Nieuwe Game-PC reageert -NIET-

Pagina: 1
Acties:
  • 1.866 views

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 12:51

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
:/

Heb ik net een Game-PC van 700 Euro voor iemand in elkaar gezet, stuit ik op een aantal problemen. :X

Het gaat om:

Asus P5E Moederbord , PCI-EX 2.0 X38
Intel E8400 CPU
2X1GB OCZ Reaper DDR2 RAM 6400
EVGA 8800GT SC
Corsair 520Watt voeding

Voor de rest CPU-fan,Brander en HDD.

Nu ben ik geen n00bie, en weet dus hoe je een PC moet samenstellen etc. Mijn (vergelijkbare) eigen pc (zie sig.) heb ik ook samengesteld.

Wanneer ik alles heb verbonden, en de aan/uit-knop indruk, start de pc, maar: CPU-Fan op 100%, HDD reageerd niet, beeldscerm vertoont niets.

Dus iets goed mis. Denk niet aan kortsluiting of iets dergelijks. De videokaart doet het gewoon goed; was van mij geweest. Processor kapot? Nope, heeele kleine kans. Voeding lijkt het gewoon te doen; fan draait, en ook de GPU-fan draait bijvoorbeeld.

Nu ben ik tot de conclusie gekomen:

Óf de moederbord is gewoon kapot, óf ik moet de BIOS flashen naar een nieuwere BIOS, die 45nM-CPU's ondersteunt. Ok, ik heb dus een E2140 erin gestopt, maar ook hiermee boot ie niet. :O

Wat denken jullie?

Ow ja: Hallo allemaal. ;)

Gulfstream G650

Verwijderd

Extra powerconnectors op mobo vergeten.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-05 08:14
Dat je hier moet beginnen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Test de onderdelen los in een andere pc om onderdelen uit te sluiten. Loop je kabels na etc :)

Specs

• Ubernerd
  • Laatst online: 18-05 17:57
Je hebt wel de 4pins "pentium stekker" vlak bij het socket aangesloten ? Videokaart goed aangesloten op de voeding met zo'n 6pins molex ?

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 23:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerste gedachte van waarschijnlijk iedereen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Mijn gedachten: Jumpering HDD's? BIOS settings niet goed? Alle kabels wel aangesloten, dus ook die extra van de videokaart :?

Ook al geef je aan dat je geen noobie bent (die lopen er meer rond hier ;) ), iedereen kan iets over het hoofd zien :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

salimrmaf schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:28:
Nu ben ik geen n00bie, en weet dus hoe je een PC moet samenstellen etc. Mijn (vergelijkbare) eigen pc (zie sig.) heb ik ook samengesteld.
Als je die bij de hand hebt kan je onderdelen uit gaan wisselen.....

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:32:
Eerste gedachte van waarschijnlijk iedereen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Mijn gedachten: Jumpering HDD's? BIOS settings niet goed? Alle kabels wel aangesloten, dus ook die extra van de videokaart :?

Ook al geef je aan dat je geen noobie bent (die lopen er meer rond hier ;) ), iedereen kan iets over het hoofd zien :)
de HDD heeft geen Jumpers; de PC is al kaal opgestart. Maar ook dat leverde niets op. :O Bios settings goed?! Je krijgt niet eens een BIOS te zien, helaas. :o En ja, alle kabels zijn aangesloten.. Ook de videokaart.. alleen zit ik nu te denken.. die CPU-stekkertje :p

Vergeten om bij te vertellen: Overmorge ga ik bij hem langs met mijn FX5200 PCI kaart, HDD, en RAM-geheugen.

Ook heb ik een 8-pins-voedingskabel die niet modulair was in de CPU-voedingsstekker gestopt. Als het past, is het goed, toch? :$ Er zat wel een 4-Pins-kabel aan, maar die zit nu dus zonder functie in de case te hangen. En de "opstart-problemen-FAQ" heb ik al doorgenomen. :w

[ Voor 135% gewijzigd door SalimRMAF op 14-08-2008 23:39 ]

Gulfstream G650

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Hoe krijg jij een 8pins stekker in een 4 pins aansluiting? Gewoon 4 pinnetjes ernaast geprikt?

Lijkt me niet handig

Verwijderd

Ik neem aan dat je netjes die boekjes die overal bijzaten hebt gelezen? Aka, de gebruiksaanwijzing.

• Ubernerd
Ik volg hem ook even niet :) Misschien makkelijk om even een foto te posten?

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je al getest met een andere voeding? Al is het maar om te kijken wat ie dan doet.
Mijn mobo had eerst ook een 'oude' BIOS versie er in zitten, maar desondanks pakte hij mijn hardware (en zelfs CPU die (officieel) nog niet ondersteund werd) wel en had geloof ik Windows al geïnstalleerd voordat ik de nieuwste versie installeerde... Dus mobo hoeft het per definitie ook niet te zijn.

Verwijderd

probeer eens die 4 pins aan te sluiten!
het is namelijk niet zo, dat wat past dat dat dan ook moet werken.
die 4 kabeltjes staan voor spanning en een voor de min.
prik die 4 pins kabel op de plek waar nu die 8 pins zit ..
en je zult zien als het allemaal goed zou moeten werken dat het werkt.

Verwijderd

salimrmaf schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:35:
En de "opstart-problemen-FAQ" heb ik al doorgenomen. :w
Wel handig dan om dat ook te vermelden ;) :w

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 23:52 ]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Sorry dat ik het een beetje onduidelijk uitleg.

Volgens Corsair:

The HX620W/HX520W has an attached 4-pin +12V and an 8-pin +12V
cable; also know as "P4" and "EPS12V" cable.
a. If your motherboard has a 4-pin +12V socket, connect the 4-pin cable directly to
your motherboard.
b. If your motherboard has an 8-pin socket, connect the 8-pin cable directly to
your motherboard.

Ik heb dus de 8-pins-kabel geconnecteerd, wat zo hoort.

De voeding ziet er zo uit;

VOEDING: 3 kabels komen eruit:

-24-pins-ATX Stekker
-4 Pins "P4" stekker
-8-Pins "P4" stekker, AKA +12V

De 4-pins-stekkeris op dit moment dus ongebruikt.

Een foto zegt meer dan 100000 woorden: :P

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/7046/noobiegc7.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door SalimRMAF op 14-08-2008 23:53 ]

Gulfstream G650

• Ubernerd
Dit is het moederbord waar het om gaat

Afbeeldingslocatie: http://xs130.xs.to/xs130/08334/1873_l552.jpg

Ik zie bij het socket een 4 pins aansluiting zitten, waar je de "4-pin +12V" kabel op aan moet sluiten, simpel toch ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:45:
[...]

Dan ben je toch een n00b en zou ik de handleiding van je mobo nog maar eens goed lezen.
Of jij bent er 1 want waarom zou hij de 8 pins niet mogen gebruiken. ;)
Natuurlijk niet die van de videokaart maar die voor het mobo. :P

[...]
Blijkbaar niet goed genoeg. Die 4-pins connector moet je óók aansluiten :w
8 pins kan ook dus. ;)

• Bejit
  • Laatst online: 12-05 18:00

Bejit

Svenska Faderland

Hang een PC speaker aan je mobo en haal 1 voor 1 de componenten eruit.(Eerst VGA, dan memory en kijk of die piept)

Piept die niet is hoogst waarschijnlijk het mobo dood.

Systeempje

Verwijderd

Dat is een 8-pins connector met een zwart dopje er overheen waardoor je er nog maar 4 pins van ziet.

Verwijderd

Ubernerd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:50:
Dit is het moederbord waar het om gaat

[afbeelding]

Ik zie bij het socket een 4 pins aansluiting zitten, waar je de "4-pin +12V" kabel op aan moet sluiten, simpel toch ?
Dat is een 8 pins beter kijken. :p

Edit: Spuit 11. :9

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 23:53 . Reden: ^^ ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je hebt een 24pins mobo stekker (witte blok rechstonderin op die afb hierboven) daar gaat een 20+4pins stekker inverder gaat er rechtsboven (net onder het IO-gedeelte) een 4pins cpu-stekker in. (8pins voor extra stabiliteit, klepje even verwijderen)

[ Voor 12% gewijzigd door Wiethoofd op 14-08-2008 23:53 ]

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Nogmaals:

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/7046/noobiegc7.jpg
Bejit schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:51:
Hang een PC speaker aan je mobo en haal 1 voor 1 de componenten eruit.(Eerst VGA, dan memory en kijk of die piept)

Heb ikg edaan, op beide manieren, maar geen geluidje. :?

(Beide manieren bedoel ik: + op - en - op + en omgekeerd als het goed is..)

Ik denk toch echt dat het aan de moederbord ligt. :|

[ Voor 5% gewijzigd door SalimRMAF op 14-08-2008 23:57 ]

Gulfstream G650

Verwijderd

(Beide manieren bedoel ik: + op - en - op + en omgekeerd als het goed is..)
Maakt niet uit hoe je hem erop zet. ;)

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 20:01
Heb een keer pc besteld bij Azerty met een oa een Asus P5K en een E8400.
Tijdens assemblage bij hun bleek echter dat het systeem ook niet werkte en na testen bleek het de combinatie van die 2 te zijn, een bekend probleem zou zijn. Citaat:
Het gekozen Asus moederbord ondersteund de processor niet, wij hebben meerdere E8400 cpu’s geprobeerd, deze deden het allemaal niet, onze P4 test cpu doet het wel in dit moederbord.
Het moederbord zou de E8400 moeten ondersteunen, echter is uit ervaring gebleken dat de E8400 cpu niet heel goed samenwerkt op het Asus moederbord.
Dus misschien wel de gouden tip voor je; probeer eens een andere processor in het systeem.

Uiteindelijk heeft Azerty de asus vervangen voor een Gigabyte, systeem werkt perfect...

Edit: niet goed gelezen, E2140 getest |:( ...hmm weet ik het ook niet

[ Voor 4% gewijzigd door PieterAelse op 15-08-2008 00:03 ]

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:04
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:51:
Dat is een 8-pins connector met een zwart dopje er overheen waardoor je er nog maar 4 pins van ziet.
Wat heb je met bovenstaand gedaan ?
En wat voor Bios versie draai je ? staat op het moederbord
Gaat het groene ledje wel aan ?

[ Voor 5% gewijzigd door Yippie op 15-08-2008 00:02 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kan de zooi ook nog buiten de kast testen zodat je eventuele kortsluiting met de kast uitsluit.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Yippie schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:01:
[...]

Wat heb je met bovenstaand gedaan ?
En wat voor Bios versie draai je ? staat op het moederbord
Gaat het groene ledje wel aan ?
Ik hebg ewoon de 8-pins CPU-stekker er dus aan gekoppeld.

Welke BIOS erop zit weet ik niet; staat niet op de doos, en op de mobo zag ik dat het de revisie 1.03G is, net als de mijne die ik een half jaar geleden heb gekocht, waar de E2140 wel out of de box werkte. Alleen za ik op de doos dat er gewoon P5E stond, bij mij staat er P5E3. Een typfout dus van ASUS. Mischien een net wat nieuere reviesie; ook de geluidskaart die meekwam is anders: grijs van kleur. :/ En ja, de groene LED brandt. :*) Dus met de stroom zit het wel goed..
Wiethoofd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:04:
Je kan de zooi ook nog buiten de kast testen zodat je eventuele kortsluiting met de kast uitsluit.
Kortsluiting zit er niet op: ik zie geen enkel symptoom.

[ Voor 14% gewijzigd door SalimRMAF op 15-08-2008 00:11 ]

Gulfstream G650

• Yippie
Ben je slaapdronken ? P5E is met DDR2 geheugen, P5E3 met DDR3.

24 port mobo stekker ook aangesloten ? eventueel 20+4..

Na eindelijk te hebben kunnen verifieren via de Asus website, je hebt bios 0502 of hoger nodig voor je E8400 en de E2140 heet 0107 of hoger nodig.

Kan je hier dus zien

In principe is de bios gelijk aan het nummer op je moederbord af fabriek.
Dus tenzij die al is geupdate ( vanwege RMA bijv. ) gaat dit niet werken zonder eerst een nieuwe bios erin te flashen.

Had je kunnen weten door zelf wat onderzoek te doen, om deze reden heb ik bij mij eerst een E6750 erin gestopt en toen geflashed naar inmiddels 0702.

Meer info is te vinden op de (zeer trage) support site van Asus.

[ Voor 120% gewijzigd door Yippie op 15-08-2008 00:47 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

salimrmaf schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:10:
Kortsluiting zit er niet op: ik zie geen enkel symptoom.
Het zien en het ontkrachten zijn twee verschillende dingen.

Volgens mij staat het zelfs in de Hangen en opstarten Troubleshooter dat je buiten de kast een zo kaal mogelijk op moet starten.

Verder doorspitten van gebruikershandleidingen is ook niet verkeerd.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Wiethoofd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:26:
[...]

Het zien en het ontkrachten zijn twee verschillende dingen.

Volgens mij staat het zelfs in de Hangen en opstarten Troubleshooter dat je buiten de kast een zo kaal mogelijk op moet starten.

Verder doorspitten van gebruikershandleidingen is ook niet verkeerd.
Handleidingen? Die ken ik allemaal al uit mijn hoofd.

Ok, ik snap wat je bedoelt, maar ik ben een technicus: ik weet wanneer er kortsluiting ontstaat. Als er kortsluiting optreedt dan zou ik dat wel merken. Ikzelf heb ook niet geraakt door de stroom of iets dergelijks. Zo kaal mogelijk hebben we al gedaan, maar nog niet uit de case.. Zaterdag weer een keer proberen. Als dan nog niets lukt... -O-

[ Voor 3% gewijzigd door SalimRMAF op 15-08-2008 00:47 ]

Gulfstream G650

• Yippie
Lees even mijn vorige post door, scheelt je onnodige kosten als je hem RMA wilt sturen als blijkt dat wat je gaat proberen niet werkt.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Yippie schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:14:
Ben je slaapdronken ? P5E is met DDR2 geheugen, P5E3 met DDR3.

24 port mobo stekker ook aangesloten ? eventueel 20+4..

Na eindelijk te hebben kunnen verifieren via de Asus website, je hebt bios 0502 of hoger nodig voor je E8400 en de E2140 heet 0107 of hoger nodig.

Kan je hier dus zien

In principe is de bios gelijk aan het nummer op je moederbord af fabriek.
Dus tenzij die al is geupdate ( vanwege RMA bijv. ) gaat dit niet werken zonder eerst een nieuwe bios erin te flashen.

Had je kunnen weten door zelf wat onderzoek te doen, om deze reden heb ik bij mij eerst een E6750 erin gestopt en toen geflashed naar inmiddels 0702.

Meer info is te vinden op de (zeer trage) support site van Asus.
24-stekker: Check.
BIOS: Check.

Want alle P5E's ondersteunen de E2140 vanuit de fabriek al.

Gulfstream G650

• Yippie
Ok, dan blijft er 1 ding over, het geheugen. Op het forum ook veel over te lezen.
Heb je 1 bank geprobeerd icm de E2140 ?
Indien mogelijk ander geheugen.

Heb je de QVL wel geraadpleegd ?

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 17:55
salimrmaf schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:47:
[...]

Handleidingen? Die ken ik allemaal al uit mijn hoofd.

Ok, ik snap wat je bedoelt, maar ik ben een technicus: ik weet wanneer er kortsluiting ontstaat. Als er kortsluiting optreedt dan zou ik dat wel merken. Ikzelf heb ook niet geraakt door de stroom of iets dergelijks. Zo kaal mogelijk hebben we al gedaan, maar nog niet uit de case.. Zaterdag weer een keer proberen. Als dan nog niets lukt... -O-
Je weet dat wanneer een bordje sluiting veroorzaakt dat niet altijd te zien/horen/ruiken is? Of heb jij magische voltmeters in je ogen zitten?

Verwijderd

haal het moederbord er eens uit, test het op een stuk karton of iets
ik herken dit probleem, op 1 of andere manier maakte een stukje van me case kortsluiting ( verdwaalde schroef )

Verwijderd

Wat betreft de combi P5E + E8400, draait bij mij als een zonnetje, geen enkel probleem gehad!
Wel meteen de bios naar 0702 ge-flashed, welke versie draait er bij jou ? (het bord had in oudere versies, lager dan 0402 moeite met enkele PCI-E kaarten)
ps. hier met OCZ platinum 800 MHz (4*1 GB) en 4 polige cpu voedingsplug

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 02:31 ]

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
controleer de socket op je moederbord even of hier een paar pinnetjes misschien zijn omgebogen. Was op mijn Asus Mainboard ook icm E8400 ,met als gevolg Fans draaien ,maar geen beeld. Mainboard was dus dood.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
mystie schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 01:37:
controleer de socket op je moederbord even of hier een paar pinnetjes misschien zijn omgebogen. Was op mijn Asus Mainboard ook icm E8400 ,met als gevolg Fans draaien ,maar geen beeld. Mainboard was dus dood.
Hiermee had ik al rekening gehouden; ik heb de nieuwe mobo dus heel goed behandelt; geen pinnetjes verbogen. Ram is ook met 1 bank getest; niets.

Wat ga ik nou morgen doen: Met mijn 1GB Crucial Tracer testen, en ja, ik zal de mobo uit zijn case halen en daar testen, om kortsluiting uit te sluiten.

Ik heb een USB-stick met de nieuwste BIOS-file; 802 :9 bij de hand, maa rja dan moet ie wel booten. :X

Gulfstream G650

Verwijderd

Yippie schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 00:14:
Bord herkende de E8400 prima met versie 0402, update is nodig om halve multipliers te gebruiken en een probleem bij S3 te verhelpen, hij moet gewoon booten.

Heb je het al geprobeerd met de 4 polige power connector ipv de 8 polige ?

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-03 17:28
Bejit schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:51:

Ik heb ook eens een Asus moederbord gehad met slecht geheugen erop, maar ik hoorde helemaal geen piepjes. Tot ik eindelijk na lange tijd bedacht dat Asus met de standaard-instellingen een gesproken, nauwelijks verstaanbare POST-melding geeft. Dus toen ik m'n speakers op het moederbord had aangesloten hoorde ik eindelijk "memoryfailurememoryfailurememoryfailure".

Ik weet niet of Asus nog steeds gesproken POST-meldingen geeft, maar het zou de moeite waard kunnen zijn om behalve de standaard speaker ook eens een setje pc-speakers aan te sluiten.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Heb je erop gelet dat er geen afstandbussen onder het mobo zitten waar er geen gaten zijn? Ik weet n.l. nog dat in mijn nieuwe kast een aantal afstandsbussen voorgemonteerd waren waarvan ik er één of twee moest verzetten...

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
jitter schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 11:56:
Heb je erop gelet dat er geen afstandbussen onder het mobo zitten waar er geen gaten zijn? Ik weet n.l. nog dat in mijn nieuwe kast een aantal afstandsbussen voorgemonteerd waren waarvan ik er één of twee moest verzetten...
Er zitten in totaal 9 afstandsbusjes tussen de case en het mobo. Ik heb alle gaatjes gevuld, behalve bij 1 afstandsbusje waar ik geen zin had om er nog een schroevje te plaatsen; zover ik weet zitten er geen 'losse' afstandsbusjes, maar zal dit zometeen toch controleren.

Gulfstream G650

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
Het lijkt me toch het handigst als je een error code of iets te weten gaat komen. Druk ook je geheugen nog even goed aan.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

salimrmaf schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:35:
[...]

En de "opstart-problemen-FAQ" heb ik al doorgenomen. :w
Deze troubleshooter is niet lichte lectuur voor op het nachtkastje. Het is een gids om je te helpen als je daadwerkelijk je handen uit de mouwen steekt om dingen op te lossen.

Je verdere posts hier bewijzen overduidelijk dat je (niet voor de eerste keer) bijzonder weinig met de troubleshooter gedaan hebt. Ga nou niet jouw en onze tijd verdoen met een topic wat daardoor noodzakelijke info mist. Pak de troubleshooter er echt bij. *Doe* de dingen die erin staan. Wees niet zo arrogant om te denken dat je weet wat wel en niet relevant is. Als je het zo goed wist had je onze hulp namelijk niet nodig...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.