Mijn computer draait RAID0 op een nvidia mediashield controller. Werkt prima. Maar niet met linux tenzij je dmraid gebruikt volgens http://ubuntu-in.info/wiki/index.php/SATA_RAID_Howto
Ik start de Live CD op, installeer dmraid, check me reet devices. Werkt prima, geen foutmeldingen.
Maar in de installatie, die nu inplaats van twee losse 500GB schijven één 1TB schrijf zoals gewenst detecteert kan ik geen reet. Niks selecteren bij manual en hij detecteerd de groottes van de partities ook niet. Dus ik sluit de installatie af en start GParted (noot: ik heb op Windows al een ext3 en swap partitie gemaakt).
GParted kan er niet mee omgaan??? Hij ziet de partities, hij detecteerd de vrije ruimte net zoals bij de installatie maar geeft bij iedere partitie errors. Hij detecteerd wel de groottes juist.
Ik kan de errors niet kopieren maar het komt erop neer dat hij de inhoud van de bestandsystemen niet kan lezen. Bij ext3 zegt hij dat hij geen geldig superblock kan vinden, en bij NTFS zeikt hij ook. Nu moet ik wel zeggen dat het installatieprogramma wel partitienummers detecteerde/weergaf terwijl gparted volgens mijn heel de array probeert te openen.
Nu heb ik verschillende mogelijkheden, maar ik ben bang dat ik mijn partitietabel of heel mijn raid om zeep help.
1. In de installatie de ext3 partitie verwijderen en opnieuw aanmaken
2. In Windows de ext3 partitie verwijderen en in de Ubuntu installatie opnieuw aanmaken
3. Verdergaan zoals het nu is Ubuntu installeren volgens https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
4. De rescue partitie op mijn derde harddisk (die niet in raid staat) verkleinen, Ubuntu daarop installeren, later dmraid installeren, en zo in ieder geval bij mijn partities kunnen. Deze laatste optie houd ik ook het liefst als laatst want ik heb geen backupschijf gekocht om Ubuntu op te installeren.
Wat denken jullie wat ik moet doen?
Ik start de Live CD op, installeer dmraid, check me reet devices. Werkt prima, geen foutmeldingen.
ubuntu@ubuntu:~$ sudo dmraid -r /dev/sdb: nvidia, "nvidia_jjdabccf", stripe, ok, 976773166 sectors, data@ 0 /dev/sda: nvidia, "nvidia_jjdabccf", stripe, ok, 976773166 sectors, data@ 0
Maar in de installatie, die nu inplaats van twee losse 500GB schijven één 1TB schrijf zoals gewenst detecteert kan ik geen reet. Niks selecteren bij manual en hij detecteerd de groottes van de partities ook niet. Dus ik sluit de installatie af en start GParted (noot: ik heb op Windows al een ext3 en swap partitie gemaakt).
====================== libparted : 1.7.1 ====================== Unable to open /dev/fd0 read-write (Read-only file system). /dev/fd0 has been opened read-only. Input/output error during read on /dev/fd0 Unable to open /dev/scd0 read-write (Read-only file system). /dev/scd0 has been opened read-only. Can't have a partition outside the disk! Can't have a partition outside the disk! Can't have a partition outside the disk! Can't have a partition outside the disk! Can't have a partition outside the disk! Can't have a partition outside the disk! Can't have a partition outside the disk! Unable to open /dev/scd0 read-write (Read-only file system). /dev/scd0 has been opened read-only. Unable to open /dev/scd0 - unrecognised disk label. Unable to open /dev/sda - unrecognised disk label. Can't have a partition outside the disk!
Ik kan de errors niet kopieren maar het komt erop neer dat hij de inhoud van de bestandsystemen niet kan lezen. Bij ext3 zegt hij dat hij geen geldig superblock kan vinden, en bij NTFS zeikt hij ook. Nu moet ik wel zeggen dat het installatieprogramma wel partitienummers detecteerde/weergaf terwijl gparted volgens mijn heel de array probeert te openen.
Nu heb ik verschillende mogelijkheden, maar ik ben bang dat ik mijn partitietabel of heel mijn raid om zeep help.
1. In de installatie de ext3 partitie verwijderen en opnieuw aanmaken
2. In Windows de ext3 partitie verwijderen en in de Ubuntu installatie opnieuw aanmaken
3. Verdergaan zoals het nu is Ubuntu installeren volgens https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
4. De rescue partitie op mijn derde harddisk (die niet in raid staat) verkleinen, Ubuntu daarop installeren, later dmraid installeren, en zo in ieder geval bij mijn partities kunnen. Deze laatste optie houd ik ook het liefst als laatst want ik heb geen backupschijf gekocht om Ubuntu op te installeren.
Wat denken jullie wat ik moet doen?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]