hoe zwarte banden vermijden bij opnemen TV met PVR?

Pagina: 1
Acties:

• Trycho
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-12-2025
Hoi,

Ik heb mezelf een mediacenter gebouwd rond de Hauppauge MCE-500 kaart en Windows MCE. Alles werkt perfect op het videoformaat na. Als ik gewoon TV kijk via de kaart is er niks aan de hand. Als ik opnames maak, dan ontstaan er altijd twee zwarte banden, een boven en een onder het beeld. Dit zwart komt niet van de player software maar lijkt echt mee in de opname te zitten (achtergrondkleur van player veranderen bewijst dit eenvoudig). Als een film in breedbeeld uitgezonden wordt, dan verergert het probleem, want dan krijg ik extra dikke zwarte banden en lijkt je door een brievenbus te kijken.
Is dit een probleem met het formaat waarin de kaart opneemt tegenover het analoog PAL signaal dat het binnenkrijgt via de kabel? Weet iemand hoe je dit kan oplossen? Op de fora van MS en Hauppauge tot nu toe nog niks gevonden die mijn probleem oplost. Wat is het beste formaat om een PAL signaal op te nemen? Geen 720x576 vermoed ik?

Alle hints zijn welkom :-)

Verwijderd

Je zou deze vraag ook eens kunnen posten bij www.degroeneknop.nl/forum/ of soortgelijk forum.

Maar inderdaad... ook ik loop tegen dit fenomeen aan.
Ik denk niet dat het ligt aan de opname resolutie, maar waar dan wel aan is mij ook niet duidelijk. Wel kan je zien dat de hauppauge echt een behoorlijke hoeveelheid tweak-opties heeft (in registry) bij MCE.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 13:29 ]

• Trycho
Bedankt voor de reactie, ik heb een post gezet op "degroeneknop". Als ik een oplossing vind, zal ik ze hier posten. Ik overweeg alvast wel om Mediaportal eens te proberen, om te zien of dat programma dezelfde kuren vertoont...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16
Heb ook een 500 icm MCE, maar snap niet wat je precies bedoeld? Normale uitzendingen in breedbeeld worden ook zo opgenomen, dus zijn die zwarte balken logisch. Films zijn vaak nog breedbeeldiger (16:10 oid?) dus krijg je nog dikkere balken. Dat het bij het afspelen beeldvullend is komt waarschijnlijk door de zoom opties van MCE.

[ Voor 39% gewijzigd door Nielson op 16-08-2008 12:31 ]

• Trycho
Inderdaad, bij breedbeeld uitzendingen snap ik waar ze vandaan komen. Maar een aantal analoge kanalen (in België toch) zenden niet uit in breedbeeld, en ook die vertonen extra zwarte banden.

Bij het bekijken van een breedbeeld TV kanaal, zijn de "normale" zwarte banden trouwens ook aanwezig, bij een standaard TV beeld niet. Het probleem is dat er bij opname extra zwart bijkomt boven en onder het beeld (en zelfs 2 fijne zwarte lijntjes aan de zijkanten).

Vandaar dus mijn vraag als dit iets is waar ik iets aan kan doen, door een reg tweak of ander mediacenter programma of wat dan ook? Of als dit iets is inherent aan de TV kaart, waar ik gewoon mee moet leren leven en wegediten bij het her-coderen?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:17
[b][message=30588386,noline]Bij het bekijken van een breedbeeld TV kanaal, zijn de "normale" zwarte banden trouwens ook aanwezig, bij een standaard TV beeld niet. Het probleem is dat er bij opname extra zwart bijkomt boven en onder het beeld (en zelfs 2 fijne zwarte lijntjes aan de zijkanten).
Kun je eens wat screenshots/samples posten van zulke opnames?
Dan wordt het probleem misschien wat duidelijker.

• Trycho
Ik heb net geprobeerd om enkele screenshots te maken (met Gadwin Printscreen). Maar de resulterende prentjes tonen enkel een leeg Mediaplayer kader. Is dit een of andere vorm van DRM in actie? (Afbeeldingslocatie: http://www.flickr.com/photos/29649720@N03/2774477724).

Aangezien ik voor deze thread geen zin had om nu ook met allerlei screenshot tools te gaan prutsen, heb ik de randen van de bewuste formaten overgetekend zoals die in mijn mediaplayer verschijnen (Afbeeldingslocatie: http://www.flickr.com/photos/29649720@N03/2773650829/). De legende hierbij: grijs=achtergrond mediaplayer, zwart=achtergrond mee opgenomen in de file en altijd zichtbaar, geel=formaat beeld bij niet breedbeeld uitzending, groen=formaat beeld bij breedbeeld uitzending waarbij alle geel er dan zwart uitziet in het echt natuurlijk ;-)

Mij is het hem vooral te doen over het verlies aan resolutie die dit zwart met zich meebrengt. Alle beschikbare opname pixels die aan het opnemen van zwart verloren gaan, zitten niet in het nuttig beeld. Met croppen nadien verlies je het zwart, maar dat helpt de resolutie natuurlijk geen meter vooruit.
Nu, ik vermoed dat door de verwerking van de TV stations die PAL-breedbeeld uitzenden, je sowieso al wat verticale resolutie verliest? Zou het eigenlijk mogelijk zijn om je TV kaart een kleiner kader toe te wijzen waarin hij zijn maximale resolutie van 720x576 pixels in kan opnemen? Of bevat het TV signaal gewoon niet genoeg informatie om al die pixels mee te vullen? Ook niet met een of andere vorm van interpolatie die sowieso wel plaats vindt bij analoog->digitaal conversie? Ik vrees dat mijn kennis op dit specifieke gebied een beetje tekort schiet...

Dus de hoofdvraag blijft dus: hoe kan ik het onderste uit de kan halen qua resolutie met mijn TV kaart? Alle tips nog altijd welkom :-) !
Pagina: 1