Hoge temperatuur AMD x2 5000+ BE

Pagina: 1
Acties:

• fguchelaar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-01 22:22
Zo'n 3 maanden geleden heb ik een HTPC in elkaar gezet en ben eigenlijk pas vorige week eens gaan kijken hoe het stond met temperatuur-ontwikkeling. Ik kwam tot het schokkende inzicht dat m'n CPU-temp na 1,5 uur load van ca. 53% gestegen was gestegen tot 75 graden. Eén van de factoren die een grote rol speelt denk ik, is dat de casing in een tv-meubel staat met een deurtje ervoor. Achterin heb ik wel een aantal ventilatie-gaten gemaakt, maar wellicht niet genoeg. Daarnaast wordt mijn psu ook erg warm overigens.

Eerst even een overzicht van de betrokken hardware:

CaseSilverstone GD02
Case-fansCoolermaster Ultra Silent Fan Series 80mm (2x)
MoboAbit AN-M2HD
CPUAMD Athlon X2 Dual-Core 5000+ Black Edition
KoelerScythe Ninja Mini (inclusief 80mm fan)
VoedingOCZ 600W StealthXStream

Destijds heb ik bij het plaatsen van de koeler gebruik gemaakt van de meegeleverde koelpasta. In mijn (toenmalige) onwetendheid, heb ik echter veels te veel (ja echt, veels te veel) pasta gebruikt. De eerste stap in het verbeterproces was dus, om de koeler opnieuw te plaatsen met minder en betere pasta.

Naar de winkel gegaan en Arctic Silver Ceramique gekocht. Dit geplaats en opnieuw testen. Nu was de temperatuur 'gedaald' tot 70 graden... Nog niet tevreden en nogmaals geplaatst, maar nu pasta anders uitgesmeerd. Resultaat: 77 graden na ca. 20 minuten op 100% belasting.

Al met al werd het niet beter, dus gisteren Arctic Silver 5 gekocht. Resultaat: 70 graden na 30 minuten belasting op 100%. Wordt al iets beter dus.

Zie plaatjes voor de temperaturen.

Gegevens na 30 minuten stress
Gegevens na ca. 1 minuut rust

Hier kun je de 'airflow' in m'n case zien.

Wat mij opvalt is het verschil in CPUTIN en de beide cores. En wat ik ook raar vind, is dat m'n koelblok amper warm wordt, ook de koperen leidingen zijn niet echt warm...

Als ik de cpu-stress test stop, dan daalt de CPU temp binnen een paar seconden met wel 20 graden.

Vragen:

1. Kloppen de metingen überhaubt?
2. Kunnen deze temperaturen kwaad?
3. Is het koelblok wel goed, aangezien de temp. zo razendsnel daalt als de belasting stopt.
4. Wat kan ik verder nog doen?

.Box | Zet de Klok

• Squeeky
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2025
Dat je voeding warm wordt is ook logisch als de rest van het systeem flink opwarmt.
In mijn optiek vinden computers het niet leuk in dichte kastjes te staan. Je heb aan de achterkant verntilatiegaten, maar er moet ook koelere lucht aan de voorkant aangevoerd kunnen worden.
Ik denk dat de simpelste actie is je tests te herhalen met A. de deurtjes open (systeemkast dicht) en B. het systeem buiten het kastje plaatsen, gewoon op tafel zeg maar.

Vraag 1. Heb zelf geen ervaring met een 5000+, maar lijkt me wel hoog. Mijn 4200+ draait onder full load op 35 C met de meegeleverde AMD cooler (in een towerframe. zonder zijpanelen).

Vraag 2. De temperatuur is hoog, uiteindelijk niet bevorderlijk voor de levensduur van de processor.

Vraag 3. Het razend snel dalen van de temp geeft in mijn ogen juist aan dat je koelblok de temperatuur erg goed/snel afvoerd. Wellicht is het verstandig om op de AMD site even te kijken naar nieuwere processor en/of cool&quiet drivers.
http://www.amd.com/us-en/...,30_182_871_13118,00.html

Vraag 4. Zie boven... Indien mogelijk, haal extra kaarten uit het systeem om te kijken of dat nog uitmaakt. Hoe zit het met de temperatuur/koeling van je chipset? Die kan op mijn M2N-VM bordje ook nog wel een beetje oplopen als ik veel data heen en weer schuif. Maar ja, ik heb dan ook nagenoeg geen airflow in mijn kast.
Ik hoop dat je hier iets mee kan!

Verwijderd

De CPU vcore zou 1.31 mogen zijn ipv 1.34 .in te stellen in het BIOS.
Daar is bij mij althans sprake van en loopt daar stock prima op.

Nu is de ene CPU de andere niet natuurlijk maar het is weer zo terug gezet!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Leuk dat je hakt door gaten te maken in je systeem maar daar kan je ook je flow mee om zeep helpen ;)

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-01 20:30
Je moet zorgen dat er een fannetje IN de kast zelf zit. Zegmaar een 120mm fan op 800rpm kan al voldoende zijn om het hele kastje te ontdoen van warme lucht.
Koude lucht komt door de kieren wel weer naar binnen.
Je moet dan wel weer die gaatjes aan de achterkant van je kastje dichtmaken. Anders heeft het weinig zin.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Jejking schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 00:29:
Leuk dat je hakt door gaten te maken in je systeem maar daar kan je ook je flow mee om zeep helpen ;)
In het TV-meubel, niet in de behuizing...

@ fguchelaar: Aangezien je niet schrijft hoeveel verschil het maakt met de HTPC in en buiten het TV-meubel ga ik er even vanuit dat je dat nog niet uitgeprobeerd hebt. Doe dat eerst eens en laat ons weten of het veel, weinig of geen verschil maakt.

• fguchelaar
Ik heb inderdaad nog geen uitvoerige test gedaan, met de htpc buiten het tv-meubel. Zal ik zsm doen en resultaten posten.

Ondertussen wel Cool 'n' Quiet goed ingesteld en dat scheelt idle al zo'n 5 tot 8 graden.

.Box | Zet de Klok

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 12:53
Dat de heatpipes van de koeler niet echt warm worden is geen goed teken. Ik heb hier ook een soorgelijke koeler staan waarvan de heatpipes zo warm worden tijdens stresstesten dat je ze nog net kan vastpakken. Heb je al eens gekeken of de onderkant van de koeler en de IHS van de processor wel vlak zijn?

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

• jitter
Dijkstra30 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 11:04:
Dat de heatpipes van de koeler niet echt warm worden is geen goed teken. Ik heb hier ook een soorgelijke koeler staan waarvan de heatpipes zo warm worden tijdens stresstesten dat je ze nog net kan vastpakken. Heb je al eens gekeken of de onderkant van de koeler en de IHS van de processor wel vlak zijn?
Dat de heatpipes niet echt warm worden hoeft niet persé een probleem te zijn. Het kan n.l. best zo zijn dat een overbemeten koeler zo snel de van de CPU opgenomen warmte alweer kwijt raakt dat die niet voelbaar zal opwarmen. Een kleinere koeler op een CPU met hoge TPD zal wèl duidelijk opwarmen.
In het geval dat een koeler echt koud blijft terwijl de CPU toch overduidelijk te heet wordt, dan kun je met enige zekerheid zeggen dat de koeler er niet goed op zit.

Ter illustratie:

Op mijn E8400 (45 nm; TDP 65 W) zit een Asus V60. De Tc wordt niet hoger dan 48 ºC stress bij 20 ºC omg.temp. De koeler zelf wordt amper voelbaar warm terwijl de fan nooit meer doet dan min rpm.

Mijn vader z'n Acer Aspire met 3,2 GHz Celeron D (90 nm; TDP 84 W) is door Acer af fabriek voorzien van een eenvoudige heatpipe koeler met PWM fan. Deze wordt idle al best warm, bij stresstest gaat de CPU-fan al in enkele sec. naar veel hoger toerental, deze wordt uiteindelijk dan ook nog wat warmer dan m'n E8400.

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 12:53
jitter schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:18:
[...]

Ter illustratie:

Op mijn E8400 (45 nm; TDP 65 W) zit een Asus V60. De Tc wordt niet hoger dan 48 ºC stress bij 20 ºC omg.temp. De koeler zelf wordt amper voelbaar warm terwijl de fan nooit meer doet dan min rpm.

Mijn vader z'n Acer Aspire met 3,2 GHz Celeron D (90 nm; TDP 84 W) is door Acer af fabriek voorzien van een eenvoudige heatpipe koeler met PWM fan. Deze wordt idle al best warm, bij stresstest gaat de CPU-fan al in enkele sec. naar veel hoger toerental, deze wordt uiteindelijk dan ook nog wat warmer dan m'n E8400.
Op zich ben ik dat wel met je eens, maar als de processor 70 graden wordt horen de heatpipes zeker wel warm te worden, anders gaat er toch iets niet goed met de warmteoverdracht.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

• fguchelaar
Nieuwe bevindingen.

Ik heb net de computer zo'n 35 minuten gestressed, waarbij ik de case buiten het tv-meubel heb geplaatst.

Screenshot alhier

Scheelt dus zo'n 10 graden.

Vervolgens heb ik het deksel van de case geschroefd om het koelblok nog eens te voelen. Deze was amper lauw. Om te testen of het ding uberhaupt warmte opneemt, heb ik de fan even uitgeschakeld en de CPUTIN temp liep nu heel snel op richting de 80 graden, waarbij het koelblok behoorlijk warm tot heet werd. Die lijkt het dus wel te doen. Vlak voordat de 80 graden gehaald werd, de fan weer aangesloten en de temp daalde vervolgens weer richting 60 graden.

De stresstest weer uitgezet en 5 seconden later was de temperatuur weer met 15-20 graden gedaald. En een paar minuten later is ie 29 graden (idle).

Volgens mij moet ik de warmte uit het tv-meubel zien te krijgen en dan is het 'probleem' wel opgelost. 60 graden bij 100% load is wel acceptabel, nietwaar?

@gadjo: goeie tip, ga ik proberen, zogauw ik weer een keyboard in de buurt heb om in m'n bios te komen (m'n mce-keyboard werkt via IR en doet het pas in windows :O)

[ Voor 7% gewijzigd door fguchelaar op 17-08-2008 17:34 ]

.Box | Zet de Klok

Verwijderd

Ja het draait hier met auto voltage settings in de bios op 1.31 bij 2600mhz ,ook in Windows wordt deze waarde gegeven.
Maar dit kan per moederbord misschien wat verschillen, anders kun je dat gewoon zelf instellen.

Omdat ik pas de CPU heb verwisseld van moederbord en ik weer op 1.31 zat denk ik dat het een redelijk juiste waarde is.
En stabiel genoeg omdat met deze waarde ,er pas stroom handmatig bij moet over de 3000mhz.

• jitter
60 ºC bij een load die je normaalgesproken niet draait is niet verkeerd.
Ik zou een stuk of twee langzaam draaiende 120 mm fans in de achterwand van het meubel plaatsen ter hoogte van waar je systeem z'n hete lucht uitblaast. Uiteraard moet er ook genoeg koude luchtaanvoer aan de voorzijde van je HTPC zijn.

Tip: volgende keer een draadloos Logitech toetsenbord? Ik heb een LX500 toetsenbord i.c.m. MX700 muis (horen eigenlijk helemaal niet bij elkaar, maar het werkt wel gewoon) op één ontvanger op de USB zitten en daar kun je tijdens het opstarten gewoon mee in de bios.
Pagina: 1