[MBPro 2.5 intel] Fancontrole

Pagina: 1
Acties:

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Bij welke Temp moeten de fans eigenlijk gaan draaien?

Mijn MBP'tje raakte laatst de 80 graden, en mijn fans bleven keurig steken op een rpm-etje of 2400, dat lijk me vrij weinig.. Hij is nog nooit warmer dan dat geworder, maar toch, het is niet echt lekker op schoot :X

Ik heb niets te melden.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
je kunt fan control downloaden voor je laptop hiermee bepaal je zelf welke temp bij welke fanspeed hoort.

Hij maakt waarschijnlijk dan wel wat meer herrie maar het is wel stiller.

(hier heb ik je vraag waarschijnlijk niet mee beantwoord maar toch)

[ Voor 16% gewijzigd door BlueKeenan op 14-08-2008 16:51 ]

Verwijderd

Toen ik laatst een dvd aan het compilen was op mijn MacBook (weet niet of dat verschil maakt in deze) Begon het fannetje toch wel aardig te draaien. Volgens Istat met iets om en nabij de 6000 toeren, bij een temp die ook zo rond de tachtig graden was. Later heb ik nog eens een keer geprobeerd en toen leek 75 graden zo'n beetje het signaal te zijn om het fan harder te gaan laten draaien. Ik weet nogmaals niet of dit in een Pro anders is en hoe goed de weergave van Istat is. De temperaturen zijn, neem ik aan, een benadering...

Verwijderd

BlueKeenan schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:51:
je kunt fan control downloaden voor je laptop hiermee bepaal je zelf welke temp bij welke fanspeed hoort.

Hij maakt waarschijnlijk dan wel wat meer herrie maar het is wel stiller.

(hier heb ik je vraag waarschijnlijk niet mee beantwoord maar toch)
smcFanControl (als je dat bedoelt) kun je niet instellen om het toerental van de fans af te stemmen op de temperatuur. Je kunt het toerental alleen handmatig afstellen.

"Hij maakt waarschijnlijk dan wel wat meer herrie maar het is wel stiller." 8)7
bedoel je misschien met 'stiller' 'koeler'?

Denk dat je meer hebt aan CoolBook!

Edit: je cpu kan gemakkelijk temperaturen van 80 of 90 graden aan, hoor. Als dit gevaarlijk was, zou Apple wel hebben ingesteld dat de fans eerder aan gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 17:58 ]

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Het duurt soms even voor de fan sneller gaat draaien. Volgens mij gedaan voor energie besparing. Als je even een piek hebt van 10 seconden, en de temp komt niet boven de 90 graden is er geen probleem.

Verwijderd

Het is vooral ook om de fans te sparen, aangezien de CPU echt wel tegen een graad of 80 kan.
Fans die constant op 3000+ RPM draaien kan je na een paar jaar laten vervangen, plus dat het extra herrie maakt.

De gewone Macbook kan je niet als vergelijking gebruiken, daar zitten daar andere fans in en dat is een kunststof case. Plus dat er een heel ander type Core 2 Duo in zit.

De MBP lijkt ook vaak warmer dan een gewone laptop omdat het een aluminium behuizing is, dat geleidt de warmte veel beter. Mede daarom zal een metalen laptop ook minder actieve koeling nodig hebben dan een kunststof model.

• joeltje
  • Niet online
Okay, dus ik hoef me niet druk te maken....

Ik ken de fan control, en dat werkt op zich goed, maar inderdaad, alleen handmatig. Ik vroeg me eigenlijk gewoon af of die temperaturen normaal zijn, zeker gezien het feit dat de fans verder geen extra touren gaan maken... Blijkbaar wel, als ik zo jullie reacties lees...

Ow, en een cool-book, of iets in die trent, is nou niet echt waar ik naar zoek. Wellicht handig op je werk plek, maar om nou in de trein met zo'n ding te gaan sjouwen :N

Ik heb niets te melden.

Verwijderd

joeltje schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 09:15:
Okay, dus ik hoef me niet druk te maken....

Ik ken de fan control, en dat werkt op zich goed, maar inderdaad, alleen handmatig. Ik vroeg me eigenlijk gewoon af of die temperaturen normaal zijn, zeker gezien het feit dat de fans verder geen extra touren gaan maken... Blijkbaar wel, als ik zo jullie reacties lees...

Ow, en een cool-book, of iets in die trent, is nou niet echt waar ik naar zoek. Wellicht handig op je werk plek, maar om nou in de trein met zo'n ding te gaan sjouwen :N
mwa een mbpro is ook niet bepaald licht :) maar handig is het niet.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:29

MaDLiVe

.-Observer-.

Coolbook is een stukje software voor de mac. Het biedt de mogelijkheid om je cpu te ondervolten (geheel risicoloos) waardoor je processor nog wel stabiel draait maar dan op het laagst mogelijke voltage. Dit kan soms tot 20graden Celsius in temperature schelen. Zie ook het mac mini topic voor uitgebreidere gebruikerservaringen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• joeltje
  • Niet online
ditte: http://coolbook.se/CoolBook.html ?

Dat vinnik eng :$

[ Voor 55% gewijzigd door joeltje op 15-08-2008 13:08 ]

Ik heb niets te melden.

Pagina: 1