HP Netbooks met VIA proc: 'Onbedoelde onwaarheid'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08 08:22
nieuws: 'HP gaat notebooks uitrusten met Via's Nano-cpu'

'De minuscule processor van Via verbruikt wel meer energie dan de concurrent van Intel.'

is niet waar voor gelijkgeklokte processoren. Waarschijnlijk vewijst de schrijven naar een eerdere test,

nieuws: Via Nano sneller maar minder zuinig dan Intel Atom

waar een 1800mHz VIA Nano werd vergeleken met een 1600mHz Atom processor. De Nano presteerde beter dan de Atom, de VIA verbruitke meer energie. Neemt men dezelfde twee processoren die evenveel energie verbruiken, dan is die van VIA nog steeds sneller, extrapoleert men de resultaten. Neemt men dezelfde twee processoren die evenveel prestatie leveren, dan is die van VIA zuiniger. Neemt men een proc. van VIA die veel beter presteert dan dezelfde atom, o.a. door hogere kloksnelheid, allicht verbruikt die dan meer.

Hier een kopie mijn reactie destijds op dat vorige artikel:
>>zo groot lijkt dat verschil niet te zijn.

Inderdaad niet als je bedenkt dat ze een 1800mHz Nano testen tegen een 1600 mHz Atom. De TDP van een 1600mHz Nano is 17 ipv. 25 Watt; een verschil van 8 Watt. Volgens het bovenstaand Tweakers artikel trok het Nano-systeem effectief 8,2 Watt meer uit het stopcontact.

Dat betekent dat een Nano 1600mHz exact evenveel energie uit het stopcontact trekt als een Atom 1600mHz. Echter, als een Nano 1800 ongeveer 3x sneller is dan een Atom 1600 op bepaalde gebieden, zal de Nano 1600 vast en zeker ook veel sneller zijn dan de Atom 1600 bij hetzelfde vebruik.

Al met al een domme test dus mijns inziens; als je twee CPU's gaat vergelijken en het gaat om energievebruik, neem dan
-of 2 even snelle en kijk welke het meest vebruikt,
-of 2 even 'zuinige' en kijk welke het meest presteert.

Dus graag zie ik de vergelijking van de Nano 1.6gHz met de geteste Atom!

ED: Bovendien blijkt dat men bij de test voor de VIA Nano een Epia SN18000 moederbord gebruikte dat voor de oude C7 - dus niet specifiek voor de Nano - ontworpen is. DDR voor Atom was geklokt op 4-4-4 tegen 5-5-5 voor de Nano.

HK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidde
Mag ik daar aan toevoegen:

De vorige benchmark tussen de 1.6 Atom en 1.8 Nano zoog, zoals hierboven betoogd. Een betere benchmarkvergelijking is gewenst.

Mochten jullie geinteresseerd zijn: Waarschijnlijk lukt het een gerenommeerde site als Tweakers wel een 1gHz Nano, een 1.6gHz Nano en een 1.6gHz Atom ergens los te peuteren 'voor benchmarkdoeleinden'. Mijn vermoeden is namelijk dat de 1gHz Nano gelijk presteert aan de 1.6 Atom, en de 1.6 Nano veruit beter dan de 1.6 Atom. Van VIA weet ik dat ze maar wat graag jullie van de onderdelen voorzien; ze hebben destijds zelf benchmarkers benaderd met de vraag de Nano te testen. Intel is misschien minder happig, aangezien ze de benchmarks (ikzelf ben daar >95% zeker van) gaan 'verliezen'.

Tweakers heeft de expertise in huis om daar een mooie test van te maken. De halve wereld is momenteel bezig met verbruik van CPU's en computers, dus waarschijnlijk hebben ook veel andere websites hier belangstelling voor.

In het geval Tweakers hier geen tijd / behoefte aan heeft; hebben jullie enig idee waar ik dan zelf een 1.6gHz Atom + bijbehorend mobo / kastje kan lospeuteren voor benchmarkdoeleinden? Wil het zelf ook maar wat graag doen, maar heb nog nooit zo'n test geproduceerd, geen gerenommeerde naam, niet echt een geschikt platform om de resultaten te produceren en niet veel tijd.

HK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Inderdaad zijn betere benchmarkvergelijkingen gewenst, maar op dit moment heeft VIA alleen de 1,8GHz Nano beschikbaar voor reviews. Dit zijn dus op het moment de twee cpu's die het tegen elkaar opnemen. Uit het merendeel van de reviews blijkt dat de Nano meer verbruikt onder load en ik denk niet dat je op basis van het verschil bij de resultaten kunt concluderen dat de uitslag bij de 1,6GHz Nano anders uitvalt.

Ik heb wel enige nuance aangebracht bij het nieuwsstuk en we gaan proberen de 1,6GHz Nano in handen te krijgen om deze tegenover de gelijkgeklokte Atom te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidde
OK, hartelijk dank voor de 'nuance', en jammer dat VIA nog geen 1.6gHz modellen beschikbaar stelt voor review. Blijkbaar had ik he enthousiasme van VIA om reviewers te voorzien van test-CPU's overschat. Ik kijk uit naar nieuwe benchmarks!

HK