Zo'n 3 maanden geleden heb ik een HTPC in elkaar gezet en ben eigenlijk pas vorige week eens gaan kijken hoe het stond met temperatuur-ontwikkeling. Ik kwam tot het schokkende inzicht dat m'n CPU-temp na 1,5 uur load van ca. 53% gestegen was gestegen tot 75 graden. Eén van de factoren die een grote rol speelt denk ik, is dat de casing in een tv-meubel staat met een deurtje ervoor. Achterin heb ik wel een aantal ventilatie-gaten gemaakt, maar wellicht niet genoeg. Daarnaast wordt mijn psu ook erg warm overigens.
Eerst even een overzicht van de betrokken hardware:
Destijds heb ik bij het plaatsen van de koeler gebruik gemaakt van de meegeleverde koelpasta. In mijn (toenmalige) onwetendheid, heb ik echter veels te veel (ja echt, veels te veel) pasta gebruikt. De eerste stap in het verbeterproces was dus, om de koeler opnieuw te plaatsen met minder en betere pasta.
Naar de winkel gegaan en Arctic Silver Ceramique gekocht. Dit geplaats en opnieuw testen. Nu was de temperatuur 'gedaald' tot 70 graden... Nog niet tevreden en nogmaals geplaatst, maar nu pasta anders uitgesmeerd. Resultaat: 77 graden na ca. 20 minuten op 100% belasting.
Al met al werd het niet beter, dus gisteren Arctic Silver 5 gekocht. Resultaat: 70 graden na 30 minuten belasting op 100%. Wordt al iets beter dus.
Zie plaatjes voor de temperaturen.
Gegevens na 30 minuten stress
Gegevens na ca. 1 minuut rust
Hier kun je de 'airflow' in m'n case zien.
Wat mij opvalt is het verschil in CPUTIN en de beide cores. En wat ik ook raar vind, is dat m'n koelblok amper warm wordt, ook de koperen leidingen zijn niet echt warm...
Als ik de cpu-stress test stop, dan daalt de CPU temp binnen een paar seconden met wel 20 graden.
Vragen:
1. Kloppen de metingen überhaubt?
2. Kunnen deze temperaturen kwaad?
3. Is het koelblok wel goed, aangezien de temp. zo razendsnel daalt als de belasting stopt.
4. Wat kan ik verder nog doen?
Eerst even een overzicht van de betrokken hardware:
| Case | Silverstone GD02 |
| Case-fans | Coolermaster Ultra Silent Fan Series 80mm (2x) |
| Mobo | Abit AN-M2HD |
| CPU | AMD Athlon X2 Dual-Core 5000+ Black Edition |
| Koeler | Scythe Ninja Mini (inclusief 80mm fan) |
| Voeding | OCZ 600W StealthXStream |
Destijds heb ik bij het plaatsen van de koeler gebruik gemaakt van de meegeleverde koelpasta. In mijn (toenmalige) onwetendheid, heb ik echter veels te veel (ja echt, veels te veel) pasta gebruikt. De eerste stap in het verbeterproces was dus, om de koeler opnieuw te plaatsen met minder en betere pasta.
Naar de winkel gegaan en Arctic Silver Ceramique gekocht. Dit geplaats en opnieuw testen. Nu was de temperatuur 'gedaald' tot 70 graden... Nog niet tevreden en nogmaals geplaatst, maar nu pasta anders uitgesmeerd. Resultaat: 77 graden na ca. 20 minuten op 100% belasting.
Al met al werd het niet beter, dus gisteren Arctic Silver 5 gekocht. Resultaat: 70 graden na 30 minuten belasting op 100%. Wordt al iets beter dus.
Zie plaatjes voor de temperaturen.
Gegevens na 30 minuten stress
Gegevens na ca. 1 minuut rust
Hier kun je de 'airflow' in m'n case zien.
Wat mij opvalt is het verschil in CPUTIN en de beide cores. En wat ik ook raar vind, is dat m'n koelblok amper warm wordt, ook de koperen leidingen zijn niet echt warm...
Als ik de cpu-stress test stop, dan daalt de CPU temp binnen een paar seconden met wel 20 graden.
Vragen:
1. Kloppen de metingen überhaubt?
2. Kunnen deze temperaturen kwaad?
3. Is het koelblok wel goed, aangezien de temp. zo razendsnel daalt als de belasting stopt.
4. Wat kan ik verder nog doen?