Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 23:21

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Topicstarter
Afgesplitst van soebo in "Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 8)"

Wat ik me nou altijd heb afgevraagd is of je als freelancer zelf je financiele zaken regelt of dat je er iemand voor inhuurd voor een paar uur per week/maand.

[ Voor 22% gewijzigd door een moderator op 14-08-2008 12:11 ]

• soebo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:05
Het kan beide.
Ik kies ervoor om iemand in te huren, zodat de kans op fouten kleiner is (want daar betaal ik immers voor).
Facturering, betalingen, btw-afdracht doe ik zelf. Mijn accountant heeft realttime inzicht op mijn administratie en kijkt mee. Fouten worden gecorrigeerd en gecommuniceerd.

Het gaat me voornamelijk om de inkomstenbelasting afdracht en het opstellen van de jaarrekening.
Daarnaast weet een accountant/boekhouder de fiscale voordelen beter toe te passen, dan dat ik kan.

Enkele klanten vragen ook om accountantsverklaringen, dan is een accountant ook handig om te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door soebo op 14-08-2008 12:07 ]

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Topicstarter
Ah ok. Als het dus zo wordt gedaan minimaliseer je dus eventuele risico's met belastingen. Dat is namelijk waar ik direct aan denk als ik aan een freelancing denk. Voor in de toekomst wordt freelancing steeds aantrekkelijker als je een accountant hebt die alle financiele zaken regelt.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

@soebo: voor een eenmanszaak, wat zijn ongeveer de kosten voor een accountant eigenlijk?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik freelance zelf ook.Alleen met een andere constructie. Ik ben voor de belastingdienst gewoon in loondienst. Ik krijg ook elke maand een vast basissalaris. Verder gewoon vakantiegeld ed.

Van mijn uurtarief wordt een klein gedeelte ingehouden door het bedrijf wat ik werk. Zij doen verder de facturatie, declaraties e.d. Het verschil tussen het ingehouden gedeelte + mijn basissalaris is bonuspot die ik kan legen wanneer ik wil.

Voordelen :

- Ik heb een vast inkomen per maand
- Ik hoef geen extra administratie bij te houden

Nadelen:

- Ik betaal meer belasting
- Ik heb geen recht op bepaalde aftrekposten.

Ik doe dit nu een jaar en mij hoor je nog niet klagen :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

flitspaal.nl schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 12:42:
Ik freelance zelf ook.Alleen met een andere constructie. Ik ben voor de belastingdienst gewoon in loondienst. Ik krijg ook elke maand een vast basissalaris. Verder gewoon vakantiegeld ed.

Van mijn uurtarief wordt een klein gedeelte ingehouden door het bedrijf wat ik werk. Zij doen verder de facturatie, declaraties e.d. Het verschil tussen het ingehouden gedeelte + mijn basissalaris is bonuspot die ik kan legen wanneer ik wil.

Voordelen :

- Ik heb een vast inkomen per maand
- Ik hoef geen extra administratie bij te houden

Nadelen:

- Ik betaal meer belasting
- Ik heb geen recht op bepaalde aftrekposten.

Ik doe dit nu een jaar en mij hoor je nog niet klagen :-)
Ik kan het mis hebben maar is dit juist NIET freelancing?

Verwijderd

Waarschijnlijk bedoeld hij payrolling ipv freelance. Of hij is oorspronkelijk begonnen als "freelancer" bij één vaste "opdrachtgever" waarvan de belastingdienst heeft geoordeeld dat er sprake is van ( fictief) dienstverband..

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 13:23 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Brons schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:02:
[...]

Ik kan het mis hebben maar is dit juist NIET freelancing?
Het is een soort van tussenvorm vind ik. Ik bepaal wie mijn klanten zijn. Ik doe mijn eigen werving e.d.

Van het geld wat we in de samenwerking laten zitten doen we dus de boekhouding / accountant / facturatie / stukje risico draging als iemand toch op de bank zit. Website betalen e.d.

Ik heb dus wel alle vrijheid van het freelancen en toch ook nog een aantal zekerheidjes van in loondienst.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Mr.Nash

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:21:
[...]

Het is een soort van tussenvorm vind ik. Ik bepaal wie mijn klanten zijn. Ik doe mijn eigen werving e.d.

Van het geld wat we in de samenwerking laten zitten doen we dus de boekhouding / accountant / facturatie / stukje risico draging als iemand toch op de bank zit. Website betalen e.d.

Ik heb dus wel alle vrijheid van het freelancen en toch ook nog een aantal zekerheidjes van in loondienst.
Er was een Amsterdams bedrijf die dit "midlancen" noemt en dit ook onder deze naam adverteerd. Volgens mij was het Inwork, weet het niet meer zeker. In ieder geval het is exact dezelfde regeling die jij net opnoemde.

Even uit interesse @ Flitspaal: Is je vast inkomen dan veel hoger dan wanneer je normaal vast zou werken? En bepaal je dan ook zelf je werktijden etc zoals dat bij freelancen veel het geval is?

• soebo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:05
beany schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 12:34:
@soebo: voor een eenmanszaak, wat zijn ongeveer de kosten voor een accountant eigenlijk?
Voor €1560 per volledig jaar krijg ik:
- BTW controle per kwartaal
- Indiening van jaarlijkse inkomstenbelasting
- Opstellen jaarstukken
- Verstrekking accountantsverklaringen

Voor extra uitzoekwerk worden verschillende uurtarieven gehanteerd, afhankelijk van wat er uitgezocht moet worden.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mr.Nash schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:25:
[...]

Er was een Amsterdams bedrijf die dit "midlancen" noemt en dit ook onder deze naam adverteerd. Volgens mij was het Inwork, weet het niet meer zeker. In ieder geval het is exact dezelfde regeling die jij net opnoemde.

Even uit interesse @ Flitspaal: Is je vast inkomen dan veel hoger dan wanneer je normaal vast zou werken? En bepaal je dan ook zelf je werktijden etc zoals dat bij freelancen veel het geval is?
Mijn vaste basisinkomen heb ik onderling afgesproken en ligt inderdaad een stuk hoger dan toen ik nog in loondienst was. Dit basisinkomen kan ik ook elk moment verhogen of verlagen wanneer ik dat zou willen.

En ik bepaal ook volledig mijn eigen werktijden en de hoeveelheid werk in een maand die ik werk. Ook of ik 20, 40, 80 of 100 dagen vrij neem. Cursussen ben ik ook vrij in om te kiezen.

Uiteindelijk betaal ik toch alles zelf. Enige waar ik dus op let is dat mijn "bonuspot" in de plus blijft.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
flitspaal.nl schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:21:
[...]

Er zijn zelfs twee tussenvormen tussen het echte freelancen (vanuit je een eigen eenmanszaak/BV) en een vaste baan:

1. payrollen. Je doet zelf je acquisitie tot je eenmaal een klus hebt Dan laat je jezelf door het een of andere bureau detacheren op een projectcontract. Meestal bespreek je een kaal arbeidsvoorwaardenpakket en een fors salaris, gebaseerd op je uurtarief.

2. midlancen. Je blijft ook tussen opdrachten door in (vaste) dienst van de detacheerder. Je hebt een vast basissalaris, vaak ook secundaire arbeidsvoorwaarden zoals leaseauto en pensioen, en daarnaast een bonus die gebaseerd is op jouw omzet. Het enige verschil tussen deze vorm en "gewoon" werknemerschap is dat je inkomen kan varieren afhankelijk van je uurtarief bij de klant en je aantal declarabele uren.

• t_captain
flitspaal.nl schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:07:
[...]

Mijn vaste basisinkomen heb ik onderling afgesproken en ligt inderdaad een stuk hoger dan toen ik nog in loondienst was. Dit basisinkomen kan ik ook elk moment verhogen of verlagen wanneer ik dat zou willen.
Hoger?

Door de regel heb je in zulke constructies toch juist een betrekkelijk laag basissalaris, en een hoge bonus als je veel declarabele uren draait?

Ik dacht namelijk dat de truc van dergelijke midlance detacheerders/payrollers was om zichzelf minder marktgevoelig te maken door weinig uit te geven aan vaste kosten. Als ze al een hoog vast salaris betalen, waar komt dan nog te ruimte vandaan om je een goede bonus te geven?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

t_captain schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:00:
[...]

Hoger?

Door de regel heb je in zulke constructies toch juist een betrekkelijk laag basissalaris, en een hoge bonus als je veel declarabele uren draait?

Ik dacht namelijk dat de truc van dergelijke midlance detacheerders/payrollers was om zichzelf minder marktgevoelig te maken door weinig uit te geven aan vaste kosten. Als ze al een hoog vast salaris betalen, waar komt dan nog te ruimte vandaan om je een goede bonus te geven?
Bonus wordt natuurlijk minder als je een hoger salaris afspreekt. Dat spreekt voor zich.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 12:39
soebo schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:45:
[...]

- Opstellen jaarstukken

Voor extra uitzoekwerk worden verschillende uurtarieven gehanteerd, afhankelijk van wat er uitgezocht moet worden.
Voor hetzelfde betaal ik een kleine 700 euro per jaar bij PMP-advies.

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Wie werkt er hier toevallig als "midlancer" en wat is jullie ervaring?

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
Ik werk sinds begin dit jaar als 'midlancer' via een heel klein ICT bedrijf (5 man). Op zich niets mis mee, je verdient over het algemeen wat meer dan je bij een gewone detacheerder kan krijgen (zit nu bijv. zelf op +/- 6500 per maand gemiddeld (vakanties meegerekend)+leaseauto etc bij 36u/week, bij grote detacheerder rond de 5200). Basis salaris ligt uiteraard wel een stuk _lager_ (en niet hoger zoals flitspaal.nl beweert:? ) als bij vaste werkgever, denk in orde van grootte van zo'n 2500-3500 euro/maand (hoe hoger het basis salaris, hoe lager de bonus zal zijn)
Je haalt zelf je opdrachten binnen en aangezien je salaris voor een groot deel afhankelijk is van je uurtarief let je daar wat meer op bij het aangaan van een klus dan dat je dit voor een detacheerder doet (mij boeide het echt weinig welk uurtarief ik toen had)

Ik heb in mijn midlance constructie nog wel een vast aantal vakantiedagen (24). Ik kan niet zomaar 10-20-100 dagen vrij nemen zoals flitspaal.nl (kosten van het vaste salaris/leaseauto/pensioen blijven immers gewoon doorlopen, dat moet ook ergens van betaald worden). Het kan wel, maar dan kost me dat per dag extra een paar honderd euro. Niet erg aantrekkelijk in ieder geval.
Voor cursussen krijg ik een jaarlijks budget (vergelijkbaar met grote detacheerders) en een 10-tal extra 'vrije' dagen. Wat je met deze tijd/budget doet, is aan jezelf.

Aangezien ik het stukje zekerheid van een vast basis salaris niet meer nodig vind, ga ik volgend jaar wel als zelfstandig ondernemer beginnen. Wil je deze zekerheid wel, dan is deze 'midlance' constructie zeker niet verkeerd.

Verwijderd

Radical1980 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:10:
Wie werkt er hier toevallig als "midlancer" en wat is jullie ervaring?
In 2006 ben ik begonnen als midlancer (vast deel minimumloon, totaal 75% van de omzet) en ik kan het alleen maar aanbevelen.
  • 25% afdragen lijkt veel, maar valt wel mee als je het vergelijkt met de 15% die freelancers vaak voor hun agentschappen af moeten dragen.
  • Een bedrijf met enige massa kan hogere tarieven vragen dan een op zich zelf staande freelancer.
  • Er wordt geen bedrijfje gespeeld, dus geen geneuzel met functioneringsgesprekken en reviews en dergelijke, of bijbehorende management-overhead.
  • Voor mij persoonlijk was een AOV onbetaalbaar. Omdat ik toch in vaste dienst ben, loopt dit nog gewoon via het UWV. Ik moet nog uitzoeken of de dekking nog opgehoogd kan worden.
  • Facturering en dergelijke worden allemaal door het bedrijf uitgevoerd.
  • Betrokkenheid van alle medewerkers bij het bedrijf is vele malen hoger dan bij een grote IT-toko, waar het gemiddelde gespreksonderwerp toch vaak blijft steken op de leasebak.
Je moet wel enige bagage meenemen, ik denk zo'n 5 tot 10 jaar ervaring. Een netwerk helpt ook, maar dat zijn dingen die je in de loop van de tijd vanzelf verzamelt.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
soebo schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:45:
- Opstellen jaarstukken

Voor zo'n 700/jaar krijg ik 4 BTW aangiftes, inkomstenbelasting aangifte en een jaarverslag. Wel houd ik een Excel werkboek met een soort grootboek bij, die ik ieder kwartaal opstuur.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die via een midlance/payroll constructie werken en niet hun eigen opdrachten hoeven te werven? Dat lijkt me namenlijk nog het moeilijkste deel.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:38
Dat noemen ze dan toch een detacheerder?

Ik lees sinds kort al deze topics door omdat ik naast mijn vaste baan ook wil gaan freelancen. Zie al wel dat ik nog een hoop informatie moet inwinnen voor ik die stap maak.De KvK geeft regelmatige interessante seminars welke ik ook van plan ben te bezoeken, zoals Starten als freelancer ZZP-er en Starten als parttime ondernemer

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 16-08-2008 09:19 ]

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

frickY schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 09:18:
Dat noemen ze dan toch een detacheerder?

Ik lees sinds kort al deze topics door omdat ik naast mijn vaste baan ook wil gaan freelancen. Zie al wel dat ik nog een hoop informatie moet inwinnen voor ik die stap maak.De KvK geeft regelmatige interessante seminars welke ik ook van plan ben te bezoeken, zoals Starten als freelancer ZZP-er en Starten als parttime ondernemer
Nou, detacheren is dat je ook echt voor x uur in de week in dienst bent. Een andere constructie is dat je alleen maar in dienst bent als je ook daadwerkelijk ergens neergezet wordt. Bankzitten is eigen rekening en daarom krijg je extra betaald.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

sverzijl schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:07:
Ik werk sinds begin dit jaar als 'midlancer' via een heel klein ICT bedrijf (5 man). Op zich niets mis mee, je verdient over het algemeen wat meer dan je bij een gewone detacheerder kan krijgen (zit nu bijv. zelf op +/- 6500 per maand gemiddeld (vakanties meegerekend)+leaseauto etc bij 36u/week, bij grote detacheerder rond de 5200). Basis salaris ligt uiteraard wel een stuk _lager_ (en niet hoger zoals flitspaal.nl beweert:? )

Ik heb in mijn midlance constructie nog wel een vast aantal vakantiedagen (24). Ik kan niet zomaar 10-20-100 dagen vrij nemen zoals flitspaal.nl (kosten van het vaste salaris/leaseauto/pensioen blijven immers gewoon doorlopen, dat moet ook ergens van betaald worden). Het kan wel, maar dan kost me dat per dag extra een paar honderd euro. Niet erg aantrekkelijk in ieder geval.
Voor cursussen krijg ik een jaarlijks budget (vergelijkbaar met grote detacheerders) en een 10-tal extra 'vrije' dagen. Wat je met deze tijd/budget doet, is aan jezelf.

Aangezien ik het stukje zekerheid van een vast basis salaris niet meer nodig vind, ga ik volgend jaar wel als zelfstandig ondernemer beginnen. Wil je deze zekerheid wel, dan is deze 'midlance' constructie zeker niet verkeerd.
Mijn basissalaris is iets hoger, zo hebben we het afgesproken onderling. Een goede vriend van me werkt bij hetzelfde bedrijf als ik en heeft ook een iets hoger basissalaris. Ik zit nu netto ( zonder declaraties ) op ongeveer 2600 euro per maand.

Ik heb overigens zelf geen leaseauto, ik rij prive een auto en declareer mijn kilometers. Dat komt in mijn geval goedkoper uit dan een leaseauto. Ik betaal immers toch alle eigen kosten. Een pensioenregeling heb ik bewust NIET voor gekozen. Ik zet zelf elke maand geld apart voor mijn oudejaarsvoorziening

Cursussen betaal ik allemaal zelf, dus of ik nu 1, 5 of 10 cursussen in een jaar neem, zolang mijn bonuspot positief is maakt dat niet uit.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die via een midlance/payroll constructie werken en niet hun eigen opdrachten hoeven te werven? Dat lijkt me namenlijk nog het moeilijkste deel.
Wij doen het samen. We houden ons eigen netwerk warm en als we een mogelijke klus vinden voor 1 van ons dan stellen we elkaar op de hoogte. Dit werkt voor ons 4en prima

• sverzijl
Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:15:
[...]
  • 25% afdragen lijkt veel, maar valt wel mee als je het vergelijkt met de 15% die freelancers vaak voor hun agentschappen af moeten dragen.
Alleen als je bij een echt groot midlance bedrijf werkt (zijn die er wel ?) zal je evt. zonder tussenbureau bij een eindklant terrecht kunnen komen. Grote klanten (de klanten die een interessant uurtarief kunnen bieden) doen vaak alleen maar zaken met een 5-10 preferred suppliers, en dit zijn vaak niet de midlance bureaus. In de meeste gevallen zal dus net zoveel van het midlance tarief worden afgesnoept door de tussenbureau als van het tarief van de freelancer. Jouw vergelijking gaat dus vaak niet op.

Daarnaast heb je als freelancer/ZZP-er natuurlijk nog een stel extra fiscale aftrekposten die je niet hebt als midlancer/werknemer : startersaftrek (1e 3 jaar), zelfstandigenaftrek, investeringsaftrek en een 10% winstvrijstelling. Bij 100K jaaromzet is dit al een slordige 15K waarover je geen IB hoeft te betalen.

Verwijderd

Ik zelf ga vanaf deze week beginnen met freelancen mede door de enorme salaris verhoging die ik krijg en omdat liever ergens 6 maanden zit en vervolgens weer ergens anders heen gaat, ik heb het geregeld met payroll ik sta bij me broertje op de loonlijst en dat gaat allemaal via de payroll .

Verwijderd

sverzijl schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 17:33:
[...]
In de meeste gevallen zal dus net zoveel van het midlance tarief worden afgesnoept door de tussenbureau als van het tarief van de freelancer.
Ik heb toch de ervaring dat tussenburo's geneigd zijn hun tarieven op het midlance-tarief te stapelen, terwijl ze invreten op het freelance-tarief. En ik heb de indruk dat dit te maken heeft met een verschil in houding tussen bedrijf versus bedrijf en bedrijf versus freelancende enkeling.

• sverzijl
Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 10:43:
[...]
Ik heb toch de ervaring dat tussenburo's geneigd zijn hun tarieven op het midlance-tarief te stapelen, terwijl ze invreten op het freelance-tarief. En ik heb de indruk dat dit te maken heeft met een verschil in houding tussen bedrijf versus bedrijf en bedrijf versus freelancende enkeling.
Ik heb het verschil nog niet gezien. M'n voorganger die freelancer is had bijv. hetzelfde tarief als ik nu (als midlancer) voor dezelfde klus. (Ok, ik nu 2,50euro/uur meer maar dat is inflatie). Wellicht dat tussenbureau's wat water bij de wijn willen doen als ze verwachten meer zaken met het midlance bureau te gaan doen in de toekomst. Maar dan heb je het over een paar procent hooguit. Het blijven hoe dan ook graaiers :)

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Interessant topic! :)

Hier op de afdeling hebben we een midlancer zitten met 1 'tussenstation'. Bij dat tussenstation blijft ongeveer 15% van zijn uurtarief achter, daarna ontvangt hij uiteindelijk 70% van datgene wat zijn werkgever krijgt. Uiteraard heb ik even snel zitten rekenen: uiteindelijk krijgt hij voor hetzelfde werk als wat ik doe NETTO ruim het dubbele. :o

Bij mijn huidige baan heb ik zekerheid en een wat minder inkomen. Ik heb het gevoel dat als je als midlancer de eerste maanden op een opdracht zit, dat je dan een potje kan maken en dat je dan ook zekerheid kan creëren. Ik ben goed in mijn vakgebied en ben toch serieus naar het midlance-gebeuren aan het kijken. Puur en alleen om het geld. Bij mijn huidige baas heb ik het prima naar mijn zin, maar het frustreert me dat ik zoveel meer kan verdienen voor hetzelfde werk. Uiteraard begrijp ik dat mijn huidige baas diverse zaken voor me regelt en betaalt die ik als midlancer zelf maar moet regelen, maar dan nog blijft er veel meer geld over.

Freelance vind ik weer net te veel van het goede. Dan moet je voor mijn gevoel te veel dingen zelf regelen. Ik lees hier dat je bepaalde zaken uit kan besteden, maar dan nog moet je veel zelf regelen. Midlance klinkt mij als ideale constructie in de oren voor een serieuze senior.

* pven breidt zijn todo voor 2009 uit :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

pven schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:42:
...
Bij mijn huidige baan heb ik zekerheid en een wat minder inkomen. Ik heb het gevoel dat als je als midlancer de eerste maanden op een opdracht zit, dat je dan een potje kan maken en dat je dan ook zekerheid kan creëren.
Klopt, de eerste periode is het spannendst, daarna heb je een buffer om een periode met verminderd inkomen door te komen. Verder: de zekerheid van een vaste baan is ook niet meer wat het geweest is. Vervelend is het alleen dat banken dat nog niet willen accepteren. Wel eerst een huis kopen voor je je baan opzegt dus (dat was een harde les 8)7).

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Of eerst een potje maken en dan pas gaan midlancen/freelancen. Alleen duurt het dan nog langer :)

Verwijderd

Ik heb ervaring met alle drie de soorten werken, vaste dienst, tijdelijke arbeidsovereenkomst (payroll) en nu ben ik echt aan het freelancen.

Voordat ik van vast dienst naar TAO ging, heb ik eerst een flinke buffer opgebouwd. (lees genoeg voor minimaal een jaar thuis zitten) Daarna heb ik uitgezocht waar ik de opdrachten vandaan ging halen.

Mijn ervaringen met de verschillende constructies:

Ik vond vaste dienst maar niets.
Voordelen
- zekerheid

nadelen
- laag inkomen
- beperkt aantal vakantiedagen
- verplichte vergaderingen

Dan de TAO constructie dat was al heel wat beter.
Voordelen
- nogsteeds wat zekerheid, ww en wia rechten
- hoog inkomen in vergelijk met vaste dienst
- zelf opdrachten selecteren
- zelf werktijden bepalen
- zelf vrije dagen bepalen

nadelen
- relatief veel belasting te betalen
- geen aftrekposten

Nu ben ik aan het freelancen en dat vind ik aardig leuk
Voordelen
- aftrekposten
- nog hoger inkomen
- alles verder zelf regelen (net als TAO)
- vergaderingen/etentjes zijn aftrekbaar

nadelen
- risico op werkloosheid is hoger
- administratie regelen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 11:36 ]

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Duidelijk verhaal hierboven, maar ik vraag me nog steeds af of de mensen in de payroll/midlance situatie nu wel zelf hun opdrachten moeten zoeken of dat de tussenpersonen dit voor hen regelt. Ik kan me voorstellen dat er bedrijven bestaan die opdrachten krijgen en daarbij de juiste mensen zoeken. Zoiets als bij het uitzendbureau :)

• AB.NET
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Volgens mij kan beide, afhankelijk van de variant van de constructie.
Ik werk ook volgens een "midlance" constructie. In principe verzorgt mijn werkgever de opdrachten. Als ik zelf een opdracht weet binnen te halen krijg ik een hoger percentage van de omzet.

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Ook ik ga freelancen, nouja, in ieder geval midlancen of iets daar weer tussen. Ik heb veel goede verhalen over Infomotion gehoord. Daarbij wil het geval dat mijn huidige werkgever (middelgrote detacheerder) het liefst samenwerkt met Infomotion, zo heb ik toch nog een kans dat ik bij mijn huidige klanten weer kan gaan zitten. Alhoewel het geen vereiste is om bij mijn huidige klanten te kunnen blijven zitten, is het wel een extra zekerheid natuurlijk. Ik heb gehoord dat Infomotion opdrachten voor je kan vinden en meteen de administratie/belastingen voor je doet, tegen een vergoeding vanuit je uurtarief uiteraard... Je kunt daar als ZZPer en 0-uren contract (maar misschien zeg ik dit fout, iig in een soort van loondienst, dus dat zal dan wel midlancen zijn ofzo?) aan de slag gaan.

Nu de vraag dus: heeft er iemand ervaring met Infomotion? Ik wil daar dan toch wel graag als ZZPer toch ipv midlance oid, maar wel dus mijn administratie gecheckt en geregeld hebben. En evt. in moeilijkere tijden opdrachten voor mij zien verschijnen als ik het zelf niet meer op tijd kan. Of kan ik beter gewoon iemand apart voor mijn administratie inhuren en hopen dat mijn netwerk idd groot genoeg is dat ik altijd van opdrachten voorzien ben (meer risico)?

offtopic:
Misschien offtopic, of voor het verkeerde topic, mocht dat zo zijn stel ik hem wel in een ander topic: ik heb nu een lease-auto voor nog iets meer dan 3.5 jaar (paar maandjes terug geleverd gekregen). Kun je zoiets over laten nemen door een midlance organisatie? Dat jij wel betaald, maar dat de leasemij je niet dik extra laat betalen omdat de auto niet bij een ZZPer zal worden ondergebracht...

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:47
zomertje schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 15:36:
Duidelijk verhaal hierboven, maar ik vraag me nog steeds af of de mensen in de payroll/midlance situatie nu wel zelf hun opdrachten moeten zoeken of dat de tussenpersonen dit voor hen regelt. Ik kan me voorstellen dat er bedrijven bestaan die opdrachten krijgen en daarbij de juiste mensen zoeken. Zoiets als bij het uitzendbureau :)
Dat kan doormiddel van tussenpersonen (heb ik nu dan geregeld, maar dat kost je meer, aangezien ze dan meer geld er tussen uit willen halen (lees 5 á 10 euro per uur), maar zelf iets vinden is nog beter, dan zitten de payrollers ertussen voor bij 1 euro. (alleen bij de grote bedrijven kom je zelf niet makkelijk binnen, vaak hebben ze al overeenkomsten met de grote jongens, en moet je wel via hun naar binnen, en die werken dan weer met bepaalde payroll bureaus (in de ICT dan)) )

• t_captain
Ciqniz schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 23:27:
Ook ik ga freelancen, nouja, in ieder geval midlancen of iets daar weer tussen. Ik heb veel goede verhalen over Infomotion gehoord. Daarbij wil het geval dat mijn huidige werkgever (middelgrote detacheerder) het liefst samenwerkt met Infomotion, zo heb ik toch nog een kans dat ik bij mijn huidige klanten weer kan gaan zitten.
Let wel op een eventueel relatiebeding in je huidige contract. Vaak mag je niet voor de klant aan de slag, niet rechtstreeks en niet via een andere detacheerder.
Misschien offtopic, of voor het verkeerde topic, mocht dat zo zijn stel ik hem wel in een ander topic: ik heb nu een lease-auto voor nog iets meer dan 3.5 jaar (paar maandjes terug geleverd gekregen). Kun je zoiets over laten nemen door een midlance organisatie? Dat jij wel betaald, maar dat de leasemij je niet dik extra laat betalen omdat de auto niet bij een ZZPer zal worden ondergebracht...
Er zijn midlance werkgevers die een leaseregeling of mobiliteitsbudget in hun arbeidsvoorwaarden hebben. In dat geval zou je met je beoogde nieuwe werkgever kunnen overleggen over een eventuele contractovername van de auto.
Een alternatief is om het leasecontract op eigen naam en voor eigen rekening voort te zetten.

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Leuk topic.

Zijn er inmiddels al meer mensen die ervaring hebben met Midlance? Ik overweeg volgend jaar ook een dergelijke constructie. Vooral het hogere salaris is erg aantrekkelijk. Daarnaast heb je toch een zekerheid mbt basisinkomen. Ik heb volgend jaar zo'n 2 jaar ervaring, ik denk dat dit wel genoeg moet zijn.

- Iemand ervaring met BI-clubs die dergelijke constructies aanbieden?
- Tips ?

• sverzijl
t_captain schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:18:
Een alternatief is om het leasecontract op eigen naam en voor eigen rekening voort te zetten.
Dat zal wellicht in sommige gevallen mogelijk zijn, maar zal in deze tijd toch echt lastig worden als net startende ZZP-er. Ik geprobeerd een lopend leasecontract (wat tot einde dit jaar nog via m'n huidige werkgever loopt) prive over te nemen, maar dat wordt gewoon geweigerd. Zelfs met een borgsom/bankgarantie ter hoogte van 20% van de investeringswaarde vd auto en inzage in het (jaar)contract wat ik voor volgend jaar al heb binnengesleept vonden ze het een te groot risico. Nu koop ik de auto in 1 keer contant over, dat was natuurlijk weer geen probleem voor ze.
Ik weet wel welke leasemij ik ook in de toekomst links zal laten liggen.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Edit2: Freelancers, hebben we nog steeds de opdrachten voor het uitkiezen?

@ kraaitje > Gedurfd, om met een jaar ervaring 'in deze tijden' je vaste contract op te zeggen.

Edit: Tip? Hoe liggen de verhoudingen van jouw (en je partners?) inkomen & vermogen tov je vaste lasten? Als je kinderen en / of een koophuis hebt zou je wellicht eerst wat meer willen sparen...

@ sverzijl > Hoe was de prijs in verhouding tot de markt? Viel er over te praten? Het lijkt mij wel wat om het contract uit te dienen en de wagen dan over te nemen namelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Testert op 27-12-2008 09:52 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Testert schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 09:48:

@ kraaitje > Gedurfd, om met een jaar ervaring 'in deze tijden' je vaste contract op te zeggen.

Edit: Tip? Hoe liggen de verhoudingen van jouw (en je partners?) inkomen & vermogen tov je vaste lasten? Als je kinderen en / of een koophuis hebt zou je wellicht eerst wat meer willen sparen...

@ sverzijl > Hoe was de prijs in verhouding tot de markt? Viel er over te praten? Het lijkt mij wel wat om het contract uit te dienen en de wagen dan over te nemen namelijk.
Ik denk dat een vast contract weinig zegt. Als ze willen kunnen ze je zo op straat zetten (en bijv. 2 maanden salaris meegeven). Wat is de waarde nog van een vast contract? Behalve een hypotheek krijgen kan ik geen andere reden verzinnen.

Verwijderd

Ik krijg nog steeds regelmatig aanvragen toegestuurd voor mijn gebied: C/C++, 3D Graphics, GPGPU. Ik zie wel dat het aantal geschikte projecten sterk terug gelopen is de laatste maanden. Het is in december en januari toch altijd rustig dus het is moeilijk om er op dit moment heel precies iets over te zeggen.

• sverzijl
Die was zo'n 7 a 10% hoger als waarvoor ik hem bij de dealer mee zou krijgen. Onderhoudsbeurt/setje nieuwe banden kon er nog vanaf, maar daar hield het ook wel op. Moet zeggen dat ik ook niet echt moeite heb gedaan omdat mijn huidige baas een tegemoetkoming in de kosten heeft gedaan zodat de kosten uiteindelijk +/- op de marktprijs uitkomt.

In jouw geval (contract uitzitten en dan overnemen) zal de prijs waarschijnlijk wel gunstiger zijn omdat de leasemij er dan toch vanaf moet. Maar in mijn geval is de auto nog geen 2 jaar oud en contract zou nog ruim 3 jaar lopen.
Ik krijg nog steeds iedere week aanvragen (ok, laatste 2 weken dan niet) in mijn vakgebied (WebSphere/Oracle/Unix) en moest voor 1-1-2009 een (luxe) keuze maken tussen goed betaalde klus dicht bij huis, of heel erg goed betaalde klus verder van huis. Wel hoor ik van sommige (ervaren, 10+ jaar) collega zzp-ers dat het wel iets moeilijker is geworden cq. de tarieven soms wat lager kunnen zijn. Of projecten die na aanvraag ineens weer worden ingetrokken.

[ Voor 24% gewijzigd door sverzijl op 29-12-2008 14:22 ]

Pagina: 1