Verwijderd

Topicstarter
Setup:
Striker II Extreme
QX9650
2 * EVGA 8800 GTS G92
4 * 1 GB OCZ 1800 geheugen (staat op QVL)

VGA-kaarten en moederbord gekoeld met EK-blokken, CPU met een D-Tek Fuzion 2

Tweede zo'n moederbord dat ik heb, tweede keer dat hij faalt, precies dezelfde symptomen.
Vista was net geinstalleerd en opeens valt hij uit. Ik wil em opnieuw booten, moederbord geeft nog wel het signaal door om te booten (voeding begint power te geven), maar hij POST niet, en op de display blijft de melding "CPU INIT" staan.
Een paar uur gewacht, dan nog eens opnieuw proberen booten (voor het geval ik een blok niet goed erop had gezet en hij daardoor oververhit raakte, wat dan echt wel toeval zou moeten zijn aangezien hij meer dan een uur zonder problemen gedraaid heeft), zelfde probleem.
Geprobeerd met verschillende geheugen latjes, zonder geheugen, niets.
Alle blokjes eraf gehaald om toch zeker te zijn dat er niets is doorgebrand, niets (wat ook niet zou mogen aangezien de temperatuurbeveiliging nog aan stond en die op mijn vorige wel degelijk werkte).
Geprobeerd met verschillende configs van de grafische kaarten, zonder, geen soelaas.

De zoveel voorgestelde oplossing geprobeerd van CMOS reset, batterij eruit, meer dan een dag zonder stroom gezet, batterij er weer in en booten, nog steeds hetzelfde probleem.

CPU heb ik niet getest met een andere, AFAIK moet de BIOS toch posten, zelfs met een kapotte CPU (en die D-Tek blokjes zijn een hel om eraf te halen :)).

Mijn conclusie is dus BIOS kapot/corrupt, dus weeral een nieuwe.

Nu wil ik gewoon zeker zijn dat ik 1, niks over het hoofd heb gezien, en 2 dat het toch zeker niet kan dat er iets is doorgebrand van NB/SB/MOSFET's, want anders steek ik m'n waterkoeling even op dat standaard Fusion blok, ook al is dat crap.

Ik gebruik overigens niet geleidende koelvloeistof, dus zelfs al zou er een lek zijn (en ik heb uitvoerig getest en niets gevonden) zou het nog niet uit maken.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Het deel dat ik kan doen uit de troubleshooter had ik inderdaad gedaan. Maar aangezien hij niet POST is dat niet veel :)

Overige hardware is trouwens:
Tagan U-33 900W
2 * Raptor 150GB
3 * Laing DDC Ultra pompen
2 * Thermochill PA 120.2 rads
2 * EK res
en wat T-Balancer temp sensors en control unites, maar die hingen nog niet aan de power.

Wat er in dat Tom's hardware topic wordt vermeld ga ik dan maar eens doen, maar kan het wel niet 100% correct simuleren aangezien ik geen waterkoeling kan gebruiken als ik het mobo uitbouw (ofwel moet ik heel de waterkoeling uitbouwen, maar dan ben ik weer een paar dagen bezig).