermal Adhesive
hij zegt dat ook het nieuwe koelblokje al zeikheet wordt.. dus geloof me dan maakt het blokje prima contact.. kan het alleen zijn warmte niet kwijt..

Waarom de northbridge verder zo enorm heet wordt weet ik niet.. is dit misschien na een biosflash gebeurt ofzo?

staan alle voltages in de bios op de normale waardes?

R7 9800X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Bij veel moederborden wordt die NB zo warm.
Heb in mijn CM Stacker de crossflowfan moeten aanschaffen en inbouwen om de boel draaiend te houden. Door het te warm worden van mijn mobo vielen de S-ATA schijven regelmatig weg.
Vervelend als 1 van de 2 raptors die in RAID0 draaien, ineens offline gaat.
Gelukkig nooit data mee kwijt geraakt, maar wel balen...
Dus een beetje airflow/koeling kan geen kwaad...

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik heb helemaal niet aan de BIOS gezeten (iig niet de voltages), lijkt me sterk als de BIOS ineens besloten heeft de voltages omhoog te gooien. Als je dat al in kan stellen, dit is namelijk geen OC bord en de BIOS is vrij summier. Maar ik kan allicht eens gaan kijken :)

Het vreemde is dan dat de NB een paar maand geleden niet oververhitte.

[ Voor 12% gewijzigd door jdm8 op 15-08-2008 20:12 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

jdm8 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:11:
Het vreemde is dan dat de NB een paar maand geleden niet oververhitte.
In die tussentijd misschien een BIOS-update gedaan?
Het kan zijn dat het auto NB voltage in de nieuwe hoger is dan in de oude, en als je de voltages op auto hebt staan.... (1 en 1 is.. you do the math)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Nee, geen BIOS update gedaan, don't fix what ain't broken ;)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

now it is broken (starting to break :+)
Je zou op internet even kunnen zoeken wat het standaard NB voltage is en hem daar op vastzetten, of natuurlijk lager zetten.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
jdm8 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:07:
Het is een Noctua koeler(tje) ;). Maar i kebn een case aan het bouwen, waar alleen de stock fan in past. De voeding komt dan namelijk boven de CPU te hangen (met fan omgedraait).
Dat lijkt me eerlijk gezegd niet zo verstandig want dan ga je met de warme lucht uit de PSU de CPU proberen te koelen.
Ik heb net ff wat met een multimeter met K-type temperatuursensor zitten meten en kom toch wel op zo'n 4 tot 7 ºC verschil (afhankelijk van achter welk koelblok in de PSU ik meet) tussen wat de voeding in gaat en wat eruit komt. En dan heb ik het nog maar over een idle-end systeem dat zo'n 70 W uit de muur trekt (E8400 stock inst., geen graka, twee HDD's, twee optische drives, 350 W ultra silent PSU). Een PSU wordt aanzienlijk warmer als je er meer van gaat vragen...
Het liefst gebruik ik dan ook weer de stock NB koeler. Je zou toch verwachten dat de stock koeler een mobo voldoende kan koelen? Zeker als het vrijwel in de open lucht is.
Een gerenommeerde mobo-fabrikant lijkt mij niet te gaan kiezen voor een te krappe koelvin voor op de NB. Maar ik kan me wel voorstellen dat men hem berekend heeft op een systeem met een minimale flow door de kast. Zoals je misschien wel gezien hebt met je project voor een passief gekoeld systeem is een koellichaam voor natuurlijke convectie monsterlijk veel groter in dan het kleine geforceerd gekoelde dingetje dat standaard op een CPU gaat. M.a.w. ik kan me voorstellen dat die NB in de open lucht, dus zonder flow, wel heter wordt dan bedoeld en als gevolg daarvan defect aan het gaan is...
De Koeler is bevestigd met clips en zalman koelprut. AS5 scheelt mischien een graadje. De koeler zit wel goed en met de zalman werkt de boel ook wel goed, maar toch wordt de koeler echt loeiheet. Zo heet dat je hem niet aan kan raken. De NB produceert dus enorm veel warmte, wat volgend mij niet normaal is.
In mijn oude PC zat de NB ook tegen de grens van het aan kunnen raken. Op m'n huidige PC is het een stuk koeler. Ik heb er de stock koeler op laten zitten, met een sensor in het middenste van het koelblok gemeten komt het tot zo'n 44 ºC...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Meste moederborden stellen de nb voltages te hoog in op de auto setting, als je gewoon stock draait (266/333) kan je dit voltage handmatig vaak zomaar 0,2v verlagen zonder problemen wat dus scheelt in temperatuur van die nb.
Maar kan je dit handmatig zetten in jouw bios omdat je al aangeeft dat deze summier is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Zonet in de BIOS gekeken (na drie keer opnieuw opstarten omdat ik steedsvergat del in te drukken :z ) En ik kan alleen het voltage van de proc en geheugen instellen :(

Uit de voeding komt vrijwel koele lucht, als de 12cm fan vande voeding recht bovende te koelen componenten hangt heft de extra airflow de iets hogere temperatuur wel op denk ik.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Let op dat bijv. je handen geen goede graadmeter zijn om temp. mee te bepalen. Een thermometer geeft (bijv.) 25 ºC aan voor zowel stilstaande als bewegende lucht. Bij mensen speelt het fenomeen gevoelstemperatuur waardoor die 25 ºC bewegende lucht koeler aanvoelt dan de stilstaande...

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik dacht dat ik de NB temp niet kon uitlezen met speedfan. In de BIOS staat wel een temperatuur bij hardware monitoring, MB, ik neem aandat dat de NB is. (Is het normaal dat mijn BIOS vastloopt in hardware monitoring? Als ik de VGA fan, die op de 3 pins van het mobo zit los maak loopt de BIOS niet vast 8)7 ). Bij speedfan staat deze niet, echter is core een stuk hoger als de rest, deze schiet ook omhoog als ik ga gamen, ik neem aan dat dit de NB is. Idle is die 51 graden. Ik heb nu de voeding even op de cpu fan gezet en de temp van de NB is nu 50-51 graden. Een halve graad winst dus :p (in idle, stressed niet getest )

Weet iemand een NB koeler die niet al te hoog is (dat hermalright ding valt dus af) niet al te breed is (anders komt hij tegen de cpu koeler) maar wel beter koelt dan die waaier van zalman.

[ Voor 15% gewijzigd door jdm8 op 16-08-2008 11:30 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

50 graden voor een Northbridge is op zich niet slecht hoor. Ik weet neit welke chipset dat je hebt, maar intel chips kunnen sowieo erg warm worden (tot 100 graden valt het binnen de specs).

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Probleem is dat dit idle is, als ik ga gamen wordt ie zo heet dat de boel vast loopt.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

En wat als je puur een fan op de NB richt, het geluid buiten beschouwing gelaten, blijft hij tijdens het gamen/belasten dan wel koel genoeg? Zo niet, mobofoutje en RMA? Zo wel, zorg dat er altijd een fan over de NB heen blaast.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ja, als i keen 12cm fan op volle toeren er op richt blijft hij stabiel, maar is dat normaal? Dit is een budget bordje, en zulke borden komen meestal in low end pc's waar soms niet eens een case fan in de case zit.
Pagina: 1