Sinds begin dit jaar heb ik m'n Windows workstation op straat gezet en ben ik overgestapt op een iMac. Enkele weken geleden moest m'n laptop er ook aan geloven en heb ik een MacBook gekocht. Naast deze 2 dingen ga ik binnenkort ook op kamers (voor de 4e keer
) waar ik m'n internetverbinding op beide apparaten wil gebruiken.
Ik zoek nu een compact apparaat die:
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik zoek nu een compact apparaat die:
- kan fungeren als een (750 GB ~ 1 TB) NAS voor opslag van muziek, films en andere data (en het zou fijn zijn als ik dit ding los kan koppelen en kan meenemen naar bijv. mijn ouderlijk huis)
- mijn binnenkomend internetsignaal (via UTP, weet niet of ik die gewoon in een switch kan prikken en meerdere IP's kan trekken, maar ik ga er even vanuit dat ik moet routeren) kan verdelen
- via gigabit ethernet mijn iMac kan voorzien van LAN+WAN
- via wifi, en liefst zo snel mogelijk (= 802.11n, alhoewel ik nog niet bekend ben met die techniek en niet weet of dat al stabiel genoeg is etc.), mijn MacBook kan voorzien van LAN+WAN
- optioneel maar wel erg fijn: als VPN server fungeert zodat ik vanaf overal bij m'n NAS kan
- AirPort Extreme: daar kan ik bijna alles mee behalve VPN en ze zijn (evt tweedehands) ook wel betaalbaar. Als dit gewoon de beste oplossing is, wat heeft dan de voorkeur: een harddisk via USB of UTP? En indien via UTP, welk protocol is dan het beste om te gebruiken? NFS?
- Time Capsule: geweldig apparaat en mist ook alleen VPN maar is wel erg prijzig. Heeft ie verder veel voordelen ten opzichte van een AirPort Extreme met harddisks? Nadeel: als ik de data wil meenemen moet ik het hele apparaat meenemen en daar is ie niet voor gemaakt denk ik.
- Ik heb nog een Dell (desktop, dus niet 19") server liggen waar ik een wifi kaartje in kan stoppen zodat ie access point kan spelen. Voor ethernet moet ik dan een gigabit switch kopen. Ik zou er dan Ubuntu op installeren en voor de data moet ik een externe harddisk kopen met UTP en/of USB. Erg overkill voor wat ik wil, kost relatief veel stroom (en ruimte) en maakt wat geluid (alhoewel vrij weinig), maar uiteindelijk misschien wel goedkoop. Kan alles en is makkelijk uitbreidbaar.
Alvast bedankt voor de reacties!