Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EXCEL] bepaalde berekeningen op variabele toepassen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

In Excel heb ik een cel die dmv een query constant veranderd (sinus van project studie).
Op deze cel moeten een aantal berekeningen worden toegepast, met als resultaat een I of een 0 (of iets in die trend). Dit resultaat moet dan een actie triggeren (macro?).

Op de cel moet de volgende berekening worden toegepast:
- als waarde 5% zakt (tussen begin en huidige waarde) wachten tot laagste punt, daarna actie I bij stijging van 1% vanaf laagste waarde.
- als waarde 5% stijgt wachten tot hoogste punt bereikt is, en na een daling van 1% na hoogste waarde overgaan tot actie 0

De gebruikte percentages zijn ook weer afhankelijk van een een variabele bron (om het nog maar wat makkelijker te maken ;)

Dit proces moet dan constant herhaald worden.

Weet iemand hoe deze functie er in Excel uit moet zien :?
Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

[google=Excel run macro based upon cell value]

Dit gaat helaas niet direct van Excel, dus je zal in de wondere wereld van VBa moeten duiken ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
mmmm...gaat dus moeilijker worden dan ik had verwacht, heb namelijk totaal geen verstand van VBA.

Iemand hier handig met VBA ;)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:53
Google de "worksheet_change" methode eens en kijk wat je kan vinden. En lees een korte VBA tutorial, zodat je iig. de basale concepten en interface snapt.

Het lijkt alsof je maxima en minima wilt loggen(correct me if i'm wrong). Is het niet een idee om tijdens runtime van je testen volledig te loggen en later de pieken en dalen te selecteren?

Verwijderd

Topicstarter
* knip* Voor werving zijn er andere kanalen. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Lustucru op 17-08-2008 20:10 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:43

Boss

+1 Overgewaardeerd

Niet echt Tweakers mentaliteit he :-)
Zo VBA bij Excel is echt heel makkelijk. De meeste commando's kan je leren door een macro op te nemen die doet wat je wil en dan de gegenereerde VBA code bekijken en aanpassen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Ben 'n beetje een luie Tweaker :*)

Ik zal eerst eens proberen alles met een macro op te nemen, zover de functies in Excel het toelaten.

Het eerste probleem waar ik tegenaanloop, is dat de veranderende waarde met een punt genoteerd wordt. Hoe kan ik dit in een komma veranderen zodat ik er mee kan rekenen?

• onkl
Replace functie om in de tekststring met punt alle punten door komma's te vervangen. Daaromheen de value functie om van de tekststring een getal te maken.

Verwijderd

Topicstarter
thx...is dat alvast gelukt. Nu de rest nog :P

Verwijderd

Topicstarter
nieuw probleem :?

Ik wil dat de eerste waarde van de dag wordt onthouden, en de berekeningen dat getal als leidraad gebruiken voor die dag.

Volgens mij moet ik toch een heel eind komen met de basisfuncties van Excel.

• onkl
Nee, dat gaat denk ik niet lukken met basisfuncties excel. Hiervoor heb je VBA nodig.
Ik zou gaan voor drie componenten:
-Hulpcel met de eerste waarde van de dag
-Hulpcel waarin de dag laatste wijziging van bovenstaande wordt bijgehouden
-Macro die draait als de cel die varieert en waarvan je de eerste waarde wilt onthouden veranderd.
Globale idee van de macro:
Als broncel verandert: Kijk of datum vandaag = datum in tweede hulpcel. als nee(aha: de waarde is vandaag nog niet veranderd): verander eerste hulpcel en zet datum in tweede hulpcel goed.

Google voor die macro eens naar de Worksheet_change macro en ga een eind prutsen. (<-prutsen: de enige manier om VBA te leren).
Als je met de code niet verderkomt, vraag het vooral, maar, zoals gezegd, eerst veel prutsen, alle tijd die je nu verspilt verdien je door meer ervaring later wel weer terug.

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 18-08-2008 17:44 ]

Pagina: 1