Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[CSS en IE] width problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik zit met volgend probleem en kan onmogelijk een oplossing vinden.

Klein voorbeeld:

Ik heb een tabel met width 100% met 1 rij en 4 kolommen:
  • Kolom 1 bevat een label
  • Kolom 2 bevat een input veld
  • Kolom 3 bevat een label
  • Kolom 4 bevat een input veld
Mijn bedoeling is om de kolommen die labels bevatten even breed maken als de label zelf. Ik kan dit niet fixed maken aangezien onze web applicatie multilingual is en de lengte van de labels verschillen per taal. Dit is mij goed gelukt door die kolommen 1px breed te maken en gebruik te maken van "white-space:nowrap".

Mijn probleem ligt in de kolommen die de input velden bevatten. Ik wil ze zo breed maken als mogelijk zonder dat er een horizontale scrollbar verschijnt. Dit is mij gelukt door "width:100%;min-width:100%" te gebruiken als style voor de input velden. Mijn probleem is dat er een horizontale scrollbar verschijnt wanneer de inhoud van de input velden te lang wordt. IE gaat de input velden zo breed maken dat de volledige inhoud van de input veld zichtbaar is. Dit wil ik niet. Ik wil dat IE de input veld zo breed maakt als mogelijk (breedte van de TD cel) zonder dat er een horizontale scrollbar verschijnt.

Ik heb de indruk dat IE zich baseert op de inhoud van het input veld, alleen maar indien de tekst in het veld langer is dan de breedte van de TD cel waarin het veld zich bevindt. Indien de tekst minder breed is dan de breedte van de TD cel dan zal IE de input veld even breed maken als de TD zoals gewenst.

In Firefox is alles perfect. Als je kijkt op mijn testpagina met IE en Firefox dan zie je dat in Firefox geen horizontal scrollbar verschijnt, ongeacht de breedte van het venster. Firefox zal zich aanpassen, IE niet.

Test pagina: http://www.avalonfiles.com/test.htm

De html code van die pagina:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<table border="0" width="100%">
    <tr>
        <td style="width:1px">
            <div style="white-space:nowrap">
                Dit is een label: 
            </div>
        </td>
        <td>
            <input type="text" style="min-width:100%;width:100%;" value="value value value value value value value value value value value value value value value value value value value value value value value value value value value "/>
        </td>
        <td style="width:1px">
            <div style="white-space:nowrap">
                Dit is een label:
            </div>
        </td>
        <td>
            <input type="text" style="width:100%;min-width:100%" value="value value"/>
        </td>
    </tr>
</table>

Bestaat er hiervoor een oplossing? Ik zou graag percentages willen blijven gebruiken.

Wat is jullie mening hierover?

Met vriendelijke groeten

Christophe Bonte

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Is een bug in Internet Explorer. Voor zover ik weet zijn daar geen oplossingen voor.

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10 15:59
Als je de breedte van de input op 100% zet gaat het inderdaad mis in IE, dat is dus sowieso geen optie (width 100% verwijderen dus).

Er is wel een workaround met CSS. je kunt de input omsluiten met een div en dan op basis van de breedte van de div met javascript de breedte bepalen van de input:

code:
1
2
3
4
5
#inputdiv{
    width: 100%;}   

input{
    width: expression(document.getElementById('inputdiv').offsetWidth + "px"); }

EDIT: voorbeeld

[ Voor 8% gewijzigd door Da Weef op 14-08-2008 12:37 ]

.

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor deze workaround !

• Da Weef
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:46:
Super bedankt voor deze workaround !
Volgens mij is ie trouwens niet heel robuust voor alle browsers, dus het is wel aan te raden om hem met conditional statement voor IE te gebruiken en voor alle andere browsers gewoon width van input op 100% zetten.

.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Resizen gaat alleen niet in IE. No big deal, het is in ieder geval iets :)

• Da Weef
Bosmonster schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 17:09:
Resizen gaat alleen niet in IE. No big deal, het is in ieder geval iets :)
ssssssshhht, gewoon op refresh klikken ;)

.

Pagina: 1