Toon posts:

Vreemde geluiden Samsung 500GB, reden tot zorgen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, van de week maakte mijn 500Gb samsung een hele naar "screech" geluid, een paar seconden na het opstarten. De harddisk zit in een externe icy-box en moet appart worden ingeschakeld. Dit doe ik nadat Xp is opgestart. Ik behandel mijn harddrives altijd heel netjes. Wie weet waar dat geluid door kan komen of wat het betekent?

Ik heb een theorie maar weet niet of het waarheid kan bevatten. In de zomer zet metaal door de warmte uit. Daar de harddrive in een keine gesloten casing zit, wordt door het uitzetten van metaal lucht uit de externe casing geduwd. Als de harddisk opspint kan het geen lucht in de harddisk zuigen dat nodig is om de koppen op te laten "zweven". Externe casings zijn dus gevaarlijk.

BS?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 20:06 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk niet dat die paar graden temperatuur verschil echt veel verschil uit zullen maken (als je bedenkt dat de bedrijfstemperatuur van hdds altijd hoger ligt dan kamertemperatuur). Ik zou zeggen, test die disk gewoon met een tootlje van de fabrikant.
Als een disk een raar geluid maakt wil ik altijd wel graag weten wat er mee aan de hand zou kunnen zijn, dus gewoon even testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja bedankt, wilde net naar de site van Samsung gaan. Helaas kan ik het pas volgende week testen. Ik post daarna zonodig interessante bevindingen. Maar dat geluid! mijn hart had bijna ook een failure.

• sanderdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 18:24
Er zit geen lucht binnenin je hard-disk. Dat is een vacuum.
Dan zou een stofdeeltje wat meekomt met de lucht heel je schijf kunnen vernielen.

Verwijderd

Naar ik weet is een HDD niet vacuum van binnen. (de koppen hebben toch lucht nodig om op te zweven? er zit toch zo'n stickertje op met " Do not cover this hole!") Maar ik denk niet een HDD last heeft van een "kleine ruimte" (afgezien van de eventuele hitte)

@ sanderdam: Eventuele stofdeeltjes die via dat gaatje naar binnen zouden kunnen komen worden tegen gehouden door een filter denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 22:53 ]

• RagingR2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-11-2022

RagingR2

[GeekPride!]

De leeskop van een harde schijf wordt inderdaad op afstand gehouden door de lucht die tussen de leeskop en de schijf beweegt.

Wikipedia: Hard disk drive

En verder is een harde schijf zo goed als luchtdicht afgesloten afgezien van een heel klein gaatje met een filter om de luchtdruk gelijk te houden met de buitenlucht.

En @ topic starter, het lijkt me virtueel uitgesloten dat er problemen ontstaan door een combinatie van warme omgevingslucht en een ijzeren casing. Ten eerste, die casing is toch niet luchtdicht? En ook al zet de lucht in de harde schijf uit, zó veel scheelt dat nu ook weer niet in luchtdichtheid: er zit nog altijd lucht in de harde schijf, dus waarom zou de harde schijf nieuwe lucht aan moeten zuigen? Harde schijven zijn zelfs speciaal zo gebouwd dat de lucht bij uitzetten door hogere temperatuur gedeeltelijk kan ontsnappen (gaatje + filter). Wat hierboven al eerder werd gezegd: harde schijven en andere computeronderdelen zijn er echt wel op gebouwd om bij hogere temperaturen te functioneren.

Verder heb ik niet zo veel verstand van headcrashes en fysieke schade aan schijven. Maar ik zou eerst eens een volledige check van je harde schijf doen (CHKDISK ofzo). Het lijkt mij dat als je harde schijf nog steeds prima werkt, en CHKDISK niets vindt, dat dat onheilspellende geluid haast geen headcrash kan zijn geweest. Maar ik zou toch wel graag willen weten wat het is... Misschien gaat het de volgende keer wel fout. Je zegt een 500Gb; ik neem aan redelijk nieuw dus? Zit er nog garantie op? Anders gewoon terugsturen.

P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D

Pagina: 1