Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 06:46

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Ik heb nog een restant spaarloon op mijn spaarloonrekening staan en wil dit deblokkeren voor als we op 1 oktober de sleutel van ons nieuwe huis krijgen. Ik kan hierbij kiezen voor overmaken voor de overdracht aan de notaris of overmaken na de overdracht aan mij. Ik wil het geld gebruiken voor diverse inrichtings-zaken dus laatstgenoemde is niet handig (moet eerst eigendomsbewijs binnen hebben en kopie daarvan bijsluiten bij deblokkeringsopdracht).
Als ik kies voor deblokkeren voor de overdracht met uitbetaling aan de notaris, wordt het geld dan bij de afrekening via de notaris aan mij overgemaakt (zodat ik er dan direct over kan beschikken) of wordt het aan de hypotheekverstrekker overgemaakt als inbreng in de aankoop?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
De notaris zal eerst alle rekeningen betalen (de woning zelf, eventueel taxatierapport, verrekening zakelijk lasten, kadaster, zijn eigen honorarium etc). Wat er overblijft wordt gewoon aan jou overgemaakt. Hij gaat niet op eigen houtje een deel van jouw hypotheek inlossen met het overgebleven geld.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 06:46

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
OK, bij meegefinancieerde kosten koper en extra woningverbetering wordt het restant dus extra uitgekeerd. Mooi om te horen...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
jfeelders schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:02:
OK, bij meegefinancieerde kosten koper en extra woningverbetering wordt het restant dus extra uitgekeerd. Mooi om te horen...
Je noemt nu woningverbetering. Dat maakt het iets complexer.

Als je een verbouwing meefinanciert, en de hypotheek wordt daardoor hoger dan de huidige taxatiewaarde van het huis toelaat, heb je meestal met de bank een bouwdepot afgesproken. Dat is een soort rekening waaruit je alleen maar de verbouwingskosten kunt betalen: op elke uitgaande transactie moet een stempeltje van de bank voordat deze daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

In dat geval zal de notaris het afgesproken bedrag vanuit de hypotheeksom in het bouwdepot storten. Blijft er onder de streep nog meer geld over (zoals jouw spaarloon), dan ontvang je dat op je gewone rekening. Tot zover geen verschil met mijn eerdere antwoord. Het kan echter zijn, dat je met de bank hebt afgesproken dat alles naarhet depot moet. Lijkt me niet gangbaar, maar het is mogelijk. Kijk even in de hypotheekofferte en concept akte van hypotheek.