[dion_b] Bericht over topic

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:40
Sorry maar ik kan je niet pmen maar je hebt mijn topic gesloten over dat ik mijn pc niet normaal kan aanzetten na het verwijderen van een defecte hdd en dat ik maar nogmaals een keer die faq mag doornemen maar:

Voeding
Welk merk is het?
Corsair

Levert het voldoende vermogen?
Ja

Start zo kaal mogelijk op (moederbord/cpu(koeler!)/één reepje geheugen/videokaart) en check of hij doorstart en/of stabiel blijft.
Heb ik gedaan, iederekeer langzaam weer wat toegevoegd maar het probleem blijft. (ik had al gezegt dat ik het systeem uit elkaar had gehaald en stap voor stap opnieuw inelkaar gedaan heb)

Probeer optimaal gebruik te maken van alle beschikbare molex connectoren. Bijvoorbeeld twee aparte connectoren voor een RAID0 set met twee HDD's (dus niet een enkele kabel met twee verloopjes gebruiken).
gedaan

Verder is het aanbevelenswaardig om alle fans apart aan te sluiten i.v.m. fluctuaties in de stroom van de gebruikte kabel.
Check

Slaat het wel aan?
Ja, de koelers gaan draaien maar verder niks

Zijn de spanningslijnen stabiel?
Ja alle waardes zijn stabiel.

Stresstesten: installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de minima/maxima in MBM.
Geen fouten alles werkt perfect zoals voorheen.

Klok de FSB/geheugenbus zo ver mogelijk terug en probeer het probleem te reproduceren. Blijft het probleem uit, dan heb je redenen om de voeding te verdenken. Andere goede verdachten zijn het moederbord en/of de koeling/airflow.
Voeding testen in een ander systeem.
Andere voeding proberen.
Dikkere voeding kopen: liefst zo dik mogelijk en van een kwaliteitsmerk, omdat ze relatief lang meegaan en je zo nog headroom hebt voor toekomstige upgrades.

Ik heb de OC sinds dit probleem al terug gezet naar stock maar dit had geen ander resultaat dus draait hij nu weer in de OC stand.

Het is aanbevelenswaardig om de stekker van de voeding in een geaard stopcontact te steken.
Hebben we hier niet. EN dit gaf voorheen nog nooit problemen waarom nu ineens wel na het verwijderen van een hdd??

Moederbord
Overgeklokt? Temperatuur?

Ja geOCed werkt perfect, ook op stock werkt hij perfect. De temp is 30c

FSB terugzetten.
Gedaan, niks opgelost

PCI/AGP dividers controleren.
Zit nog steeds goed

Eventueel I/O spanning iets verhogen bij instabiliteit.
PC is niet instabiel

BIOS?
reset gedaan, geen oplossing

Alle foutmeldingen tijdens het opstarten
Draaien de fans wel?
Ja

Is de CPU fan op de daarvoor bestemde header aangesloten? Is de CPU fan voorzien van een toerentalsensor? (gele draad). Sommige mobo's willen anders helemaal niet opstarten. Raadpleeg de handleiding.
Dubbel check

Probeer anders de PC handmatig op te starten met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad.
Heeft geen zin want hij gaat zo ook aan.

Maakt het moederbord geen kortsluiting met de paneel van de kast?
Nee

Zijn de afstandhouders correct gebruikt?
ja

Haal alle kaarten eruit, test ze één voor één uit en probeer verschillende combinaties en volgorde in de slots.
gedaan

IRQ deling: op de handleiding van het moederbord staat vast wel beschreven welke slots dezelfde IRQ delen. De meeste AGP kaarten, USB en Firewire controllers kunnen dat wel hebben. Sommige modems, netwerkkaarten en I/O controllers hebben er problemen mee. Veel geluidskaarten en TV kaarten horten en storten met een gedeelde IRQ. Al het legacy spul (ISA/seriëel/parallel) weigert hun IRQ te delen.
Allemaal in orde

Lekkende condensatoren?
nee

Processor
Overgeklokt?

Ja werkt perfect. Ook weer op stock gezet en werkt ook perfect.

FSB terugzetten.
Gedaan, probleem blijft aanwezig.

Temperatuur?
Alle temps zijn in orde. De maxiamle stressed temp bij OC van mijn cpu is 65c op de eerste 2 cores en de andere twee iets boven de 55c. Mijn scythe Infinity voelt ook niet echt heel erg warm aan. Mobo is 30c en de graka ongeveer 60c

Let ook op dat de koeler zeker weten goed is gemonteerd! Dus niet scheef, losjes, verkeerdom, etc. Anders slaat de PC compleet vast.
Zit goed

Neem anders betere koeler/koelpasta/airflow.
Airflow is uitstekend en de gebruikte thermal paste is van Artic Silver. Tevens ook niet te veel van opgedaan. (de bekende 1 rijst korrel)

Soms kun je in de BIOS instellen dat de computer zichzelf uit moet schakelen, nadat de processor een bepaalde temperatuurgrens heeft overschreden. Check deze ook eens. Ook bestaat er een vergelijkbare instelling voor het toerental van de CPU koeler.
De max temp van 80c voor de cpu wordt niet gehaald want deze blijft onder de 65c.

Upgrade?
Ja 2 nieuwe Western Digital WD10AECS schijven. De eerste erin gezet en alles werkt perfect. De tweede erin gezet en deze bleek defect te zijn. Dus die er weer uitgehaald en sinds dien gaat de pc niet meer normaal aan.

Ondersteuning?
Alle hardware is compatible met mijn pc en de kabels zitten ook goed want dat heb ik nu al 3x na gelopen.

Ik had de faq dus al doorgenomen en dit heeft mij niks geholpen. Wil je a.u.b. mijn topic weer openen zodat er hopelijk een oplossing gepost kan worden? Alvast bedankt!

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Alle modjes hebben een adres waar ze op bereikbaar zijn, je had hem dus ook even kunnen mailen. Zie hiervoor hun MyReact.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dat komt omdat je zelf de DM-functie uit hebt staan. Als je in je voorkeuren dat aanzet kan je andere mensen ook berichten sturen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 23:11
Het hele probleem bij jou is dat je gewoon je oude bericht copy-paste. Het gevolg is dat mijn collega in dit deel denkt dat je niks hebt gedaan. Dat heb je blijkbaar wel gedaan en hierboven staat dat dan ook duidelijke, maar dat mis in je andere post.

Echter is deze ook niet volledig, ik weet niet wat je complete system specificaties zijn... Mijn glazenbol staat ter reparatie helaas...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Dit soort topics zijn dus niet de bedoeling zie Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Er zijn zat methoden naast IM/DM/PMP om met het betreffende modje te overleggen. Overigens ben ik het geheel eens met zijn slotje op je vorige topic. Topic gaat dus dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Dit topic is gesloten.