RAID0 kloon start niet [win xp]

Pagina: 1
Acties:

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-02 21:13
Hallo,

ik heb mijn 160 gb. ATA harde schijf vervangen voor 2 WD Raptor's van 74 gb. voor wat meer snelheid.

Nou heb ik alle 3 de schijven in het systeem hangen, en heb ik d.m.v. een boot cd m.b.v. Symantec Ghost v.11 de boel kunnen klonen vanaf de 160 gb. ATA schijf naar de 2 WD raptor's (in RAID0).

Toen leek alles goed te gaan met starten vanaf de kloon; Win XP leek op te starten, maar dat duurde maar enkele seconden; al vrij snel kreeg ik heel kort een BSOD te zien, en een automatische herstart. Toen veilige modus maar geprobeerd, maar hetzelfde verhaal: een vastloper in een zwart scherm, en daarna weer een automatische herstart.

Toen heb ik geprobeerd om m.b.v. een Win XP installatie CD mijn RAID0 kloon te herstellen (in het installatiemenu op enter drukken voor installeren, akkoord F8, en vervolgens vond hij dus een bestaande Win XP installatie), dat leek goed te gaan; hij installeerde de bestanden vanaf CD naar de schijf (voor herstel), startte opnieuw op, moest wat instellingen doen, ging wat apparaten installeren, etc. etc. ... Toen was de installatie klaar en ging ik weer herstarten; weer hetzelfde verhaal als hierboven: BSOD + automatische reset, ook bij de veilige modus.

Enige wat ik daar dus mee op ben geschoten is dat ik de volgende keer ALS ik een keer kan opstarten vanaf de nieuwe schijven, ik opnieuw Windows moet activeren (wat op zich natuurlijk niet zo'n probleem is).

Nou heb ik het idee dat in het register van Windows XP nog wat staat over mijn 160 gb. ATA schijf, waardoor hij nog niet kan opstarten vanaf de nieuwe RAID0 partitie, maar ik zou niet weten hoe ik daar vanuit deze niet-opstartbare windows in zou moeten komen, dus wat vragen:

-zijn er kant-en-klare programma's voor het nakijken en automatisch aanpassen van het register voor Windows, evt. met een boot CD?
-welke bestanden zou ik moeten bekijken en aan moeten passen?
-wat gaat er fout, hoe los ik dit op?

• Jorn1986
Nou heb ik iets gevonden; heb een PEbuilder + registry editor plugin, waarmee ik dus het register kan veranderen.

Wie weet welke registers ik zou moeten aanpassen en waar ik die registers zou kunnen vinden?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En waarom denk je dat je met wat registry edits klaar bent?

Heb je uberhaupt gekeken welke BSOD code je krijgt en wat daarbij als mogelijke oorzaken worden gemeld?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jorn1986
alt-92 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 12:17:
En waarom denk je dat je met wat registry edits klaar bent?

Heb je uberhaupt gekeken welke BSOD code je krijgt en wat daarbij als mogelijke oorzaken worden gemeld?
Dat denk ik omdat er qua hardware config dan iets verandert zou zijn;

dan moet hij nl. niet meer booten vanaf een 160 gb. ATA HD, maar vanaf een RAID 0 partitie.

Lijkt mij dat hij tijdens het laadproces van Windows nog niet meteen vanaf een nieuwe HD kan laden, waardoor hij dus denkt dat hij leest vanaf een 160 gb. ATA HD, terwijl dat dan een nieuwe RAID0 is, wat dan eigenlijk tijdens het opstarten van win XP even geinstalleerd zou moeten worden normaal gesproken.

Normaal gesproken krijg je met andere nieuwe hardware ook gewoon de melding na het opstarten van Windows: ''nieuwe hardware gevonden'', waarna je die gaat installeren.

Gezien deze nieuwe HD nog niet echt softwarematig geinstalleerd is lijkt mij dat dit aan te passen moet zijn. correct me if I'm wrong.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
(jarig!)
Je zult op je ATA disk eerst de drivers voor je RAID0 chipset moeten laden, en dan nog eens de image overzetten.

Je systeem kan niet booten, omdat het de juiste drivers mist.

• Jorn1986
rdfeij schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 13:22:
Je zult op je ATA disk eerst de drivers voor je RAID0 chipset moeten laden, en dan nog eens de image overzetten.

Je systeem kan niet booten, omdat het de juiste drivers mist.
De RAID en SATA drivers van NVidia staan al heel lang geinstalleerd op de harde schijf (de 160 gb. ATA), dus ik neem aan dat die gewoon meegenomen zijn tijdens het klonen van de HD.

Bovendien heb ik ook nog eens een reparatie-installatie gedaan van Win XP, waarbij ook nogmaals de RAID-driver is meegenomen (anders had ik niet eens de schijven kunnen zien als hij de chipset niet herkende).

Dat lijkt me het probleem dus niet.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
(jarig!)
Je hebt nog nooit een raidopstelling gehad maak ik op uit je startpost.

Lijkt me stug dat dan de raid drivers al geinstalleerd zijn: hooguit je AHCI / Sata driver

Bovendien zou het ook nog wel eens kunnnen zijn dat je je boot.ini moet bewerken, omdat raid controllers apart van je sata/ide controller (SCSI device)worden gezien (ook al is het dezelfde chip).
Misschien eens spelen met je boot.ini

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

een spelen met de 0'en van disk en rdisk (veranderen naar 1)

[ Voor 61% gewijzigd door rdfeij op 14-08-2008 18:32 ]

• Jorn1986
Hij staat er qua driver gewoon bij:

[img=http://img176.imagevenue.com/loc100/th_37074_staat_er_bij_122_100lo.JPG]

Zou ik nou alsnog die stappen moeten doen die jij zou doen in het boot.ini, of is dat met een driver nog steeds nodig?

Ik zal eens proberen met een fototoestel om van die halve sec. dat het blauwe beeld te zien is een foto te maken, dan kan ik de foutmelding achterhalen van het vastlopen.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
als je op F8 drukt tijdens het opstarten kun je kiezen voor niet automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash lijkt me persoonlijk veel makkelijker ;)

And this !! Is to go even further beyond!!!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:37

ThaHandy

Discovery Channel

1. raid aanmaken
2. eventueel drivers installeren zodat de array zichtbaar is in schijfbeheer
2. clonen dist to disk(ghost in dos aanbevolen)
3. oude er uit/disconnecten (en etw in bios instellen dat het moet booten van de nieuwe riad)
4. XP booten

al zovaak gedaan werkt werkt altijd

• Jorn1986
ThaHandy schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:26:
1. raid aanmaken
2. etw drivers installeren zodat de array zichtbaar is in schijfbeheer
3. oude er uit/disconnecten (en etw in bios instellen dat het moet booten van de nieuwe riad)
4. XP booten

Wat hebben stap 1 en 2 voor zin voordat je norton ghost gaat draaien? Norton Ghost gaat juist weer alles op de schijf overschrijven, dan zijn je drivers toch automatisch weer weg? Of zie ik iets over het hoofd?

stap 3: kan Win XP tijdens het laden dan vastlopen als hij meerdere harde schijf ziet met Win XP er op? Lijkt mij dat hij toch dan op dat moment boot vanaf de HD die ik ingesteld heb als boot-schijf in het bios, of niet?

Sorry voor als het evt. wat dom overkomt allemaal, ik heb gewoon weinig verstand van opslagmedia (heel klein beetje basiskennis, meer niet), daarom heb ik jullie nodig ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Jorn1986 op 14-08-2008 21:21 ]

• Jorn1986
lamko schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:11:
als je op F8 drukt tijdens het opstarten kun je kiezen voor niet automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash lijkt me persoonlijk veel makkelijker ;)
Ja heb nu idd d.m.v. F8 de foutmelding kunnen achterhalen:

STOP: 0X00000024 (0X00190203, 0X8A2929D8, 0XC0000102, 0X00000000)

Moet alleen nog zien te achterhalen wat het betekend.

EDIT: het schijnt op te lossen zijn met CHKDSK /R, maar dat had ik met eerdere clones ook al geprobeerd en maakte weinig uit, zal denk ik niet de oplossing zijn voor mijn probleem.

@ThaHandy: wat en hoe moet ik precies iets doen met drivers en ''ETW''? Weet jij er eventuele hulpprogramma's voor?

Heb ook eens geprobeerd de PC op te starten zonder 160 gb. ATA HD, maar hetzelfde: BSOD + auto reset, dus moet toch inderdaad waarschijnlijk iets doen met ''ETW'', maar ik weet daar niks van af.

[ Voor 24% gewijzigd door Jorn1986 op 14-08-2008 22:22 ]

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
stap 1 en 2 zijn juist heel belangrijk. Hoe moet windows anders je raidschijf herkennen? Lijkt me nogal logisch eigenlijk. De windows die je wilt overzetten moet die HD al kunnen zien. Anders moet je nogal moeilijk doen om het alsnog voor elkaar te krijgen.

Verwijderd

Je hebt drivers nodig.. Die zitten niet met je Norton clone inbegrepen. Het beste is ook een nieuwe installatie, backupje maken van alles, en drivers sliptreamen in je nieuwe OS.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
1. raid aanmaken
2. etw drivers installeren zodat de array zichtbaar is in schijfbeheer
4. XP booten

Dit moet je doen, dan weet xp nadat hij gekloond is wat een raid is, en ja dan werkt het.
Dus op 1 schijf xp(met raid drivers), 2 losse schijven in raid zetten, dan backup maken van 1 schijf(xp met raid drivers), dan copie maken van de 1 schijf naar de 2 schijven, 1 schijf lostrekken, dan reboot.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Jorn1986 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 21:20:
[...]

Wat hebben stap 1 en 2 voor zin voordat je norton ghost gaat draaien? Norton Ghost gaat juist weer alles op de schijf overschrijven, dan zijn je drivers toch automatisch weer weg? Of zie ik iets over het hoofd?
zie elmertje
stap 3: kan Win XP tijdens het laden dan vastlopen als hij meerdere harde schijf ziet met Win XP er op? Lijkt mij dat hij toch dan op dat moment boot vanaf de HD die ik ingesteld heb als boot-schijf in het bios, of niet?
voorkomt dat windows er een puinhoop van maakt
Sorry voor als het evt. wat dom overkomt allemaal, ik heb gewoon weinig verstand van opslagmedia (heel klein beetje basiskennis, meer niet), daarom heb ik jullie nodig ;)
:>
Jorn1986 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 21:45:
[...]

@ThaHandy: wat en hoe moet ik precies iets doen met drivers en ''ETW''? Weet jij er eventuele hulpprogramma's voor?
typo,
etw = eventueel
Heb ook eens geprobeerd de PC op te starten zonder 160 gb. ATA HD, maar hetzelfde: BSOD + auto reset, dus moet toch inderdaad waarschijnlijk iets doen met ''ETW'', maar ik weet daar niks van af.
kan je nog xp booten van de 160GB schijf? (zonder de raid0)?

• Jorn1986
jan99999 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:32:
[...]

Dit moet je doen, dan weet xp nadat hij gekloond is wat een raid is, en ja dan werkt het.
Dus op 1 schijf xp(met raid drivers), 2 losse schijven in raid zetten, dan backup maken van 1 schijf(xp met raid drivers), dan copie maken van de 1 schijf naar de 2 schijven, 1 schijf lostrekken, dan reboot.
Ik wil nu dus mijn RAID0 opstelling al in Win XP zichtbaar hebben, hoe kan het dan dat NVidia al standaard een RAID driver heeft geinstalleerd tijdens het installeren van de NF4 chipset?

Ik kan m'n schijf in ieder geval nu niet bekijken/openen in Win XP (vanaf de 1schijf). Hoe zou ik dan die drivers moeten installeren? In de map Windows/System32/Drivers heb ik ze al even gekopieerd, maar hij kan nog steeds gewoon niks met de 2 schijven nu in Windows (hij ziet ze als 2 losse, 1 van 138.49 gb. en 1 van 69.25 gb. wat niet klopt).

Waar zou ik dan die drivers moeten stoppen om in m'n huidige Win XP de 2 RAID0 schijven zichtbaar te maken? Heb een .sys , .cat, .inf, .dll en een .oem in het mapje staan van de driver.

Want zodra ik dan dus de schijven ook vanuit deze Win XP install kan bekijken (van de 1schijf) kan ik dus ook een partitie er op maken, en zal hij na het klonen met Symantec Ghost ook er mee om kunnen gaan (wat nu waarschijnlijk niet het geval is).
ThaHandy schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:15:kan je nog xp booten van de 160GB schijf? (zonder de raid0)?
Ja.

[ Voor 15% gewijzigd door Jorn1986 op 15-08-2008 20:16 ]

• lamko
Kopieer je data naar 1 raptor daarna zet je 1 schijf in raid0 of je zorgt er op één of andere manier ervoor dat windows xp hem herkend als raid schijf met raid aanspraak, dus ook raid driver benodigd.
Dan kies je voor herstel van Xp en laad je de raid driver vanaf diskette.
Evt zou je de hele zooi ook gelijk naar raid0 kunnen clonen en dan Xp herstellen en raiddriver laden.

Als het zo makkelijk zou zijn om even een paar bestanden in een mapje te kopieeren had iedereen je dat allang kunnen vertellen. Hiervoor zullen ook aanpassing waarschijnlijk in inf bestanden moeten gebeuren en registerinstellingen.

Kijk maar even wat hierbij komt kijken aan de hand van deze website http://www.ngine.de/article/id/8/

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ga mee met de gedachte van rdfeij, namelijk dat je je boot.ini moet editen. Dat kan je beter alleen niet zelf doen, maar aan windows overlaten. Ik heb het hier al ergens ooit eens gezegd, mijn oplossing bij dit soort dingen (kopieren van windows-installatie van de ene naar de andere schijf) is:

- maak een kopie van je schijf met norton ghost
- verwijder de oude schijf uit je computer
- start met de windows cd, en ga naar de recovery console
- typ achtereenvolgens in:
code:
1
2
3
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuild

Hiermee wordt zowel je boot-sector, je mbr als je boot.ini opnieuw aangemaakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Kuhlie op 15-08-2008 20:46 . Reden: tikfoutje gefixt ]

• lamko
Kuhlie schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:34:
Ik ga mee met de gedachte van rdfeij, namelijk dat je je boot.ini moet editen. Dat kan je beter alleen niet zelf doen, maar aan windows overlaten. Ik heb het hier al ergens ooit eens gezegd, mijn oplossing bij dit soort dingen (kopieren van windows-installatie van de ene naar de andere schijf) is:

code:
1
2
3
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuild

De TS starter gaf al aan dat hij blauwe schermen had dus hij is al door dat proces heen want hij is dan al bezig met de drivers inladen van de opslagapparatuur. Of ik heb gewoon niet goed gelezen dat kan ook ;)

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb ooit begrepen dat Windows eerst gewoon van de schijf start waar hij van gestart wordt, dan de drivers voor de harde schijf probeert te laden, en dan via die drivers verder start. Ergens in dat proces gaat er iets mis, en mijn 3 regels zouden daar wel eens bij kunnen helpen. Sowieso, baat het niet, dan schaadt het niet: je hebt altijd nog je origineel ;)

• Jorn1986
Kuhlie schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:34:

code:
1
2
3
fixboot
fixmbr
bootcfg /rebuild

Dankjewel voor je post. Ik had het min of meer al zo gedaan, alleen had ik dan met Symantec Ghost hem gewoon van schijf -> schijf laten kopieren.

Wat ik dan straks ga doen:
-oude HD loskoppelen
-fixboot, fixmbr en bootcfg/rebuild (die laatste had ik nog nooit gedaan, de andere 2 wel. Misschien scheelt het) even intypen.
-kijken of hij nu wel wilt.

• Jorn1986
Daarnet hetgeen van hierboven geprobeerd, zonder resultaat; weer hetzelfde met BSOD + resets.
lamko schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:26:
Kopieer je data naar 1 raptor daarna zet je 1 schijf in raid0 of je zorgt er op één of andere manier ervoor dat windows xp hem herkend als raid schijf met raid aanspraak, dus ook raid driver benodigd.
Dan kies je voor herstel van Xp en laad je de raid driver vanaf diskette.
Evt zou je de hele zooi ook gelijk naar raid0 kunnen clonen en dan Xp herstellen en raiddriver laden.

Kijk maar even wat hierbij komt kijken aan de hand van deze website http://www.ngine.de/article/id/8/
Op 1 raptor past niet alles zegmaar, wel op 2 in RAID0.

Ik heb overigens al een Win XP CD met daarin al SP3 en de RAID en SATA drivers als slipstream.

Dat laatste ga ik overigens niet proberen, komt teveel bij kijken en is volgens mij voor het maken van een opstartschijf vanaf een USB-HD.
1. raid aanmaken
2. eventueel drivers installeren zodat de array zichtbaar is in schijfbeheer
4. XP booten

Nou ben ik denk ik weer terug bij stap 1 en 2; RAID aanmaken + evt. drivers installeren. Hoe kan ik dit het gemakkelijkst doen vanuit Windows zelf (de bestaande installatie, 160gb HD)? Ik zie dus 2 losse schijven.

En hoe dan drivers installeren op een kale RAID partitie? Ik denk dat Symantec Ghost toch gewoon vrolijk er overheen gaat kopieren zodat ik het weer kwijt ben, of niet?

[ Voor 42% gewijzigd door Jorn1986 op 16-08-2008 10:08 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die drivers installeer je op je single disk OS. Daarna ga je pas "clonen", dus die drivers zitten daar dan automatisch bij. Logisch toch ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Jorn1986
Madrox schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 10:40:
Die drivers installeer je op je single disk OS. Daarna ga je pas "clonen", dus die drivers zitten daar dan automatisch bij. Logisch toch ?
Zie eerdere post:
Hoe kan hij er dan bij staan, maar kan ik het toch niet voor elkaar krijgen de 2 schijven als 1 schijf te zien (raid0 dus)?

Ik heb dus al een keer de schijf gekloond incl. de drivers, met dezelfde resultaten.

Weten jullie waar het aan kan liggen of moet ik me er maar bij neerleggen dat dit 'projectje'' van mezelf gewoon niet lukt en dat ik maar gewoon een keer opnieuw moet beginnen met een frisse Windows XP installatie vanaf de RAID0 schijven?

[ Voor 18% gewijzigd door Jorn1986 op 16-08-2008 10:58 ]

• lamko
Ik zou me er maar bij neerleggen en trouwens dat laatste linkje van mij was puur ter illustratie hoe de windows setup up werkt en hoe de dataapparatuur aangesproken wordt en hoe de werking van de drivers is en hoe ze in het register gezet worden.
Er zit gewoon een verschil in tussen een stomme driver gewoon in windows hebben en een als bootdevice gebruiken.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Jorn1986 schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 20:14:

[...]

Ik kan m'n schijf in ieder geval nu niet bekijken/openen in Win XP (vanaf de 1schijf).

[...]
zolang dit niet goed gaat, gaat het clonen ook niet werken
al geprobeerd de schijf opniew de partitioneren/formateren en gebruiken in schijfbeheer?

ziet er anders naar uit dat het een driver issue is.

• Jorn1986
Ik leg me er bij neer, genoeg mee gerotzooit en het werkt niet.

Toch bedankt voor alle reacties en adviezen.

Ik ga voorlopig dan nog maar vanaf m'n slome 160 gb. ATA HD werken, als ik een keer tijd en zin heb ga ik wel een keer een nieuwe Win XP installatie doen op de RAID0 schijven.
Pagina: 1