Koeler past niet, opgelost, maar te hoge temps?

Pagina: 1
Acties:

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb met het bouwen van mijn systeem (zie sig) het probleem gehad dat mijn cooler totaal niet paste dmv pushpins.. zelfs de stock cooler van intel pastte met geen mogelijkheid (hele tijd mee bezig geweest) diagonaal wou echt niet. en eerst links dan rechts ging ook niet, want dan leek het net alsof de CPU of de socket te krom was oid...

Nu heb ik het zo opgelost dat ik mijn OCZ Vendetta 2 heb vastgeschroeft mbv de 4 plastic ringetjes van de pushpins. allemaal leuk en aardig, maar zijn mijn Temps nu niet veel te hoog? speedfan is onbetrouwbaar hoor ik overal,

Mijn Q9450 loopt @ 3,2GHZ met een vcore van 1.23xxx

maar de core temps lijken me ook niet echt representatief ivm de wisselvalligheid?

In realtemp met een muziekje aan en wat surfen heb ik de volgende core temperaturen:

44 - 46 - 47 - 41

zodra ik bijv Prime95 aanzet om hem te stressen knallen ze in 1 instant (echt direct) naar:

55-56-50-50

om dan op te lopen tot max 64C.

maar de CPU temp zelf (5e sensor? die speedfan wel ziet maar dan niet klopt ivm de Tjunction ofzo?) kan je nergens zien.
maar al met al dit zijn toch geen temperaturen voor een OC cooler? of zit er iets gewoon niet goed? met stock speeds is het niet al te veel minder trouwens.

Ik heb mn Fan's zo zitten, en het zit me niet echt lekker, kan/mag dit? kan dit nadelige invloed hebben?

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.9d33b089c6.jpg
klik

[ Voor 13% gewijzigd door Imperium op 15-08-2008 20:22 ]

Verwijderd

Kijk eens naar je temps met Real Temp

• Imperium
  • Niet online
Of je leest ff goed? ;)

Verwijderd

Sorry, had speedfan gelezen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Is normaal, wat wil je met een quadcore op 3.2 GHz? :P

• Imperium
  • Niet online
Dus het zijn wel normale temps? hoe heet mag die proc worden dan?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Ligt aan je MaxTCase, maar 65~70 mag wel.

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 20:15
@imperium

Ik heb het ff opgezocht en ligt idd maxTcas en dan kan hij 71.4°C aan.

• Imperium
  • Niet online
Ik heb mn Fan's zo zitten, en het zit me niet echt lekker, kan/mag dit? kan dit nadelige invloed hebben?

Afbeeldingslocatie: http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.9d33b089c6.jpg
klik

[ Voor 3% gewijzigd door Imperium op 15-08-2008 19:47 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
alsi k jou was, dan zou ik die cpu fan onder je koelblokdoen zodat hij lucht er door heen blaast in plaats van zuigt, op die manier heb je veel meer lucht verplaatsing.

de warme lucht die dan boven uit het koelblok komt wordt afgezogen door je casefan, op die manier denk ik dat je temps zeker omlaag gaan

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Mee eens. CPU fan geeft de beste resultaten als ie door het lichaam blaast, niet zuigt. Of past het niet i.v.m. de RAMmen?

Ik vind de temps overigens wel goed voor een OC. M'n E8400 (niet ge-OC'd) doet onder een Asus V60 nu max. 56 ºC coretemp na 45 min stressen).

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
dat is wel vrij hoog, kheb het serverbroertje van de 8400 op 4,25 draaien, temps zijn stressed 65.
stock kom ik nier hoger dan 44 oid.

de temps van de ts zien er wel ok uit

[ Voor 13% gewijzigd door marko77 op 16-08-2008 09:18 ]

Mijn rig

• jitter
Nou is de Asus V60 ook geen OC-koeler...
Overigens, toen ik em net geplaatst had met AS5 erussen waren de idle-temps zo'n 40 ºC op de cores en 61 ºC stress. Nu, enkele weken verder, doet het vreemde fenomeen zich voor dat de idle temp 5 ºC hoger zijn geworden (ong. 45 ºC) terwijl in stress het zaakje niet meer hoger wil dan 56 ºC en dus 5 ºC lager blijft... (Tcase zit daar steeds 8 ºC onder).

• Imperium
  • Niet online
misschien mijn fout. maar ik bedoelde dus dat mijn cpufan die blaast door het lichaam terwijl de casefan naar buiten blaast. krijg je dan niet dat ze elkaar tegenzitten? ze zitten toch redelijk dicht bij elkaar

• jitter
M.a.w., de casefan en CPU fan blazen allebei de andere kant op? In dat geval kan ik me wel voorstellen dat dat elkaar gaat tegenwerken. Bovendien verstoort het de flow in de kast.
Beste flow is voor/onder erin, achter/boven eruit, al kan dat niet met elke kast zo.

Maar om terug te komen op mijn vraag: past de CPU-fan dan niet aan de andere zijde van de koeler?
Zo nee, dan fan op huidige plaats laten zitten maar omdraaien zodat ie in dezelfde richting blaast als de casefan.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Imperium :w

Zoals gezegd moeten de fans inderdaad dezelfde kant op blazen, anders blijft de meeste warmte in de kast.
Ook werkt een heatsink vaak beter als je er lucht overheen blaast in plaats van zuigt, dus dat doe je in eerste instantie goed.
Als het kan dus inderdaad de fan aan de onderkant plaatsen en laten blazen, anders laten zuigen.

Ik weet dat je ook HWmonitor gebruikt, daarin kan je de T-case opzoeken, al heb je er weinig aan want het gaat om je cores.
De temperaturen die je zo noemt vind ik best hoog, er wordt gezegd dat je het kunt verwachten met een quad op 3,2GHz maar die van mij (dezelfde dus) draait op 3,4GHz stressed met temps van max 51 in Real Temp.

Kijk eens naar de distance to Tj-max in Real Temp. Dát is de waarde om naar te kijken, deze komt namelijk van de sensor.
De temperatuur in aantal graden wordt daarna berekend door de tool zelf aan de hand van een 'gegokte' Tj-max.
Namelijk: Tj-max - sensorwaarde = Temperatuur.

Core Temp gebruikt standaard 105 graden voor Tj-max, Real Temp standaard 95 graden.
Daarom ook de verschillende tools.

In Real Temp kan je de distance to Tj-max zien, probeer die boven de 40 graden te houden als je echt veilig wilt zitten.
Boven de 30 graden is ook wel acceptabel voor overklokken.
De echte die-hards houden hem boven de 20 maar dat vind ik te ver gaan.

Ik zou zeggen, probeer boven die 40 te blijven, lukt dat niet dan is dat niet erg maar ga de 30 niet voorbij.
Uiteraard kan je altijd je airflow opnieuw inrichten want die ziet er niet goed uit zo.
Jouw kast heeft de potentie van een goede airflow, dus die fan van je CPU moet echt anders.

offtopic:
Op GoT is het gewenst dat je de specificaties van je systeem even in de OP zet in plaats van verwijzen naar een URL in je signature. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Imperium
  • Niet online
Thanks, ja ik gebruik ook realtemp en ik weet dat ik daar naar moet kijken, gemiddeld zijn de Temps rond de 33-33-39-39C to TJ Max stressed

Nu is het zo dat ik mn cpu koeler wel om wil draaien, maar dat wordt een hels karwei aangezien ik hem vastgeschroefd heb met hoogstwaarschijnlijk aan de onderkant de moeren, maar dat moet ik even nakijken, dus dan zal ik mn hele mobo eruit moeten slopen weer, en daar zit ik niet op te wachten.

Als ik nou die casefan omdraai, en de casefan in mn deur (Coolermaster CM690) naar buiten laat blazen ipv naar binnen zuigen, dan heb ik toch ook een redelijke flow?

want nu werken ze elkaar inderdaad wat tegen heb ik het idee.

of andere suggesties? bespaar me alsjeblieft dat ik mn CPU fan moet omdraaien want ik weet niet zeker of dat gaat i.v.m. m'n RAM bankjes, en dat wordt echt een kloteklus ;)

suggesties?

bedankt voor de hulp zover :)

offtopic:
Gonadan, zeik niet over die specs :P

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat zou betekenen dat je de warme lucht, welke de neiging heeft op te stijgen, naar beneden wilt blazen en onder/midden weg wil zuigen. Dit is natuurlijk nooit goed voor de airflow, het kan wel maar is niet echt aan te raden.
Dan zou ik nog eerder die casefan uitschakelen, je hebt er zat. ;)

Kan je niet alleen de fan van de koeler omdraaien in plaats van de hele koeler?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jitter
Imperium schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 13:48:
{zip}
Nu is het zo dat ik mn cpu koeler wel om wil draaien, maar dat wordt een hels karwei aangezien ik hem vastgeschroefd heb met hoogstwaarschijnlijk aan de onderkant de moeren, maar dat moet ik even nakijken, dus dan zal ik mn hele mobo eruit moeten slopen weer, en daar zit ik niet op te wachten.
Ik bedoelde eigenlijk gewoon alleen de fan aan de andere kant hangen, of gaat dat niet?
Als ik nou die casefan omdraai, en de casefan in mn deur (Coolermaster CM690) naar buiten laat blazen ipv naar binnen zuigen, dan heb ik toch ook een redelijke flow?
{zip}
Niet zo'n goed idee. Dat druist in tegen een goede airflow (zeker als er daar bovenin de kast nog een fan zit die naar buiten blaast) en mogelijk heb je dan met een systeem te maken dat in zijn geheel (te) warm draait.
of andere suggesties? bespaar me alsjeblieft dat ik mn CPU fan moet omdraaien want ik weet niet zeker of dat gaat i.v.m. m'n RAM bankjes, en dat wordt echt een kloteklus ;)
{zip}
Rotklus? Met zo'n grote kast?
Neem een stuk papier en teken daar een vierkant in de afmetingen van de fan op, voeg aan één kant de diepte van de fan (doorgaans 25 mm) aan toe. Knip het geheel uit en vouw het extra bijgetekende stukje om zodat het haaks op de rest staat. Houd het papiertje voor de koeler met het extra stukje papier aan de kant van het mobo. Weet je meteen of het gaat passen. Mocht dat echt niet passen, dan kun je nog altijd ervoor kiezen om de fan te laten zuigen op z'n huidige plek.Lijkt me beter dan de CPU- en casefans tegen elkaar in te laten werken.

• Imperium
  • Niet online
Nou het is niet zo zeer dat het een ruimtegebrek is, het gaat om het feit dat ie vast zit met schroeven en moeren, dus m'n hele moederbord zou er uit moeten. (pushpins wou echt niet)

• jitter
Tja, soms moet je ergens moeite voor doen...
Pagina: 1