van dualboot naar singleboot [OpenSuse 11.0]

Pagina: 1
Acties:

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Momenteel heb ik windows xp en Opensuse 11.0 geïnstalleerd staan op mijn laptop. Windows wordt de laatste tijd echter niet meer gebruikt en dus zou ik enkel opensuse willen. Nu vroeg ik me af of het mogelijk was windows te verwijderen en die vrijgekomen ruimte te gebruiken, als extra partitie of als uitbreiding voor de bestaande ext3 partitie, zonder alles opnieuw te moeten installeren.

M'n huidige partitie-indeling:
Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x25ccc00d

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 1 8309 66742011 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 8310 8375 530145 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda3 * 8376 9729 10876005 83 Linux

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Er zijn mijns inziens een paar zinnige dingen die je kunt doen:

1) gooi de windows partitie weg en maak er een ext3 partitie van.
Vervolgens kun je deze partitie ergens mounten (bijv: /home/bulk).
of beter alles uit /home erheen kopieren en mounten als /home zodat alles in je homedir automatisch op die (grote) partitie komt. Voor dit laatste wil je waarschijnlijk starten van een live cd (kan zonder voor ervaren gebruikers).

2) de twee partities samen voegen. Hier ook weer een live cd voor nodig. (zorg dat je bij boot opgeeft dat het live systeem je swap ruimte niet gebruikt!).
vervolgens de windows partitie weggooien en de swap partitie naar voren verplaatsen (evt door weg te gooien en opnieuw aan te maken). Dan kan je de ext3 partitie resizen.
Dit alles is o.a. met gparted te doen.

gouden tip: maak een backup!

Ik weet niet precies wat je bootloader gaat doen op het moment dat je root partitie iets naar voren is geschoven, waarschijnlijk moet je dan ook je grub (of andere bootloader) config aanpassen. Misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In yast kon je gewoon een bootregeloptie verwijderen. Lijkt me dat je dat nog steeds kan (geen ervaring met 11.0). Een aparte home directory kan geen kwaad, in tegendeel. Handig tijdens een upgrade van opensuse bv. Voor dat eerste heb je geen live cd nodig, waarschijnlijk is grafisch inloggen als root het handigst (alle normale users uitloggen) gezien root niet gebruik maakt van /home, enkel zijn eigen /root. Via de console als root inloggen kan ook, zul je wel de commandos moeten weten. Tevens handig vooraf (als root, geen users ingelogd) de /home dir hernoemen naar iets tijdelijks, anders kom je in de knoei met het proberen te mounten van de nieuwe partitie naar /home

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Lijkt me het veiligst om inderdaad gewoon een

mkfs.[ext3|reiserfs|xfs|jfs] /dev/sda1

te doen en die partitie te mounten onder /home, /opt, of iets anders leuks.

Als je ext3 gebruikt, zou je eventueel ook de partitie kunnen resizen. Zie

http://www.hermann-uwe.de...t3-partitions-with-parted

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• zezke
  • Nu online
Ik heb het op deze manier gedaan:
1) gooi de windows partitie weg en maak er een ext3 partitie van.
Vervolgens kun je deze partitie ergens mounten (bijv: /home/bulk).
of beter alles uit /home erheen kopieren en mounten als /home zodat alles in je homedir automatisch op die (grote) partitie komt. Voor dit laatste wil je waarschijnlijk starten van een live cd (kan zonder voor ervaren gebruikers).
De enige moeilijkheid zat hem erin cp -a te gebruiken dat de permissies en eigenaars gelijk bleven.

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
OK, hoe je Windows moet verwijderen van de harde schijf is al verteld, maar je wil hem vast ook verwijderen uit je opstartmenu. Dat moet je doen door hem uit het menu van de boot-loader te halen. Gaat ongeveer als volgt (dit is de handmatige methode, misschien is er een gemakkelijkere in Suse maar deze werkt altijd):

-Zorg dat je root-rechten hebt.
-/boot/grub/menu.lst bewerken met je favoriete editor.

Je kan denken aan
$kdesu kate /boot/grub/menu.lst
om bovenstaande te doen, maar
$sudo nano /boot/grub/menu.lst
kan ook.

Nu zijn er een aantal items - ieder item is een 'paragraafje'; een daarvan is Windows (bestandje even bekijken, je komt hem vanzelf tegen). Ik vermoed dat er iets staat van 'chainloader +1' enz.

Dat gehele item moet je 'uitcommenten' door er hekjes # voor te zetten.

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# For booting Windows NT or Windows95
title Windows NT / Windows 95 boot menu
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader  +1
# For loading DOS if Windows NT is installed
# chainload /bootsect.dos

moet worden veranderd in

code:
1
2
3
4
5
6
7
# For booting Windows NT or Windows95
#title Windows NT / Windows 95 boot menu
#rootnoverify (hd0,0)
#makeactive
#chainloader  +1
# For loading DOS if Windows NT is installed
# chainload /bootsect.dos

Opslaan en klaar is kees.

Dan heb je hem ook niet meer in het boot-menu en zal hij ook niet meer opgestart worden.

Er zijn nu nog een bepaald aantal items over, ieder nieuw item begint bij title. Je moet ze in gedachte nummeren vanaf 0,1,2 enz. Nu moet je zorgen dat
code:
1
default 0

verwijst naar de titel nummer van het item dat je wilt opstarten. Waarschijnlijk is OpenSuse je eerste title-entry, dus dan kan je hem gewoon op 0 laten staan. Je kan de timeout die standaard op 30 staat ook aanpassen. Wil je het hele scherm (bijna) niet meer zien dan kan je deze op 1 of 3 seconden zetten.

HK

• zezke
  • Nu online
Hartelijk bedankt voor de prachtige uitleg, maar opensuse heeft in yast de optie om daar de bootloader aan te passen.
Pagina: 1